Utsettelse av Festspillutstillingen 2020

Direktør ved Bergen Kunsthall, Axel Wieder. Fotograf: Tor Brødreskift

Etter et lengre intervju i to deler med årets festspillutstiller, Joar Nango, følger Kunstavisen opp med noen spørsmål til kuratorene for årets Festspillutstilling, Bergen Kunsthalls direktør Axel Wieder og Steinar Sekkingstad.

Axel Wieder, hvilke konsekvenser har utsettelsen av utstillingen for Joar Nango fått - så langt?
The situation is unprecedented – it’s the first time in the history of the Festival Exhibition since 1953 that the opening had to be moved, and we are still very unsure in what way we will be able to open the exhibition and gather people for events. We will make sure that the safety of visitors and staff is guaranteed in the first place. But we really want to make this exhibition happen and share the work we and the artist have done with the public. The Festival Exhibition is such an important tradition, and the work of Joar Nango, as an interdisciplinary artist and architect working from a post-colonial perspective, reflects the place where we are today. We decided to participate in the digital festival that Festspillene organised, to keep the connection between the Festival Exhibition and Festspillene, but for an artist working with very specific materials and a social experience, the physical exhibition will always be a priority. Cancelling or postponing to the next year was not an option. 

The postponement has some consequences on a practical level, the current restrictions have made the work on the exhibition more complicated, for example, and changing plans also comes with additional cost. Opening during the International Festival provides in usual years a specially festive context, and people are used to the opening date in May. In addition, we usually have a large audience for the exhibition throughout the summer travelling season. We are confident though that the opening after a long time of closure will create a buzz of enthusiasm, and Joar’s practice, looking at the social function of space and togetherness, will be more relevant than ever, even if in different circumstances. We hope the exhibition will be helpful as a tool.

Satser dere på en utvidet markedsføring av utstillingen siden den nå ikke er en del av festspillprogrammet?
AW: The main marketing and communication for the Festival Exhibition was always made by Bergen Kunsthall, but of course, the International Festival is an amazing partner and create a really special moment in the whole city, with a lot of enthusiasm for culture. We think that the expectations and enthusiasm for the Festival Exhibition will carry over to the new date. Internationally, the Festival Exhibition is in itself a well-known and prestigious format that helps us to promote the work of Norwegian artists. So, in a way, the Festival Exhibition in itself as a label is our strongest marketing tool.   

Kurator ved Bergen Kunsthall, Steinar Sekkingstad. Fotograf: Thor Brødreskift

Så noen spørsmål til medkurator for utstillingen, Steinar Sekkingstad: Det er planlagt utgivelse av en bok med flere tekster om Joar Nangos kunstnerskap. Er den klar og kommer ut i forkant eller venter dere til utstillingsåpningen?
Vi håper at boken blir klar til utstillingsåpningen i september. Boken er en viktig del av prosjektet som helhet. Vi ser på den som en slags håndbok eller et verktøy for aktivisme: Et dokument som utvider vår forståelse av rom, sted og arkitekturens rolle. Selv om boken blir den første større monografiske presentasjonen av Nangos kunst, blir det ikke en tradisjonell utstillingskatalog eller et samlende oversiktsverk, men snarere en ressursbok med et grundig innblikk i Nangos interesseområder, visuelle arkiv og forskningsfelt som kunstner og arkitekt. En viktig del av bokens innhold bygger på Nangos research og observasjoner, dokumentert i et kontinuerlig voksende arkiv av bilder og gjenstander. Boken vil inneholde nye tekster av Mathias Danbolt, Dimitri Dalakoglou, Candice Hopkins, Sigbjørn Skåden og Axel Wieder. Design av Petri Henriksson / Blank Blank.

Har utsettelsen ført til endringer i selve utstillingskonseptet?
SS: Helt konkret har utsettelsen gitt både kunstner og institusjon bedre tid, noe som har ført til flere og nye ideer som vil ta form frem mot åpningen. Men ideene og materialet til utstillingen er uansett i kontinuerlig utvikling. Dette henger også sammen med den måten Nango jobber på som kunstner, hvor det er sentralt å legge til rette for improvisasjon og muligheten for å la prosessen og stedet påvirke resultatet. Mye av utstillingens form vil derfor ikke komme på plass før Nango selv er tilstede i Bergen for å jobbe i utstillingsrommene. Utsettelsen, og den kollektive situasjonen vi befinner oss i, har imidlertid også bidratt til å endre prosessen på en mer grunnleggende måte. Gjennom TV-serien Nango produserer i vår har prosjektet fått en sterkere og tydeligere forankring i Nangos arbeidsmiljø i Nord-Norge. I serien deler Nango generøst av egen research, og gjennom samtaler med en rekke kunstnere, forskere og kuratorer, gir filmen innblikk i de ideene og teoretiske perspektivene som Nango jobber med frem mot utstillingen. 

hilde.moerch@kunstavisen.no

Stikkord