En overflod av kunst

Utstilling på Salgshallen. NK Oslo 50 år 2025. Foto: Elin Benjaminsen
Salgshallen har dekket et festbord av en utstilling, som viser mengden og mangfoldet blant kunsthåndverkere med base i Oslo.
Oslo
Salgshallen
141 verk av 138 kunstnere
Jubileumsutstilling Norske Kunsthåndverkere Oslo
Utstillingen står til 9.november
Salgshallen er en basar i Oslo Øst, med alle de assosiasjoner det opprinnelig persiske begrepet har til hvordan et mangfold av butikker samles i en klynge omkring en åpen plass. Bygningen er en beskjeden arkitektonisk funkisperle fa 1932 i tre, av byarkitekt Harald Hals og Adolf Tandberg. Hele annenetasjen er i ferd med å transformeres til en levende kunstarena. For øvrig ligger bygningen og plassen i et utfordrende strøk med åpen narkohandel og diverse rusinstitusjoner.
Idéen bak den aktuelle utstillingen er at medlemmene i Oslo-avdelingen av Norske Kunsthåndverkere skulle sende inn ett arbeid uten at noen jury silte det innsendte materialet. Kunsthåndverk er, bare så det er sagt, et av disse begrepene som kan virke underlig utidsmessige i en periode der kunst i alle materialer og fasonger har invadert samtidskunstfeltet. I kjølvannet av Kunstneraksjon-74 fikk norsk kunst en ny organisasjonsstruktur. Den hviler i stor grad på skillelinjer basert på inndelinger knyttet til datidens utdanningssystem. Et utdanningssystem der materialer og materialbruk spilte en avgjørende rolle. Vurdering av kunst ut fra inndelinger basert på materialbruk og produksjonsmåte, går også imot en kritisk praksis der aktører med vekslende kompetanse tar for seg kunst på tvers av slike kategorier.

Utstilling på Salgshallen. NK Oslo 50 år 2025. Foto: Elin Benjaminsen
Spørsmålene melder seg umiddelbart når man står overfor de rikholdig dekkede bordene av håndverksprodukter som spenner fra kopper, fat, krukker, vaser, tepper, skjerf, smykker, kjoler og konsulterer katalogen – der finnes det ikke henvisning til funksjon, kun en blanding av beskrivende og poetiske titler og informasjon om materialet og produksjonsprosessen. Vi mer enn aner at en gammel profesjonskamp knyttet til diskusjoner om forholdet mellom fri kunst; det vil si kunst som ideelt sett springer ut fra den enkelte kunstners frie fantasi og egne behov for å realisere sine prosjekter. Kunst fri for de begrensninger et oppdrag og en økonomisk ramme setter. Salgshall er et ord som signaliserer alt annet enn denne ideale situasjon og ramme for kunstnerisk aktivitet.

Utstilling på Salgshallen. NK Oslo 50 år 2025. Foto: Elin Benjaminsen
Blant godbitene som fyller trapperommet opp fra de kommersielle handelsbodene i første etasje til kunsten i toppetasjen, er Jim Darbus digitalt modellerte og 3D-printede lille grønne marerittmonster [Red. se bildet øverst]. Monsteret biter seg fast i en hylle og er på vei mot å knaske i seg en kinesisk pengeplante. Allerede i introduksjonen opplever vi at dette er en utstilling som er spekket av interessante ting, noen ganger lett å identifisere, andre ganger surrealistisk underlige. Ting som publikum blir konfrontert med og vær-så-god får velge selv. Utstillingens regi oppmuntrer besøkende til å bruke sin egen dømmekraft. Det skal den ha honnør for. Det er også helt i tråd med den følelsen av mangfold og overflod som omgivelsene vekker.

Utstilling på Salgshallen. NK Oslo 50 år 2025. Foto: Elin Benjaminsen
Utstillingens hovedrom var tidligere et salgslokale for vannsenger. Rester av den postmoderne regien med et podium, buer og et ornament som gir fornemmelse av å skvulpe rundt i en vannseng, danner et herlig brudd med alle idealer om det nøytrale og hvitmalte utstillingsrommet. For å lage en kunstsone er det rigget til et langstrakt bord inntil veggen, dekket av kunst. Bordet erstatter den konvensjonelle plinten som løfter frem det enkelte verket og understrekker mengden. For å dele inn verkene i overkommelige porsjoner, har Mathis Anvik spraymalt et sprelsk ornament som folder seg ut over bordplatene. Kuratorteamet har i stor grad bygd grupperingene på en formal familielikhet verkene imellom. De fleste gjenstandene signaliserer at de er håndarbeid, mens noen få har en finish som om de var maskinproduserte designobjekter.

Utstilling på Salgshallen. NK Oslo 50 år 2025. Foto: Elin Benjaminsen
Materialkontraster skaper spenning i monteringen. Et godt grep er også bruken av Salgshallens utsalg av tekstiler og kunst og bokhandel, der enkeltobjekter som inngår i jubileumsutstillingen har fått plass. Har man størrelse 38 kan man forlate Salgshallen kledd i Ingunn Birkelands fargerike og spektakulære Rysjekåpe, for det meste laget av bomull, til en pris av 450 000 kroner!
Selv vil jeg nok velge å spille på Birte Kittilsens fantasifulle Leirfløyte til den nette pris av 1 500 kroner. Prisspennet peker på et dilemma for kunsthåndverket. Skal det være luksusprodukter eller vakre gjenstander til hverdagsbruk? Utstillingen gir med sin avslappede regi rom for egne refleksjoner og vurderinger.
Fakta
Produsent: Tove Sivertsen, Victoria Alstrup, Anneli Aarum, Tonje Plur, Anja Borgersrud, Maria Jonsson.
Utstillingsdesign: Victoria Alstrup, materialer designet av Thelma Thybo i KIMA arkitektur og malt av Mathis Anvik.