Julegrantenning med Anna Talbot

Hvert år siden 2008 har en norsk kunstner eller designer fått gi Maihaugens juletre sitt eget uttrykk. I år er det Anna Talbot, som har pyntet juletreet med håndmalte ornamenter. Foto: Camilla Damgård / Maihaugen.
 

Smykkekunstneren Anna Talbot (f. 1978) har pyntet årets juletre på Maihaugen. Inspirasjonen er hentet fra hennes kunstneriske uttrykk preget av egenartede og fargesterke fabeldyr.

Norges største friluftsmuseum, Maihaugen, har både faste og temporære utstillinger, og er en del av Stiftelsen Lillehammer Museum. Siden 2008 har en kunstner eller designer gitt Maihaugens juletre sitt eget uttrykk. Årets julegrantenning ble markert med sang, taler og kunstnersamtale på fredag 25. november.

Talbot er, som nevnt, kjent for sin bruk av sterke farger, og bygger ofte sine objekter  / ornamenter lagvis for å skape et tredimensjonalt uttrykk, nesten som kulisser på en teaterscene.

Hvert år får en designer eller kunstner oppdraget med å pynte Maihaugens juletre, og i år ble oppdraget gitt Anna Talbot. Foto: Camilla Damgård / Maihaugen.

Kunstavisen fikk en prat med en spent og glad Anna Talbot, i kaféen på Maihaugen, en time før julegrantenningen.

Hva syns du om å få et slikt oppdrag?
 
- Jeg fikk en telefon fra museet i august, hvor de fortalte meg litt om tradisjonen med julegrantenning. Det er en virkelig imponerende gjeng som har gjort dette før meg. Derfor er det en stor ære, og ikke minst gøy, å bli utfordret til å løse oppgaven på en ny og spennende måte. Med andre ord har jeg vært positiv til dette oppdraget fra første stund. 

Anna Talbot har arbeidet intensivt fire måneder, for å produsere 120 unike kunstornamenter til årets juletre. Foto: Camilla Damgård / Maihaugen.

Eventyr og myter
Talbots smykker er ofte inspirert av eventyr, barnesanger og myter, og har fantasirike narrativ. Noen av arbeidene hennes er ganske store, men materialvalg som aluminium og finér gjør dem svært lette og mulig å bære. Størrelsen gjør at smykket blir mer framtredende, og på den måten krever det både plass og oppmerksomhet.

Du er jo mer kjent for din fargerike smykkekunst. Hvordan var det å lage kunst som skulle benyttes som juletrepynt?

- Egentlig var det ganske nærliggende mitt uttrykk, både fordi jeg lager eventyrlige motiv i mange av mine smykker, men også fordi mine arbeidsprosesser og materialer var overførbare til dette oppdraget.

Utfordringen lå mer i å skalere kunstobjektene til å tilpasse dette enorme juletreet, som sikkert er fire eller fem meter høyt. Dessuten er formålet med dette oppdraget å lage julepynt. Så nå kunne jeg konsentrere meg mer med å utarbeide motiver og skissere gøyale dekorative elementer, fremover å innarbeide dypere lag med mening.

Her var jeg opptatt av å ha det gøy!

Et utvalg av Anna Talbots juleornamenter. Foto: Camilla Damgård / Maihaugen.

Hybride fabeldyr
Kan du utdype hvordan arbeidsprosessen har vært fra august til julegrantenningen nå?


- Det begynte med skisseringer, og da tegner jeg ofte på matpapir. Siden matpapir er gjennomsiktig, så egner det seg veldig godt til å tegne motiver for å bygge lag på lag og hybrider av fabeldyr. Det vil si at her vil man kunne oppdage engler med hoder av reinsdyr, og reinsdyr med englevinger. Fugler med elghoder.

Når jeg er fornøyd med en mal, limer jeg disse på aluminium, som jeg vanligvis alltid sager ut for hånd. Akkurat til dette oppdraget, innså jeg ganske raskt, at jeg ikke ville rukket å sage alle figurene for hånd i løpet av fire måneder. Så jeg lærte å bruke laserkutter for dette prosjektet. En god venninne og designer, Lise Meyrick, hjalp meg med å overføre mønstrene til digitale filer, mens Fellesverkstedet i Oslo var veldig behjelpelig med det praktiske.

Jeg er ikke vant til å jobbe så intensivt, og det har vært noen lange dager for å produsere 120 unike kunstornamenter, som er håndmalt med akryl og spraymaling. Noen motiver har blitt gjentatt, men absolutt alle er malt for hånd, noe som gjør dem helt unike.

Jul på Maihaugen
Hva er ditt forhold til Maihaugen julemarked?

- Jeg har vært på Maihaugen som barn, for min mor jobbet med museer på Vestlandet. Så hun tok meg ofte med på kunstutstillinger, kirker og slike julemarkeder. Jeg skulle ønske jeg satte mer pris på det som barn, for jeg syns jo selv at det er kjempespennende som voksen.

Hvor lenge vil treet stå og hva skjer med kunsten din som henger her etter at treet er tatt ned?

- Treet vil stå over jul, og når pynten blir tatt ned den 9. januar, kommer den til salgs i museumsbutikken. Her er det ikke mulig å forhåndsbestille eller reservere, så det er førstemann til mølla som gjelder. Dette har jo blitt en fin juletradisjon her i Lillehammer, så det har blitt ganske populært blant de lokale.

Jeg har bevisst valgt å unngå å kun bruke julens farger. Noen av ornamentene er røde og grønne, men jeg har også brukt mye rosa, lilla, gult, blått og hvitt. Slik blir de ikke sesongbaserte, men kan henges opp i vinduer eller på veggen året rundt.

Anna Talbot håper ornamentene vil sette i gang fantasien og at folk skaper sine egne eventyr og univers inspirert av hennes motiver. Treet står til 8. januar 2023 og etter jul legges pynten ut for salg i Maihaugbutikken.

Les mer om Maihaugens juletre her.

Stikkord