Kan stjålne gjenstander snakke?

Stillbilde: Mati Diop, «Dahomey», 2024

Stillbilde fra Mati Diops film Dahomey (2024) © NonStop Entertainment 

I Dahomey gir Mati Diop stemme til 26 statuer som returneres fra Frankrike til Benin, og synliggjør med dette grepet det immaterielle tapet ved kolonial plyndring. 

Den største nyheten i museumsverdenen for tiden må være diamant-tyveriet på Louvre. Hendelsen har en cinematisk kvalitet: Søndag formiddag 19. oktober kjørte fire tyver kledd som bygningsarbeidere en lastebil med montert lift opp til museets fasade ved elven. De kom seg opp til Apollo-galleriet i andre etasje, slo inn et vindu med en vinkelsliper, og brøt seg inn i to høysikkerhetsmontere. På få minutter stakk de av med åtte av de franske kronjuvelene – smaragder, diamanter og safirer som hadde tilhørt keiserinner og dronninger fra 1800-tallet. Blant de stjålne gjenstandene var et smaragdhalskjede med over 1000 diamanter som Napoleon hadde gitt sin andre kone, Marie-Louise, samt smykker med safirer og diamanter som hadde tilhørt dronning Marie-Amélie.  

Juveler verdt 88 millioner euro er fortsatt ikke funnet, mens Keiserinne Eugénies krone med 1354 diamanter og 56 smaragder ble funnet utenfor museet, skadet. Den franske filmskaperen Mati Diop la kort tid etter ut et bilde på Instagram av kronen og filmplakaten til dokumentaren sin Dahomey (2024) kollasjet sammen. Alle som har sett filmen innser poenget: museer i vesten består allerede av stjålne objekter. 

I Dahomey følger vi 26 kongelige artefakter som opprinnelige ble plyndret fra kongedømmet Dahomey (dagens Benin), av franske koloniherrer mellom 1892-94, i det de er i ferd med å returneres fra Musée du Quai Branly i Paris. Det skulle være den første av flere planlagte restitusjoner, men per dags dato befinner cirka 7000 gjenstander seg fortsatt i franske museer. Den første delen av filmen dokumenterer den omstendelige prosessen med å pakke, transportere, ferdigstiller et nytt galleri og etter hvert utstille objektene. Diop gir stemme til en av statuene, Kong Ghézo, formet som halvt menneske, halvt fugl, gjennom en voiceover skrevet av den haitiske forfatteren Makenzy Orcel. Statuen snakker om mørke, om tap, om å endelig se sollys igjen. Det er en påminnelse om at mange av disse objektene hadde en åndelig betydning i sine opprinnelige samfunn – de var ikke bare kunstgjenstander, men levende deler av ritualer og tro, bærere av immateriell kulturarv.  

Stillbilde: Mati Diop, «Dahomey», 2024

Stillbilde fra Mati Diops film Dahomey (2024) © NonStop Entertainment 

Selv om koloniale plyndringer hovedsakelig var drevet av økonomiske interesser – gull, elfenben og edelstener har enorm økonomisk verdi – er dette bare en del av tapet. Generasjoner har vokst opp uten å kunne se, røre, eller leve sammen med sin egen kunst- og kulturhistorie. Gjenstandene var ikke bare rikdom, men del av det hverdagslige – i ritualer, på offentlige plasser, i møter med fortiden. Ofte passer de heller ikke inn i det vest-europeiske kunstbegrepet, nettopp på grunn av slike sammensatte funksjoner. 

Som i Atlantics (2019), Diops spillefilmdebut som vant Grand Prix på filmfestivalen i Cannes, opererer hun i grenselandet mellom det realistiske og det spøkelsesaktige. Dahomey er verken ren dokumentar eller fiksjon, men en hybridfilm som løfter spørsmål om repatriering inn i det animistiske. I likhet med debuten er også lydbildet her fremtredende. I debutfilmen hører vi et lydspor bestående av havets bølger som blandes med komponisten Fatima Al Qadiris elektroniske musikk – ofte hjemsøkende, beatløse komposisjoner med syntetiske strykere som skaper en drømmeaktig og mystisk klangbunn. I Dahomey har Wally Badarou og Dean Blunt laget et lydspor som pendler mellom det majestetiske og det åndelige. Musikken dukker opp sporadisk: enkle strengeinstrumenter og synther blandet med Kong Ghézos raspete stemme.  

Stillbilde: Mati Diop, «Dahomey», 2024

Stillbilde fra Mati Diops film Dahomey (2024) © NonStop Entertainment

Når de 26 objektene endelig ankommer Benin, plasseres de i et nybygget galleri ved presidentpalasset – hvite vegger og glassmontre som speiler det franske museet de nettopp forlot. I andre halvdel av filmen ser vi en opphetet debatt blant studenter ved universitetet i Abomey-Calavi. Diop har invitert til et åpent møte om repatrieringen, og meningene er svært ulike. For mange har tilbakeføringen umåtelig verdi og de første møtene med objektene har vært følelsesladede. Andre beskriver en frustrasjon over å få tilbake så lite. Flere avfeier returen som politisk teater orkestrert av president Patrice Talon snarere enn en begivenhet med reell historisk betydning. Dette meningsmangfoldet er filmens styrke. Istedenfor å la én stemme dominere, viser Diop hvor komplekst spørsmålet om repatriering er – og at samtalene som kommer etter er minst like viktige som tilbakeføringen i seg selv. 

Stillbilde: Mati Diop, «Dahomey», 2024

Stillbilde fra Mati Diops film Dahomey (2024) © NonStop Entertainment 

Visning på Nasjonalmuseet 
I Norge er Dahomey tilgjengelig på ulike strømmetjenester, og på søndag 16. november inviterer Nasjonalmuseet til en visning av filmen som en del av arrangementet «Repatriering i praksis og museenes rolle». Dette omfattende programmet er en del av formidlingsprogrammet til utstillingen «Jeg vil si deg noe» av den zambisk-norske kunstneren Anawana Haloba. Museet har invitert ledende internasjonale forskere til å presentere og diskutere repatriering av kulturobjekter. At filmen har vært vist i Norge flere ganger tidligere og nå vises igjen, er et tegn på at Dahomey siden den kom i 2024 har startet samtaler som strekker seg langt utover den konkrete Benin-Frankrike-saken. Kanskje er det nettopp fordi filmen lykkes med å gjøre statuene levende, animerte i et her og nå, heller enn til objekter som utelukkende tilhører fortiden.   

    Stikkord