Sverre Malling

Sverre Malling, rettsregning av Anders Behring Breivik, 2012, blyant på papir.

Mange av oss har måttet være mer hjemme i koronatiden. Da har ting vi har på veggen hjemme kanskje fått en annen betydning enn før?
Kunstavisen har kontaktet fire forfattere, som sa seg villige til å svare på noen spørsmål rundt dette.

Anne Bitsch, 42år, forfatter. Foto: Tor Stenersen.

Hvilket kunstverk som er hjemme hos deg har betydd ekstra mye for deg i denne tida? 
En av kunstneren Sverre Mallings rettstegninger av Anders Behring Breivik.

Hvor har du verket plassert hjemme hos deg?
Ved skrivepulten min.

Husker du hvor du fikk det fra og hvor lenge du har hatt det?
Mannen min fikk det i gave av Sverre, som også er en god venn av oss. Da vi flyttet sammen i 2014 kom en av våre første uenigheter seg faktisk til å dreie seg om akkurat dette bildet. «Det er utrolig flott tegnet, men jeg vil faen ikke ha den typen hengende på veggen i huset mitt», sa jeg da. Dermed var tegningen lenge forvist til mindre synlige steder i leiligheten vår.

Hvorfor betyr har akkurat dette betydd ekstra mye for deg under koronapandemien?
Da jeg gikk i gang med å jobbe med min kommende bok Brorskapet som handler om fremveksten av militant nasjonalisme i Norge, fikk «den typen» fast plass ved skrivepulten. Malling har skildret terroristen nesten nøytralt og hverdagslig, og med en strek hvor ansiktet går i oppløsning. Det er paradoksalt og litt skremmende at en person man tenker på som demonisk samtidig har noe så menneskelig over seg. Betrakteren tvinges til å fange ham inn, fordi man selv må fylle ut de trekkene som unnslipper blyantens strek og man oppfordres til å se det menneskelige bak de onde handlingene. Dette er også en nyttig øvelse når man behandler temaet litterært.