Hvem eier blikket?

Frida Orupabo, «On Lies, Secrets and Silence», Astrup Fearnley Museet 2025

Orupabo bruker ofte det direkte kvinneblikket som en kommentar på at kvinner må få være subjekter. Utstillingsbilde, Frida Orupabo, On Lies, Secrets and Silence. © Astrup Fearnley Museet, 2024. Foto: Christian Øen

Frida Orupabo skaper verk som ved første øyekast virker ufarlige, men som skjuler ubehagelige sannheter. On Lies, Secrets and Silence ber oss til å ta stilling til den marginaliserte kroppen, og hvordan den har blitt undertrykt og usynliggjort av samfunnets maktstrukturer. 

Oslo 
Astrup Fearnley Museet 
Frida Orupabo 
On Lies, Secrets and Silence 
Utstillingen står til 27. april.  

Det første vi møter, er to store gardiner i tekstil med trykk som minner om scenetepper. De er ment å sluse oss inn i utstillingen, og ikke minst fungerer de som et arkitektonisk grep i de vanskelige utstillingsrommene. Både gardinene og trykkene er tilført vertikale folder som gjør det vanskelig å tyde bildene, men de skaper allikevel en sterk effekt. På den ene, Them, vises et kyssende par sammen med et lite bilde av to nakne kvinner, hentet fra en vintage pornofilm. Bildene er funnet på nett, Orupabo jobber med collage i papir, på metall, og i denne utstillingen også på tekstil.  

den andre gardinen, Her, er et nærbilde av øyne som følger med oss inn i museets største sal, hvor vi blant annet møter en installasjon med pidestaller i ulik høyde med små collage-skulpturer på. Her er også to store collager, Big Girl I og Big Girl II, som er montert rett på veggen. De minner om barndommens påkledningsdukker, de er gjenkjennelige. Deres skarpe blikk og størrelsen spiller en rolle; du blir tvunget i en dialog med dem, enten du vil eller ei. Verkene refererer til teoretikeren bell hooks og hvordan blikket kan utfordre maktstrukturer og gi kvinner plass til å være subjekter, ikke objekter. 

Frida Orupabo, «Big Girl II», Astrup Fearnley Museet 2025

Noen ganger møter man et verk man ikke klarer å slutte å tenke på. Frida Orupabo har skapt flere slike verk, og Big Girl II her på Astrup Fearnley er definitivt ett av dem. Frida Orupabo, Big Girl II, 2024. Collage, papir og binders montert på aluminium. Foto: Gerhard Kassner. 

Orupabo, som er utdannet sosiolog og har jobbet blant annet ved Pro Senteret i Oslo, har laget slike collager siden videregående. Instagram ble en viktig plattform for publisering av bildene, både levende og stillbilder, som stiller spørsmål rundt kjønn, identitet og etnisitet. Hun liker å sette sammen bilder som ikke har noe til felles, og se hva som skjer når det skapes nye narrativer rundt dem. 

Arbeidsmetoden hennes er tydelig i verket Cloud of Confusion, hvor 12 kvadratiske bilder er montert som en slags Instagram-grid – en installeringsstrategi hun har brukt i tidligere utstillinger, og som finnes i flere verk på museet. Tittelen er bokstavelig, det er vanskelig å avkode de tolv utklippene og når jeg nærstuderer flere av bildene er det noe som skurrer. Jeg føler meg som tegneseriefiguren som tar seg til hodet i det ene bildet. Også i den korte, men dypt ubehagelige filmen Over the Edge i et tilstøtende rom. En stor skjerm viser en loopet video-collage satt sammen av tre klipp, blant annet en medisinsk undersøkelse av en kvinnes genitalier. I utstillingsflyeren beskrives filmen som en kommentar på Orupabos møte med det norske helsevesenet da hun fødte sitt første barn, og det som føles som et overgrep på skjermen, blir enda vondere å tenke på

Frida Orupabo, «Cloud of Confusion», Astrup Fearnley Museet 2025

I 2017 tok kunstneren Arthur Jafa kontakt med Orupabo etter å ha oppdaget Instagram-kontoen hennes, og inviterte henne til å stille ut sammen med ham i utstillingen A Series of Utterly Improbable, Yet Extraordinary Renditions på Serpentine North Gallery i London. Dette ble starten på hennes kometkarriere. Utstillingsbilde: Frida Orupabo, On Lies, Secrets and Silence. © Astrup Fearnley Museet, 2024. Foto: Christian Øen.

Vi overlesses ikke av verk i denne utstillingen; alt får plass og luft – noe som er helt nødvendig for at de skal få riktig effekt. Den er gjennomtenkt, og det er kanskje en fordel at den ble vist på Bonnier i fjor høst. Orupabo får her muligheten til å uttrykke det hun ønsker å formidle på nytt. Ett av rommene i andre etasje er viet til en enkel collage man kan gå inn i. Installasjonen Of Course Everything Is Real fyller hele rommet med et oppstykket ansikt; en munn, en nese og to øyne. Jeg kaster et blikk på flyeren jeg har med meg og leser at verket igjen refererer til bell hooks, mer spesifikt idéen om kulturell appropriasjon som «å spise den andre» – det fragmenterte ansiktet her et symbol på hvordan deler av en kultur eller identitet blir plukket fra hverandre og brukt uten hensyn til deres opprinnelige betydning eller kontekst.  

Titler på verkene kommer ofte i ettertid for Orupabo, og de kan lede arbeidet i nye retninger. Utstillingstittelen On Lies, Secrets and Silence er hentet fra en prosasamling med samme navn av Adrienne Rich fra 1995. I denne samlingen skriver Rich blant annet om mammarollen, rasisme og politikken i språket – temaer også Orupabo tar opp. De jobber begge for å definere en kvinnelig subjektivitet. I en av tekstene beskriver Rich hvordan kvinnen leter etter en speiling av seg selv i litteraturen, og hvordan hun finner bildet av «Kvinnen» i bøker skrevet av menn: En skrekk eller en drøm. Men det hun ikke finner, er «det oppslukte, slitsomme, forvirrede, av og til inspirerte vesenet, seg selv, som sitter ved et skrivebord og forsøker å sette sammen ord.» 

Frida Orupabo, «On Lies, Secrets and Silence», Astrup Fearnley Museet 2025

Frida Orupabo har fått den prestisjefylte fotografiprisen SPECTRUM Internationaler Preis für Fotografie i 2025. Prisen består både av et pengestipend og en utstilling på Sprengel Museum Hannover, som åpner i april. Utstillingsbilde: Frida Orupabo, On Lies, Secrets and Silence. © Astrup Fearnley Museet, 2024. Foto: Christian Øen.

Sosiologen er til stede i mange av verkene, som i veggtapeten Lead by the Nose, som kan sees på mezzaninen. Et pornografisk bilde er dekket med en barnetegning laget av Orupabos datter, som skjuler kjønnsorganene. Tegningen viser en prinsesse med langt, rett hår, en tydelig forherligelse av den hvite kvinnen, mens den bakenforliggende bildet viser en brun kvinnekropp midt i en seksuell akt, med bundne hender. Kunstneren sier under pressevisningen at hun ønsker å vise frem den nakne kvinnekroppen uten å seksualisere den. Men er dette mulig i et bilde som også inneholder bondage og dildoer? Jeg klarer ikke å se forbi de effektene; det blir til at jeg leser bildet som et uttrykk for dominans, til tross for barnetegningen. 

Frida Orupabo, «On Lies, Secrets and Silence», Astrup Fearnley Museet 2025

Utstillingen er laget i samarbeid med Bonniers Konsthall, hvor den ble vist høsten 2024. For Astrup Fearnley er det laget flere helt nye verk. Utstillingsbilde: Frida Orupabo, On Lies, Secrets and Silence. © Astrup Fearnley Museet, 2024. Foto: Christian Øen.

Jeg tenker over dette også i det siste rommet som viser House Party, et forvokst dukkehus med filmer projisert på utsiden. Orupabo jobber med video på samme måte som med bildene sine, ved å sette sammen ulike klipp og utdrag fra funnet materiale. Her ser vi en film fra en fest med folk som danser, og en annen fra en skrekkfilm der en manns hud er i ferd med å smelte – dette mens han forgriper seg på en delvis bevisstløs kvinne. Dukkehuset er utilgjengelig – det er ingen dører eller vinduer, og det er akkurat for lite til at man kan gå inn i det, noe som virkelig heller ikke frister. Samtidig vil jeg hjelpe kvinnen, få sagt fra til de som danser. 

Frida Orupabo, «On Lies, Secrets and Silence», Astrup Fearnley Museet 2025

Beskrivelsen av collagene som 'otherworldly montages' i katalogteksten gir ikke helt mening for meg. Orupabo jobber midt i vår verden. Utstillingsbilde, Frida Orupabo, On Lies, Secrets and Silence. © Astrup Fearnley Museet, 2024. Foto: Christian Øen.

Denne utstillingen er Orupabos største så langt, og mens en anmelder mente at hun har fått mer plass enn hun er klar for, mener jeg at hun burde ha fylt salene for lenge siden. Alle lagene i denne utstillingen åpner for flere spørsmål enn svar. Da jeg intervjuet Orupabo i forbindelse med en tidligere utstilling, sa hun at det visuelle favner mye mer enn tekst kan uttrykke om den problematikken hun ønsker å belyse. Dette sitatet tenker jeg på mens jeg går rundt på museet. Hennes unike collager av funnet materiale får meg til å skjerpe blikket i det uoversiktlige bildehavet som vi alle er omgitt av. 

    Stikkord