fbpx Kunstavisen anbefaler

Kunstavisen anbefaler

Det interaktive kunstverket Swimming with Animacules, fra utstillingen Microworld Kristiansand, responderer på publikums bevegelser. Genetic Moo, Swimming with Animacules, kreativ koding, foto, video og animasjon © Nicola Schauerman, Tim Pickup. Foto: Sørlandets Kunstmuseum.

Mona Gjessing anbefaler


Nasjonalmuseet
Rites of Passage
Kunstnernes Hus, 1. etasje
Utstillingen står til 1. august 2021
Ida Ekblad
PIKE LÆGGER I OVNEN
Kunstnernes Hus, 2. etasje

Utstillingen står til 8. august 2021

To etasjer, to verdener
Utstillinger som kontrasterer hverandre. Den ene, i første etasje, sofistikert, innadvendt og overraskende godt kuratert, den andre, i begge overlyssalene samt i hvilerom, med en tredelt, enkel inndeling, det hele løftet av en tilsynelatende uregjerlig energi og et voldsomt fargeattakk.

Installasjonsfoto fra utstillingen Rites of Passage, fra venstre: Big Ear, 2013, av Lina Viste Grønli, Kimen, 1975, av Gunnar S. Gundersen, Uten tittel, 1970-tallet, av Tom Sandberg, Trappen, 1920-tallet, av Ragnhild Keyser, Red, 2012, av Camila Løw. Foto: Ina Wesenberg / Nasjonalmuseet.
Installasjonsfoto, Ida Ekblad: PIKE LÆGGER I OVNEN, Kunstnernes Hus, Oslo, Norge, 2021. Gjengitt med tillatelse fra kunstneren og Kunstnernes Hus. © Ida Ekblad / BONO 21. Foto: Uli Holz / Vegard Kleven.
 
Elisabeth Harr
Festspillutstillingen 2021: Elisabeth Haarr
Bergen Kunsthall
Utstillingen står til 15. august 2021

En utstilling som viser det kraftfulle kunstnerskapet til tekstilkunstneren Elisabeth Haarr. Salen publikum først trer inn i er malt i oransje og straks fengsles man av den uttrykkssterke, fra taket hengende The Eagle Tries Again og det veggmonterte arbeidet, tegningen NO. En utstilling som viser arbeider fra en kunstner som gjennom 50 år har utforsket ulike tekstile teknikker. Spesielt imponerer arbeidene som knytter an til 70-tallets kvinnekamp.

The Eagle Tries Again, 1982, billedvev, farget nylon, plast, polyester© Elisabeth Haarr/BONO 2021. Foto: Thor Brødreskift.
 
62 samtidskunstnere
As far as my Eyes can Sea – The Expedition Exhibition
Bomuldsfabriken Kunsthall
Utstillingen står til 26. September 2021

En virkelig stormønstring med en fin miks av etablerte og ikke fullt så etablerte navn –   med miljøvern generelt og tilstanden i havet spesielt, som det alvorlige og interessante omdreiningspunktet. Og utendørs, i Kunstarena Torbjørnsbu gruver, kan publikum få med seg den anerkjente komponisten Maja Solveig Kjelstrup Ratkjes stedsspesifikke lydinstallasjon, To the Surface og Signe Solbergs skulptur langs fjellveggen, Clamble Scramble Crawl.

Calving Glacier IV, Kronebreen, Svalbard, Norway July 12th. 2013., 2021 © Anne-Karin Furunes/BONO 2021.

Meera M. Kaur anbefaler

Per Kristian Nygård
Formenes økonomi
Vigelandmuseet
Utstillingen står til 8. august.

 

I Per Kristian Nygårds (f. 1979) utstilling i Vigelandmuseet utforsker Nygård forholdet mellom økonomi og form. Han er opptatt av både hvordan økonomien legger premissene for utformingen av våre omgivelser og monumentet som idé. Utstillingen hvor Nygård har laget skulpturelle installasjoner av billige og prefabrikkerte scanblokker, u-blokker (en variant av lecablokk) og tujaplanter plassert i parken foran museet. For meg ble dette en leken utstilling som ga meg assosiasjoner til alt fra bygging med treklosser på førskolen til arkitekturmodellene vi laget i gruppeprosjekter på universitetet.

Mange av Nygårds tidligere installasjoner kjennetegnes for å være vakre, men i Vigelands aktuelle utstiling, Formenes økonomi, møter vi på grå mur. Per Kristian Nygård, The Economy of Form # 2, lecablokker © Per Kristian Nygård. Foto: Vegard Kleven / Vigelandmuseet.
 
Genetic Moo
Microworld Kristiansand
Sørlandets Kunstmuseum
Utstillingen står til 26. september.

 

Microworld Kristiansand er en utstilling jeg har vært begeistret for helt siden Sørlandets Kunstmuseum la ut bilder og video fra utstillingen på sin Instagramkonto. Skjermene viser kunstige vesener, som de besøkende har skapt og delt. Utstillingen oppleves gjennom lek og bevegelse. Jeg ser fram til å bidra til utstillingen ved å skape min egen skapning til dette interaktive, digitale økosystemet. Jeg vil da etterlate meg en skapning, som fortsetter å leve sitt eget liv i utstillingen med en livssyklus som påvirkes av de andre skapningene i rommet.

 
Vanessa Baird
Here we are again,
happy as can be,
all good pals and jolly good company
Kunsthall Stavanger
Utstillingen står til 5. september

Mitt siste møte med Vanessa Bairds kunst var i 2017 på Kunstnernes Hus, og jeg ble helt dratt inn i hennes verden av pasteller og akvareller. Den gang ble vi konfrontert med motiver av flyktningene i Middelhavet. I Stavanger Kunsthall viser hun fram nye verk fra 2020 – 2021. Verkene fokuserer hovedsakelig på hennes liv under koronapandemien fra barndomshjemmet i Oslo, hvor hun fortsatt bor med sine tre tenåringsbarn og moren Maureen.

Installasjonsfoto fra utstillingen på Kunsthall Stavanger © Vanessa Baird. Foto: Kunsthall Stavanger.
 
Medvirkende Birgitte Larsen
GRITT
Mer Filmdistribusjon
På kino nå.


Gritt er en oppfølger til den kritikerroste kortfilmen Retrett (2016) med samme hovedkarakter. Filmen er Itonje Søimer Guttormsens spillefilmdebut. Gritt har vært vist på en rekke filmfestivaler og vant prisene for beste film og beste skuespiller ved filmfestivalen i Vilnius. Filmen handler om en destruktiv teaterkunstner, som prøver å finne mål og mening i livet gjennom et kunstprosjekt.

 

Hilde Mørch anbefaler

Vanessa Baird
Here we are again,
happy as can be,
all good pals and jolly good company
Kunsthall Stavanger

Utstillingen står til 5. september

Vanessa Baird er en viktig stemme i norsk kunstliv, og hennes store mønstring i Kunsthall Stavanger er en av sommerens store høydepunkter. Hun fyller alle kunsthallens seks utstillingssaler med tegninger, fotografier og video - ærlige og ofte groteske virkelighetsskildringer som ikke feier det vonde under teppet - som er dypt fremmed og samtidig gjenkjennelig - livet og samfunnet i sitt mangfold på godt og vondt. Som en del av utstillingen har hun invitert to av sine nærmeste – samarbeidspartner og venn gjennom flere tiår, Mette Hellenes, og hennes mor, Maureen Baird, som også har virket som billedkunstner. Hovedfokuset i utstillingen er hvordan koronapandemien har påvirket Baird som forsørger og omsorgsperson for familien.

Vanessa Bairds verk i utstillingen i Kunsthall Stavanger (fra venstre): Uten tittel, 2021, Uten tittel, 2021, Mother´s painting in Uncle´s living room, 2019. Alle er akvarell på papir. (c) Vanessa Baird / BONO 2021. Foto: Kunsthall Stavanger / Markus Johansson (Bitmap).
 
Paul Cézanne
Mesterverk fra The Courtauld

KODE 1, Bergen
Utstillingen står til 10. oktober.
 

At KODE i Bergen i sommer skal vise en utstilling med Paul Cézannes verker i Norge er rett og slett en bragd! Cézanne – selveste brobyggeren mellom impresjonismen sent på 1800-tallet og kubismen på tidlig 1900-tallet – som også har hatt stor betydning for mange norske kunstnere. I formidlingsøyemed bør utstillingen ha store muligheter, både ved å øke interesse og kunnskap om en av kunsthistoriens store verdensnavn i Norge og interessen for overgangen til kubismen og modernismen. Det er første gang en større mønstring med Cézannes mesterverk vises i Norge gjennom et unikt samarbeid mellom KODE og The Courtauld Gallery i London, og er et «must» om du er i Bergen i sommer. Utstillingen ledsages også av en publikasjon som jeg gleder meg til å lese og se.

Paul Cézanne: The Card Players, 1892-96 © The Samuel Courtauld Trust, The Courtauld Gallery, London.
 
Oppgjørets time. Den opprinnelige Henie Onstad-samlingen
Henie Onstad Kunstsenter, Høvikodden
Utstillingen står til 14. november

 

Kunstnere: Karel Appel, Willi Baumeister, Jean Bazaine, Ragna Bley, Pierre Bonnard, Anna Daniell, Jean Dubuffet, Max Ernst, Sam Francis, Pedro Gómez-Egana, Juan Gris, Hans Hartung, Marianne Heier, Siri Hjorth, Solveig Styve Holte, Sebastian Makonnen Kjølaas, Fernand Léger, Herman Mbamba, Alberto Magnelli, Alfred Manessier, Henri Matisse, Joan Miró, Endre Nemes, Germain Ngoma, Pablo Picasso, Jean-Paul Riopelle, Gustave Singier, Pierre Soulages, Nicolas de Stäel, Rufino Tamayo, Maria Helena Vieira da Silva, Jacques Villon, Jacob Weidemann og Jorunn Hancke Øgstad.

Sonja Henie og Niels Onstad var særlig opptatt av «Paris-skolen», franske og internasjonale kunstnere som holdt til i Montparnasse-området i Paris i første halvdel av 1900-tallet, modernister som for eksempel Henri Matisse, Jean Dubuffet og Maria Helena Vieira, kunstnere som alle brøt med sine forgjengere og gikk nye veier. Oppgjørets time. Den opprinnelige Henie Onstad-samlingen viser verker fra kunstsenterets tidlige samling sammen med et utvalg samtidskunstnere, som enten er blitt kjøpt inn eller er invitert til å tenke aktivt rundt Sonja Henie og Niels Onstads opprinnelige gave. Kombinasjonen eldre mestere og unge samtidskunstnere er tenkt å utfordre - til et oppgjør. Utstillingen tydeliggjør og problematiserer mangelen på kvinnelige kunstnere i den opprinnelige kunstgaven og museets rolle i samtiden som både en tilbakeskuende og fremsynt institusjon.

Herman Mbambas Playing Games, 2021, ble nylig innkjøpt til Henie Onstad-samlingen og er med i utstillingen Oppgjørets time. Den opprinnelige Henie Onstad-samlingen. Foto: Markus Johansson / Bitmap.