Feiret dansk billedhugger løftes frem på Vigelandmuseet
Våren 2025, nærmere bestemt den 26. januar, inviterer Vigelandmuseet til en omfattende utstilling av den danske billedhuggeren – en av sin samtids mest feirede – Kai Nielsen (1882–1924). Som en nøkkelfigur innen dansk modernisme skapte Nielsen kunst inspirert av hverdagen, humor og mytologi.
Utstillingen fremhever hans sterke forbindelser til Norge, med ikoniske verk som Vannmoderen (1919-1920, Ny Carlsberg Glyptotek) og Venus med eplet (1918-1919, Freia).
Kurator for utstillingen i Vigelandmuseet, med tittel Kai Nielsen – Født av hverdagen, er Marte Grette. I et kort intervju med Kunstavisen forteller hun om bakgrunnen for den aktuelle utstillingen.
– Utstillingen er utviklet i samarbeid med Glyptoteket i København og Faaborg Museum. De to museene har samarbeidet om et forskningsprosjekt og en utstilling i jubileumsåret 2024, 100 år etter Kai Nielsens bortgang. Kai Nielsen var samtidig med Gustav Vigeland og Nielsen var et stort navn i sin tid. Han er særlig kjent for sine offentlige utsmykninger, vesentlig i Danmark, og for produksjonen av små statuetter i forskjellige materialer som er å se i mange danske hjem. I boken som ble produsert i forbindelse med de to nevnte utstillingene i Danmark i fjor forfattet kurator ved Vigelandmuseet Guri Skuggen artikkelen Forbindelser i periferien. Kai Nielsen og Gustav Vigeland. Det var i forbindelse med dette oppdraget at det også ble planlagt en utstilling her på Vigelandmuseet.
Hva er målet med den aktuelle utstillingen?
– Kai Nielsen – Født av hverdagen har som mål å presentere Nielsens unike kunstnerskap for et norsk publikum og å gjøre et norsk publikum kjent med de mange forbindelseslinjene Nielsen hadde til Norge, ikke bare forbindelsen til Gustav Vigelands kunst. Det hører, blant annet, med til historien at Nielsen var gift med den norske kunstneren Janna Lange Kielland Holm som var niesen til kunstneren Kitty Kielland og forfatteren Alexander Kielland. Gjennom ekteskapet fikk Nielsen innpass i norske intellektuelle kretser og, ikke minst, deler av det norske kunstmiljøet.
Stilte han også ut sine arbeider i Norge?
–Kai Nielsen stilte ut her til lands ved flere anledninger, og hadde trolig sin aller første separatutstilling noensinne i Norge, i Kunstnerforbundet i 1916. Utstillingen bestod av 34 arbeider, med granittgruppen To søstre som det mest iøynefallende. Denne, og flere andre skulpturer, ble kjøpt inn av Nasjonalgalleriet, og vil være å se i utstillingen i Vigelandmuseet. I en rosende anmeldelse i Dagbladet beskrev den norske forfatteren og kunstkritikeren Jappe Nilssen Kai Nielsen som «en Kunstner av Guds naade», og han konkluderte med at han, ved siden av Gustav Vigeland, ubetinget var Nordens største billedhugger.
Les mer om Kai Nielsen her.