– Det finnes alltid nye historier å fortelle

Fra «Outsidere og magikere», Nasjonalmuseet

Fra sal 85, Outsidere og magikere på Nasjonalmuseet, kuratert av Andrea Kroksnes. I forgrunnen: Nancy Spero: «To The Revolution», 1984/1994. Til venstre: Faith Ringgold, «Who’s bad?», 1988. Fra taket, med glimt av tilhørende figurer på sokkel under, Pierre Lionel Matte: «American Gothic Nightmare (Samuel P. Huntington; The Clash of Civilizations)», 2009. Foto: Ina Wesenberg/Nasjonalmuseet

Et gjensyn med Louise Bourgeois’ mørke installasjon Celle VIII, er noe av det publikum kan vente seg i den ferske samlingsutstillingen Outsidere og magikere i Nasjonalmuseets rom 85. Seniorkurator Andrea Kroksnes har hatt som en av sine underliggende ambisjoner å demonstrere at det ikke kun finnes én enkelt historie om samtidskunst, men flere. 

Rommet markerer et historisk vendepunkt på 1990-tallet, der kunstverden blir mer internasjonal og mangfoldig. Vi viser for første gang mange av våre sentrale internasjonale verk fra den tiden. Dette er hjertet av vår internasjonale samtidskunstsamling, sier seniorkurator på Nasjonalmuseet, Andre Kroksnes.  

Rom 85 har gått fra et nordisk til et internasjonalt fokus, og veggteksten gir publikum en informativ, om enn vel knapp presentasjon av tidligere banebrytende utstillinger som den aktuelle utstillingen i Nasjonalmuseet kan ses i lys av. Veggteksten refererer innledningsvis til utstillingen Magiciens de la Terre (Jordens magikere) i Paris i 1989. Utstillingen var viet outsidere, i sammenhengen definert som «kunstnere utenfor mainstream» og kunstnere fra ikke-vestlige områder. Sidestillingen av kjente vestlige kunstnere med mindre kjente ikke-vestlige kunstnere i denne utstillingen, opplyses det om, ble sett på som banebrytende.  

Iver Jåks, Tracey Moffatt og Louise Bourgeois i Nasjonalmuseets samlingsutstilling

Fra venstre til høyre: Iver Jåks: Diskrimineringens påle, 1993, Tracey Moffatt: Scarred for Life, 1994 og Louise Bourgeois: Celle VIII, 1998 © Bourgeois, Louise/BONO. Foto: Ina Wesenberg/Nasjonalmuseet

Kroksnes forteller at Jordens magikere fikk mye kritikk i sin tid, men forutså den økende globalisering som kom til å prege 1990-årene, etter Berlinmurens fall og slutten på den kalde krigen. 

– Den markerer et historisk vendepunkt der alternative og mer kanonkritiske kunstuttrykk vokser fram. Mens de store ideologiene og fortellingene står for fall, vendte utstillingens kunstnere blikket mot den private sfæren. De har med seg sine personlige historier og bidrar i den offentlige debatten om aktuelle temaer som identitet, seksualitet, kjønn og etnisitet, sier hun. 

Louise Bourgeois og Seni Awa Camara på Nasjonalmuseet

Fra venstre til høyre: Louise Bourgeois’ serie gouacher Familien, 2007 og Seni Awa Camaras terracottaskulptur Uten tittel, 2019. Foto: Annar Bjørgli/ Nasjonalmuseet.

I rom 85 vises, blant annet, filmene Felix in Exile (1994) av William Kentridge, innkjøpt av museet fra Galleri Riis på 1990-tallet og Satans datter (1996) av Tony Oursler, innkjøpt i 1996. Utstillingen rommer forøvrig sammenstillinger av installasjonene Diskrimineringens påle (1993) av Iver Jåks og Pierre Lionel Mattes American Gothic Nightmare (Samuel P. Huntington; The Clash of Civilizations)fra 2009. Side ved side kan publikum også oppleve Louise Bourgeois’ serie gouacher Familien (2007) og Seni Awa Camaras terracottaskulptur Uten tittel (2019). Sistnevnte figurerte forøvrig sammen i referanseutstillingen Magiciens de la Terre 

Rom 85 inneholder flere verk som er deponert eller gitt som gaver fra, blant annet, gallerist Jon Dobloug, Sparebankstiftelsen DNB og The Fredriksen Family Collection.  

Kunstnere i sal 85 på Nasjonalmuseet

Bjarne Melgaard, «Lightbulb Man», 1997 © Melgaard, Bjarne/BONO 
Faith Ringgold, «Who’s bad?», 1988 © Ringgold, Faith/BONO 
Iver Jåks, «Diskrimineringens påle», 1993 © Jåks, Iver/BONO 
Louise Bourgeois, «Celle VIII», 1998 © Bourgeois, Louise/BONO 
Louise Bourgeois, «Familien», 2007 
Miriam Cahn, «Menstruation Work», 1997 
Nancy Spero: To The Revolution1984/94 
Nan Goldin, «Self-Portrait Writing in Diary, Boston», 1989 
Nan Goldin, «David on my Bed. Wolfsburg, Germany», 1997 
Ole Jørgen Ness, «Remnant» 1984-2014 
Pierre Lionel Matte, «American Gothic Nightmare (Samuel P. Huntington; The Clash of Civilizations)», 2009 
Rainer Ganahl, «S/L: Stuart Hall, Ethnicity, Nation and Race at the Millenium, The Institute of Education, University of London, London, 7/1/1999», 1999 
Rainer Ganahl, "S/L: Noam Chomsky, Edward Said, Middle East Politics, Miller Theatre, Columbia University, New York, 4/9/1999", 1999 
Rainer Ganahl, “S/L: Gayatri Chakravorty Spivak, Hamid Dabashi, Introduction to Comparative Literature and Society, New York, 12/1/1999”, 1999 
Seni Awa Camara, «Uten tittel», 2019 
Tony Oursler, «Satans datter», 1996 
Tracey Moffatt «Scarred for Life» 1994 
William Kentridge, «Felix in Exile», 1994 
Wim Delvoye, «Marble Floor #103», 1999 

    Stikkord