Visjonært landskapsmaleri til Stavanger

Fornøyde samarbeidspartnere i en av utstillingssalene ved Stavanger kunstmuseum på åpningsdagen. Fra venstre: Knut Ljøgodt, direktør Nordic Institute of Art, Hanne Beate Ueland, avdelingsdirektør Stavanger kunstmuseum og Karin Sidén, direktør på Waldemarsudde.
Foto: Helle Navratil/MUST

 

Fredag 21. februar åpnet Sveriges ambassadør i Norge, Mikael Eriksson utstillingen Hertervig – Hill. Drøm og virkelighet på Stavanger kunstmuseum. Utstillingen, som ble sett av over 36.000 mennesker da den ble vist på Prins Eugens Waldemarsudde i Stockholm i vinter, står frem til 18. mai.

Utstillingen er den største presentasjonen av den svenske kunstneren Carl Fredrik Hill (1849-1911) på flere tiår i Norge. Det er også den største presentasjonen av Lars Hertervig (1830-1902) på lang tid. Presentasjonen omfatter hele 150 verk av de to. Til tross for at de tilhørte ulike generasjoner og aldri møttes, finnes det mange likheter i deres liv og kunstneriske gjerning. Begge kunstnerne var visjonære landskapsmalere og omtales som «kunstnernes kunstner». De har inspirert en rekke billedkunstnere, forfattere, dramatikere og musikere gjennom tidene.

Da Kunstavisen tok kontakt med direktør Hanne Beate Ueland i går, var hun godt fornøyd med utstillingen så langt. 

– Det er stor interesse for utstillingen! Vi fikk en strålende anmeldelse i Stavanger Aftenblad i dag, som gir god drahjelp. I helgen var det 610 personer som så utstillingen, og kunstinteresserte strømmer til museet nå i vinterferieuka. På søndag deltok over 70 mennesker på søndagsomvisning, og det blir nye muligheter til å lære mer om kunstnerne kommende søndag kl. 14, da arrangerer vi en ny omvisning i utstillingen.

–Fredag 7. mars holder jeg et foredrag om Hertervig og Hill. Forøvrig arrangerer vi tegnekvelder og omvisninger på ukrainsk utover våren. 

Lars Hertervig, Gamle Furutrær, 1865, Olje på lerret. Foto: Dag Myrestrand/Bitmap

Både Hertervig og Hill ble rammet av psykisk sykdom som påvirket deres muligheter til å delta i det offentlige kunstlivet. Det ga dem en uvanlig kunstnerisk frihet. De utviklet både sine særegne kunstneriske uttrykk og fulgte egne interesser i valg av motiv og tematikk. Det er kanskje derfor Hertervigs og Hills kunst alltid har vært av stor interesse for andre kunstnere, heter det i den utsendte pressemeldingen.

Carl Fredrik Hill, Nocturne, Barbizon, udatert, olje på lerret. Foto: Svenska Akademien

Enestående mulighet til å bli kjent med Hills kunstnerskap i Norge
Utstillingen er et samarbeid mellom Stavanger kunstmuseum, Prins Eugens Waldemarsudde og Nordic Institute of Art.

Kurator for Hertervig og Hill. Drøm og virkelighet er Karin Sidén, museumssjef for Prins Eugens Waldemarsudde, Hanne Beate Ueland, avdelingsdirektør for Stavanger kunstmuseum og Knut Ljøgodt, leder for Nordic Institute of Art. Utstillingen forventes, slik det formuleres i pressemeldingen, å gi fornyet interesse for Lars Hertervigs og Carl Fredrik Hills kunst og dypere kunnskap om og forståelse for deres enestående kunstnerskap.

I forbindelse med utstillingen publiseres en katalog (svensk-engelsk og norsk-engelsk versjon) med tekster av blant annet Lars Norén og Jon Fosse, direkte inspirert av Hill og Hertervig. 

Fra åpningen av utstillingen Hertervig – Hill. Drøm og virkelighet på Stavanger kunstmuseum. Foto: Helle Navratil/MUST

FAKTA

Lars Hertervig (1830-1902) vokste opp på Borgøy nord for Stavanger; et landskap som kom til å bli et tilbakevendende tema i hans kunst. Etter å ha gått på den Kongelige Tegneskolen i Oslo, fortsatte han til Düsseldorf i begynnelsen av 1850-tallet. Her ble han elev av den norske professoren Hans Gude ved Düsseldorfs kunstakademi. Tragisk nok ble Hertervig syk og reiste tilbake til Norge, der han selv sørget for å bli innlagt på Gaustad mentalsykehus utenfor Oslo i en periode.

Resten av Hertervigs liv tilbrakte han i hjemtraktene på Borgøy og i Stavanger. Her arbeidet han relativt isolert og med begrensede midler. På 1860- og 70-tallet malte han en rekke slående landskap, både i olje og akvarell. Noen viser en fasinasjon for forfall, andre er mer kontemplative. Disse verkene kan ses som kunstnerens visjoner av naturen, basert på vage minner av et spesifikt landskap.

 Carl Fredrik Hill (1849-1911) ble født i Lund, sør i Sverige. Etter studier på Kunstakademiet i Stockholm, med orientering rundt landskapsmalerier, bodde han flere år i Paris på 1870-tallet. Påvirket av blant andre Camille Corot malte Hill – slik mange andre nordiske kunstnere – friluftsstudier ved Barbizon og andre populære steder utenfor Paris. Hans tidlige verk speiler den realistiske strømningens og friluftsmaleriet ideal. I januar 1878 ble Hill innlagt på en anstalt for psykisk syke i Passy i Frankrike. Seinere fikk han også behandling ved Sct Hans hospital i Roskilde og på Sankt Lars i Lund, der han ble til 1883. De tre siste tiårene av sitt liv, bodde Hill med sin familie i barndomshjemmet i Lund. Kunstneren fortsatte å tegne og male, særlig på papir. Han fortsatte å skildre landskap, som nå antok en mer visjonær karakter, noen ganger med antydninger til hans tidligere verk. Han tegnet også figurer, interiører, dyr og imaginære vesener. Disse uttrykksfulle verkene har ofte karakter av drømmer eller visjoner.

    Stikkord