Ukens verk: Eksklusivt innlån fra Frankrike

Chr. Skredsvig, Ferme à Venoix, 1881. Musée de Normandie

I over 100 år har maleriet hengt i et kunstmuseum i Normandie. Denne sommeren kan du se det i Norge. 

For 140 år siden kjøpte den Franske Stat for første gang et norsk maleri fra Salonen i Paris. Christian Skredsvig (1854 -1924) hadde vunnet Gullmedaljen for sitt Ferme à VenoixBondegård i Venoix – som eneste norske kunstner noensinne. Det var spesielt Skredsvigs evne til å fange lyset og stemningen i Normandie som kritikerne trakk frem.  Å få stille ut på Salonen i Paris var som en eksamen til «den kunstneriske himmel», skrev Christian Krohg. Å få Gullmedalje kan kanskje sammenlignes med det å vinne Gulløven på Veneziabiennalen i dag.

En nesten ufattelig gruppe av skandinaviske og franske kulturpersonligheter var på denne tiden samlet i Paris: Ibsen, Bjørnson, Lie, Obstfelder, Bojer, Kinck, Grieg... Og med dem: Manet, Monet, Gauguin... De skandinaviske malerne tilbragte viktige år her, og Skredsvig var den som ble lengst. Kunstnerne bodde på Montmartre - de drakk og spiste på kreditt, og betalte når noen fikk solgt et bilde. Paris var verdens kulturelle navle, miljøet var tett og må ha vært et eventyr å ha deltatt i.

Helt siden 1881 har Bondegård i Venoix vært i den Franske Stats eie, og hengt på Musée de Normandie, ikke langt fra der det ble malt. Nå er det utlånt til Norge – til Galleri Skredsvig i Eggedal, der det vises sammen med en rekke andre verk Skredsvig stilte ut på Salonen i årenes løp. Bredden i form og innhold i disse verkene synliggjør hva som ble ansett som god og viktig kunst på 1880-90-tallet. Interessant å sammenligne med dagens kunstsmak. 

Hvor:
«Le Salon»
Galleri Skredsvig
Buskerudmuseene
Christian Skredsvigs vei 160
3359 Eggedal

anne.vira.figenschou@kunstavisen.no