Kort om Peter Nicolai Arbos «Åsgårdsreien» (1872)

Peter Nicolai Arbo: Åsgårdsreien, 1872, maleri. Foto: Nasjonalmuseet / Børre Høstland

Nasjonalromantisk horror
Da jeg var liten, jobbet min far på Drammen Bibliotek, hvor Buskerud Kunstforening befant seg i øverste etasje. I mange år hang det et enormt maleri utenfor inngangen til Kunstforeningen: Peter Nicolai Arbos Åsgårdsreien. Det finnes nok ikke noe maleri jeg har sett mer på enn akkurat dette; enkelte uker var jeg der oppe hver eneste dag og satt fjetret foran denne fremstillingen av det som skulle være et umake følge av drukkenbolter, mordere, løsaktige kvinner, tusser og troll, men også Tor med hammeren, Odin, og hans kvinnelige krigere, valkyrjene. At de red over himmelen på ildsprutende hester gjorde ikke maleriet mindre fascinerende.

At udøde og æser skulle hente mennesker til dødsriket kunne nok ødelegge hjemmekosen for mang en familie når de satt rundt grøten på julekvelden. Det er, som kjent, på selveste julaften at denne gjengen helst red over himmelen. Det er nok heller ingen tilfeldighet at svartmetall-rockere har en forkjærlighet for dette motivet, som, i en noe frimodig lesning, peker like mye mot skrekksjangeren, særlig zombiefilmer, som vikingtiden.