Pompøst eller inderlig, kollektivt eller individuelt?

Kritikerlagets høstseminar 2025

Litteraturkritiker i Dagens Næringsliv, forfatter og styremedlem i Norsk Kritikerlags styre, Leif Bull, ledet Kritikerlagets høstseminar 2025. Skjermdump fra livestreamen av seminaret.

Lørdagens seminar på Nasjonalbiblioteket favnet bredt – programmet beveget seg fra en lærd gjennomgang av kitschbegrepet via verksnære vurderinger av kritikerforfattere, diskusjoner om habilitet og økonomi, til spørsmål om kvalitet som handling eller representasjon. 

Kritikerlagets høstseminar 2025

Kvalitet, smak og samfunn – høyt og lavt i den kritiske offentligheten 
Norsk kritikerlags tverrfaglige høstseminar 2025 fant sted på Nasjonalbiblioteket den 15. november. Blant spørsmål som ble diskutert var blant annet: Hva er kunstnerisk kvalitet, hvordan vurderer vi det, hvem avgjør? Hvilke andre aspekter ved kunsten bør kritikeren også ta stilling til?  

Høstseminaret ble gjennomført med støtte fra Kulturrådet og Fritt Ord. 

Førstemann ut – og hovedforedragsholder – var professor emeritus ved Institutt for Musikkvitenskap i Oslo, Arnfinn Bø-Rygg. I foredraget med tittel «Kan kunst bli kitsch? Og kitsch bli kunst?» fikk de i underkant av 100 fremmøtte en grundig, referansetung og til dels underholdende gjennomgang av begrepet kitsch. Fremmed kan man vel ikke akkurat si at begrepet kitsch er, og flere husker nok definisjonen Clement Greenberg skisser opp i essayet Avantgarde og kitsch fra 1939 : «Sant nok – samtidig med at avantgarden kom inn på skueplassen, viste det seg et annet nytt kulturfenomen i det industrielle Vesten: det fenomenet tyskerne har gitt det vidunderlige navnet kitsch: populær, kommersiell kunst og litteratur med sine grelle farger, ukebladforsider, illustrasjoner, reklameplakater, kioskromaner, tegneserier, slagermusikk og steppedans, Hollywood-filmer osv., osv.» 

Gjennom lørdagens åpningsforedrag «Kan kunst bli kitsch? Og kitsch bli kunst?» redegjorde Arnfinn Bø-Rygg for begrepets etymologiske opprinnelse, selv om det ble understreket at opphavet til begrepet er noe usikkert. Bø-Rygg poengterte, [ironisk nok], dessuten at det å definere kitsch er umulig. Likevel kunne han i sin utlegning vise til en lang rekke eksempler på forekomster av kitsch i kunst, musikk og litteratur. Bø-Rygg refererte blant annet til bruk av begrepet i Milan Kunderas Tilværelsens uendelige letthet (1984) der det et sted heter at «Kitschen er oversettelsen av de forutinntatte ideers tomhet til skjønnhetens og følelsenes språk». Det ble også referert til den østerriske forfatteren Herman Broch (1886-1951) som så kitschen som «inkarnasjonen av det onde i kunsten» og til Frankfurterskolen-filosof Theodor Adorno, som blant annet hevdet at «kitschen er som giftstoff iblandet i all kunst.» Bø-Rygg differensierte mellom kategorier som religiøs kitsch, erindrings-kitsch, jule-kitsch, gave-kitsch, innredningskitsch med mer. Det skortet ikke på eksempler på det ene og det andre – både fra høykultur og såkalt lavkultur. Etter hvert ble det sneiet innom både Damien Hirst og Jeff Koons, sistnevntes verk som eksempel på en bevisst og villet kitsch. Om Odd Nerdrums bruk av kitschbegrepet hevdet Bø-Rygg at Nerdrum kaller seg kitschmaler fordi kunst i vår tid for ham er reservert modernismen. Om Nerdrums særegne bruk av begrepet knyttet til hans malergjerning er det skrevet mangt og meget – også av ham selv, men disse skriftene ble ikke drøftet i den aktuelle sammenhengen. Bø-Rygg mente imidlertid at hoteller i dag er proppfulle av modernistisk kitsch og relativiserte med sitt innspill om denne type hotellkunst at det i offentligheten ikke råder enighet hverken om bruk av begrep eller innhold. I sin helhet var Arnfinn Bø-Ryggs foredrag tett komponert og for å få med seg både flere detaljer og den overordnete strukturen anbefales det å gå inn på lenken her.  

Kritikerlagets høstseminar 2025

Arnfinn Bø-Rygg er professor emeritus ved Institutt for musikkvitenskap, Universitetet i Oslo. Han har undervist i over førti år og utgitt en lang rekke artikler og bøker om estetikk, og er i høst aktuell med oppslagsverket Estetisk leksikon. Her: skjermdump fra livestreamingen av hans foredrag på Nasjonalbiblioteket. 

Om det å være både forfatter og kritiker 
Etter en kort pause i programmet og en tur innom nabosalen for å hente kaffe og vann, ble publikum kalt tilbake til foredragssalen for å overvære panelsamtalen «Kritikeren som forfatter, forfatteren som kritiker». Deltakerne i panelet Kenneth Moe, Hilde Østby og Even Teistung har alle virket som både kritikere og forfattere. Samtalen ble ledet av Maria Olerud, også hun både kritiker og skjønnlitterær forfatter. Etter en kort samtale rundt habilitet og kritikk, ble det, blant annet, diskutert hvorvidt de tre var blitt bedre til å vurdere kvalitet etter at de selv også begynte å skrive bøker. Moderator Olerud henvendte seg gjennomgående til hver og en med relevante spørsmål knyttet til hvordan det er å være både forfatter og kritiker. Paneldeltakerne svarte villig på spørsmål om egne poetikker og blant de mer interessante uttalelsene var Even Teistungs svar på spørsmålene om det har gitt mersmak å gjøre begge deler [Red. både være forfatter og kritiker] og om denne doble praksisen er noe Teistung vil fortsette med. Til det svarte Teistung, og jeg siterer i sin helhet: «Jeg har jo da skrevet en doktorgrad til slutt, og en bok, og tonnevis med kritikk. Og det kommer hele veien av begjæret etter å lese og behovet for å formulere meg om det. Og om det kommer ut som kritikk, som det hovedsakelig gjør, eller om det kommer som en form for litterære øvelser eller eksperimenter, går det på en måte litt ut på ett. En av de tingene som jeg liker aller best med å skrive kritikk, er nettopp hvor produktivt det er for tanken. At det rett og slett er en produktiv geskjeft. Jeg anmelder så å si utelukkende skjønnlitteratur. Og det å lese andre ting, det å hele tiden måle opp hva jeg selv syns fungerer og ikke, hva som treffer meg og hva som ikke treffer meg, og på den måten kunne tegne opp et kart over min egen poetikk, apropos ... Som jeg jo ikke har noen klar formening om hva er, men som på sett og vis kommer til uttrykk både i kritikkene og i de litterære forsøkene jeg gjør, er kanskje det største privilegiet med kritikkskrivinga som sådan.»  

Kritikerlagets høstseminar 2025

Fra venstre: Maria Olerud, forfatter og kritiker, i denne sammenhengen: moderator, forfatter og kritiker Even Teistung, forfatter og kritiker Hilde Østby og forfatter og kritiker Kenneth Moe. Skjermdump fra streamingen av seminaret.

Om kunstnerisk kvalitet i praksis 
Etter en times pause i staselige omgivelser vendte vi tilbake til kveldens mest visuelt interessante foredrag av Ingrid Wisløff Aars, kunsthistoriker og kurator innen formidling ved Nasjonalmuseet. På forhånd kunne vi lese at hennes foredrag Mellom kunsten og publikum. Kvalitet som relasjonelt begrep skulle omhandle faglige forhandlinger, transparens og publikumsmedvirkning i Nasjonalmuseet. Tatt dagens spente situasjon ved museet i betraktning, var det kanskje å forvente at det på et eller annet punkt i foredraget ville drysse noen ord om kurateringen av rom 76, men den gang ei. Wisløff Aars leverte en svært stimulerende presentasjon av kvalitet som et relasjonelt begrep, og demonstrerte hva hun mente gjennom et refleksivt og praksisnært blikk. Valget av et rikt bildemateriale og de mange gløttene inn i formidlingsarbeidet ved museet styrket tiltroen til en solid formidlingskompetanse på huset. Likevel, på tross av Wisløff Aars direkte oppfordring mot slutten av foredraget om å fortsette å be museet om begrunnelser for valgene som blir tatt, fikk vi ingen videre forklaring. Kanskje var det et signal om at vi har noe i vente.  

Kritikerlagets høstseminar 2025

Ingrid Wisløff Aars, kunsthistoriker og kurator innen formidling ved Nasjonalmuseet. Her ledsaget av en kjempeversjon av Wassily Kandinskys grafiske blad Grønne kvinner, 1907. Fra Nasjonalmuseets utstilling «Kandinskij. Inn i det ukjente» i 2014. Skjermdump fra streamingen av seminaret.

Motsatte vurderinger av ett og samme verk 
Dagens nest siste diskusjon handlet om komplett forskjellige tolkninger og vurderinger av ett og samme verk, dvs. en og samme roman: Samtalen, ledet av Dag Eivind Undheim Larsen, hadde som tittel «Fars rygg: Prisvinner og slaktoffer» og kretset rundt kulturredaktør i Morgenbladet Bernhard Ellefsens negative vurdering av nettopp Nils Fredrik Dahls bok Fars rygg – som fikk Nordisk råds litteraturpris i etterkant av Ellefsens slakt i Morgenbladet, og som tilsynelatende ble høyt skattet av «alle» andre enn Ellefsen selv. Samtalepartner var Tone Selboe, professor i allmenn litteraturvitenskap ved Universitet i Oslo. Selboe har selv skrevet en rekke bøker og satt i juryen som nominerte Niels Fredrik Dahls roman til Nordisk råds litteraturpris. Juryen inkluderte forøvrig også de to skjønnlitterære forfatterne Rune Christiansen og Lars Petter Sveen. Bernhard Ellefsen fremhevet at han opplevde Dahls bok som et eksempel på noe han kalte «utsendelser fra landet litteratur». Han omtalte sin egen karakteristikk som litt frekk, men fortsatte: «...og landet litteratur er et rart land, for der faller, for eksempel, alltid lyset skrått gjennom rommet, det er ofte litt støv i lufta. Veldig ofte ser vi verden gjennom sånne halv-vare sanseinntrykk. Noen ganger ser vi fortiden gjennom duse fotografier. Det dufter ofte et eller annet i landet litteratur. Noen har kanskje hengt opp et vakkert sengetøy over en snor mellom epletrærne i hagen. Det er masse lys og farger vi får høre om.» Ellefsen understrekte at det var stilen i boka han slet med: «Argumentet mitt i anmeldelsen, og som jeg vel står for, eller helt står for, er at formen bestemmer, ikke det som blir fortalt.» Selboe kom forfatteren i forsvar og sa, blant annet: «Ja, det er et inderlig språk, men jeg synes han innløser det han lover oss.» Meningsforskjellene mellom Selboe og Ellefsen viste seg igjen og igjen i den om lag 40 minutter lange samtalen, og som publikum opplevde jeg at der den ene opplevde en utlegning som pompøs, opplevde den andre den som inderlig og der den ene opplevde en beskrivelse som klisjefylt og melodramatisk, opplevde den andre den som et fabelaktig bilde. Dag Eivind Undheim Larsen uttrykte, avslutningsvis, på sin side stor tilfredshet over at uenigheten fremdeles rådet da samtalen var over. 

Kritikerlagets høstseminar 2025

Fra venstre: Dag Eivind Undheim Larsen, Bernhard Ellefsen og Tone Selboe. Skjermdump fra streamingen av seminaret.

Ulike parametre for vurdering av kunst 
Seminaret ble avsluttet med en diskusjon med tittel «Samfunnsengasjement og kvalitet» der forfatter og kunstkritiker i Morgenbladet Espen Hauglid møtte direktør ved Lydgalleriet i Bergen Peter Meanwell i en diskusjon om både visuell kunst og musikk, med kritiker og dramaturg Eivind Haugland. Gjennom samtalen ble det avdekket klare meningsforskjeller knyttet til hvilket perspektiv eller hvilke parametre kunst bør vurderes ut ifra. Det ble innledningsvis referert til Hauglids negative kritikk av samiske Máret Ánne Saras utstilling i Turbinhallen på Tate Modern denne høsten; Hauglid fremholdt at det faktisk dreide seg om et mislykket kunstverk, og hevdet at det var rettet et for stort fokus på det han omtalte som det «pedagogiske» i utstillingen. Meanwell, som selv ikke hadde sett utstillingen, uttalte seg på et mer generelt grunnlag der han fremhevet at man skriver bedre kritikker dersom man kjenner konteksten verket springer ut ifra. Meanwell fremhevet at vi kommer fra en tid med en veldig hegemonisk kunstverden, der det kun var hvite, middelaldrende menn, slik som han selv, som var kunstnere: «Vi bor i dag i samfunn preget av mangfold og vi må spørre oss selv hvilken ramme det enkelte kunstverket er laget innenfor og hvordan vi kan kritisere verket best mulig. Kanskje må vi endre den hegemoniske rammen vi fikk fra 1800-tallet?» spurte Meanwell, som i sammenhengen fremhevet nødvendigheten av å slippe til flere stemmer og å skape et nytt, mer mangfoldig «vi». Meanwell refererte både til klassisk musikktradisjonen og dagens orkester-reportoar så vel som til samtidskunstfeltet. Eivind Haugland slapp til med et og annet velformulert spørsmål, og på spørsmålet om hvorvidt Espen Hauglid ser på et kunstverk med andre briller når det kommer fra det han omtalte som «andre kontekster» eller om han mente at kunstens kvalitet er autonom, svarte Hauglid helt enkelt: «Slik jeg jobber, skriver jeg den ene uken om kirkekunst fra 1400-tallet og neste uke om skeiv videokunst, så jeg har ikke kun ett sett med faste kriterier for å vurdere kunst. Det nytter jo ikke. Man må forholde seg til det verket man har foran seg. Ellers blir det jo bare tull.» Hauglid fremhevet at en kunstkritiker uansett ikke bør bli fanget av kunstnerens intensjon og fremhevet at dèt særlig i billedkunstfeltet av og til er en fallgruve. Peter Meanwell rundet av samtalen med en oppfordring til at vi burde få en større bredde i kritikken, med forskjellige kritikere som diskuterer kvalitet ut ifra en rekke forskjellige perspektiver.  

Kritikerlagets høstseminar 2025

Fra venstre: Eivind Haugland, Peter Meanwell og Espen Hauglid. Skjermdump fra streamingen av seminaret.

Alt i alt stimulerte kanskje Kritikerlagets høstseminar 2025 først og fremst den enkelte kritiker til videre grubling rundt dennes holdninger og innganger til egen kritikergjerning, til å rydde opp i egne tankeredskaper samt, helt konkret, å lese mye, mye mer, å se flere filmer og utstillinger, høre mer musikk. Ja, overhodet kritikk som et spørsmål om aldri å stoppe å lese, se, og høre. 

Om bidragsyterne

Arnfinn Bø-Rygg er professor emeritus ved Institutt for musikkvitenskap, Universitetet i Oslo. Han har undervist i over førti år og utgitt en lang rekke artikler og bøker om estetikk, og er i høst aktuell med oppslagsverket Estetisk leksikon. 

Kenneth Moe er forfatter og litteraturkritiker i Aftenposten. Han vant Tarjei Vesaas’ debutantpris i 2015 for kortromanen Rastløs, og har til sammen gitt ut syv bøker innen flere sjangre. 

Hilde Østby har i en årrekke jobbet som journalist, kritiker, skribent og forfatter av både skjønnlitteratur og sakprosa, og bøkene hennes er oversatt til en rekke språk. Aktuell i høst med romanen Sju slag. Hun er fast spaltist i Aftenposten, og en ettertraktet foredragsholder. 

Even Teistung er kritiker i Klassekampen, doktorgradsstipendiat ved Universitetet i Oslo, og tidligere redaktør for Bokvennen Litterær Avis (BLA). I 2024 ga han ut romanen Endestasjoner. 

Maria Olerud er kritiker i Morgenbladet og ga i 2024 ut novellesamlingen Blomsterkrans. 

Ingrid Wisløff Aars er utdannet kunsthistoriker og kurator innen formidling ved Nasjonalmuseet. 

Tone Selboe er professor i allmenn litteraturvitenskap ved Universitet i Oslo og har skrevet en rekke bøker, bl.a. Hva er en roman (2015) og Leselyst. Om bøker, liv og litteratur (2018). 

Bernhard Ellefsen er kulturredaktør i Morgenbladet og ble kåret til Årets litteraturkritiker av Norsk kritikerlag i 2014. Han har også gitt ut boken Imot døden. Om fortvilelsens litterære fellesskap. 

Dag Eivind Undheim Larsen er kulturjournalist i Klassekampen. 

Peter Meanwell er direktør for Lydgalleriet i Bergen og var i mange år kunstnerisk leder for samtidsmusikkfestivalen Borealis. 

Espen Hauglid er kunstkritiker i Morgenbladet. Han har gitt ut boken Oslo – en kunstguide (2021). 

Eivind Haugland er frilans dramaturg og kritiker, utdannet fra NTNU i Trondheim og Hochschule für Musik und Theater i Hamburg. Som dramaturg har han jobbet ved bl.a. Badisches Staatstheater Karlsruhe og Schauspiel Frankfurt. For tiden skriver han om europeisk teater for Norsk Shakespearetidsskrift fra sin base i Gent, Belgia.