Humoristisk og dypt alvorlig
I dag åpner utstillingen HILMAR FREDRIKSEN. ØYE-BLIKK på Lillehammer Kunstmuseum. Klokka 14.00 blir det tale ved kurator og administrerende direktør Audun Eckhoff og performance ved kunstneren selv, Kurt Johannessen og Kjetil Skøyen.
Da Kunstavisen tok turen opp til Lillehammer – onsdag formiddag denne uken – til en nesten ferdigmontert utstilling, ble vi møtt av en svært fornøyd Audun Eckhoff. Han har siden tiden på Museet for samtidskunst, beskjeftiget seg mye med Hilmar Fredriksens kunst, blant annet som kurator for utstillingen Hilmar Fredriksen på Bergen kunstmuseum [red. nå KODE] i 2006. Eckhoff har for anledningen skrevet den mest omfattende monografien om kunstnerskapet frem til nå. Hva det er som gjør Fredriksens kunstnerskap aktuelt i 2023?
– Det er et kunstnerskap som, blant annet, dreier seg om ideer og religiøse forestillinger som man ikke behøver å ha en religiøs tro for å kunne glede seg over, men det åpner perspektivene for ethvert tenkende og følende menneske. Selv ble Fredriksen tidlig grepet av den indiske tendensen på 60- og 70-tallet, han sluttet med kunst og begynte som hinduistisk novise. Fredriksen vendte, som kjent, tilbake til kunsten. Fredriksens interesse for forskjellige trosretninger og også filosofi, lever videre på en veldig «Hilmarsk» måte. Han har skapt og skaper en totalt fri kunst som er inspirert av ulike perspektiver.
Utstillingen rommer, ifølge museet, gåtefulle objekter, mystiske installasjoner, teatralske remedier, tegninger, maleri og video. Videre heter det at Fredriksen er en pioner innenfor performance og konseptkunst i Norden. Han var også blant de tidligste som arbeidet med samme tyngde innenfor helt ulike uttrykksformer: maleri, objekt, video, installasjon, konseptkunst og performance. Med dette har han stått i en særstilling i utviklingen av norsk og nordisk samtidskunst i over 40 år.