Intervju med Ingrid Blekastad, direktør Kunstbanken senter for samtidskunst på Hamar I forkant av høstens store performancefestival
Årets Performancefestival på Hamar er en del av EØS-prosjektet hvor Kunstbanken samarbeider med Masovian Museum i Polen. Kuratorer er festivalens grunnlegger Ingrid Blekastad og frilans-kurator Malgorzata Sady. Blekastad lover publikum et omfattende program.
Hvordan arbeider dere med performancefestivalen?
Da jeg startet performancefestivalen i 2003 jobbet vi kun nasjonalt og samarbeidet med Kunstakademiet i Oslo. Tori Wrånes var, for eksempel, med på performancefestivalen mens hun var student på Kunstakademiet, bare for å ha nevnt det. Andre kjente navn som har deltatt er, blant annet, Tommy Olsson, Leif Holmestrand, Jana Winderen og Kjetil Skøien. Jeg startet året etter med en undersøkelse av nabolandenes Live Art Scener, og inviterte svenske performancekunstnere. I 2005 hadde vi et samarbeid med Live Art Development Agency i England, med Kiasma Teater i 2007 og etter hvert Polen, som vi nå har et utstrakt samarbeid med. Ettersom vi har 20-årsjubileum i år har vi utvidet festivalen, og har med oss 20 polske kunstnere og andre internasjonale kunstnere, blant annet en ukrainsk kunstner og 10 norske. Av de norske vil jeg trekke frem bautaene Kurt Johannessen og Rita Marhaug, men også Silje Eugenie Strande Øktner og Hedda Amundsen Roterud – begge forholdsvis yngre kunstnere fra området her. Vi har også Katharina Skår Lisa med sjøsamisk bakgrunn, Stein Henningsen, født og oppvokst på Svalbard, og for barn og ungdom har vi Ingeborg Bjerke Styve og Marte Brustad Melhus fra Rom for dans. I løpet av festivalen kommer det til å arrangeres hele seks temabaserte workshoper. Folkehøgskolene og videregående skoler har vært hyppige gjester på festivalen, vi har derfor invitert Nansenskolen på Lillehammer, Arbeiderbevegelsens folkehøgskole som ligger i Ringsaker og Toppen Folkehøyskole i Hamar og Stange videregående skole (linje for musikk, dans og drama) til samarbeid. Vi har også workshop for elever med innvandrerbakgrunn ved Hamar katedralskole og en 6-dagers samskapingsworkshop under ledelse av den internasjonalt kjente tysk-italienske performancedueoen VestAndPage. Verkstedet er utlyst som open call. VestAndPage.pdf (kunstbanken.no)
«Historier. Verden er mer komplisert enn våre sannheter om den», som høstens performancefestival er en del av, er et pågående interdisiplinært kunst- og formidlingsprosjekt som gjennomføres i samarbeid mellom Kunstbanken senter for samtidskunst, Norge, og Mazovian Museet, Polen. Prosjektets tittel er hentet fra den polske kunstneren Stefan Themerson og tema handler om å forstå oss selv og vår tid. Utgangspunktet for samarbeidet er å utveksle polsk og norsk samtidskunst og erfaringer mellom de to institusjonene.
Er det stor interesse for å delta på performancefestivalen?
Årets festival er kuratert av Malgorzata Sady, Christel Sverre og meg, dvs at vi i år ikke har hatt Open Call.
Blir det arrangert noen panelsamtaler under festivalen?
Haha, ja det gjør det, og den skal handle om hvorfor det er så få kritikere som skriver om performance ... Vi får for øvrig også et spennende foredrag om polsk performancekunst, som jo er langt mer politisk enn den norske.
Noe spesielt publikum kan se frem til på den kommende performancefestivalen?
På et overordnet plan blir det veldig spennende å se hva kunstnerne får ut av det vide temaet for performancefestivalen. Jeg gleder meg forøvrig til resultatet av samskapingsverkstedet med VestAndPage, sammen skal de lage det duoen kaller en operaforestilling. Denne blir del av publikumsprogrammet. Jeg har også lenge hatt lyst til å se den amerikanske kunstneren Marilyn Arsem og i år har vi fått henne til Hamar! Hun har jobbet med performance siden 1975 og vil gjøre en en-til-en performance som skal vare i flere timer. I denne engasjerer hun publikum enkeltvis. Jeg gleder meg også stort til de to residenskunstnerne som skal gjøre performancer for tilfeldige publikummere ute i det offentlige rom i ei uke før festivalen. Residenskunstnerne er polske Sylwia Hanff som har bakgrunn som butoh-danser, og Stein Henningsen som er oppvokst på Svalbard og tematiserer klimakrise og nedsmelting av isbreene.
Avslutningsvis, Kunstbanken har først et par sommerutstillinger ...
Ja, det blir to sommerutstillinger her. Den ene av den anerkjente svenske kunstneren Peter Johansson. Det er virkelig en sterk utstilling. Johansson har tidligere på sin humoristisk-kritiske måte tematisert den folkelige delen av Dalakulturen. Både dalahesten, falukorven og rosemaleriet (kurbitsmalerier) har fått gjennomgå.
I denne utstilling er også disse symbolene med, samtidig går han inn i alvorlige sider ved hjemstedet, slik som behandling av de ville dyrene og de mørke familiehemmelighetene knyttet til seksuelt misbruk.
Den andre utstillingen er av den svensk-danske duoen Humle Rosenkvist og Asta Tutavae Iversen. Prosjektet de viser, Duo Duo Hjemme, tok form mens de studerte ved Kunstakademiet i Tromsø. I en tid hvor vi stadig blir mer individualiserte, stiller duoen, blant annet, kritisk-humoristiske spørsmål knyttet til de romantiske ideene om tosomhet og deling. Utstillingen deres i Kunstbanken tar utgangspunkt i hverdagsobjekter som smeltes sammen i nye former og gis nye funksjoner. Kunstnerne stiller spørsmål som: Hvordan bruker vi disse objektene? Hvem deler vi med? Hvilke funksjoner har hjemmene våre, for oss selv og sammen med andre? Kan husholdningsgjenstander føre oss nærmere hverandre?
FAKTA
Ingrid Blekastad har hovedfag i kunsthistorie fra Universitetet i Bergen. Hun har 11 års praksis som kurator ved Lillehammer Kunstmuseum og er siden 2000 direktør og kunstnerisk leder for Kunstbanken senter for samtidskunst, på Hamar. Blekastad har vært kurator for en rekke norske og internasjonale utstillinger innen samtidskunst, og er initiativtaker for Kunstbankens satsing på performancekunst. Hun har skrevet bøker om bl.a. Reidun Tordhol og Frederik Collett.