På kanten av lyset
Om Egon Schieles maleri Herbstbäume («Høsttrær»), 1911.
Vi har begynt på å tenke på gjenoppstandelsen igjen
Vi som skal stå på kanten av verden
som et morbid mysterium
om høsten; tiden har tatt livet av oss
igjen
kroppene våre er menneskenes
oppreiste, strukket mot lyset utenfor
for å forsvinne
skal vi stå på kanten av verden
vi er tre;
vi skal vokse
vi skal gjennomtrenge
dette landskapet
hender har bundet oss
fast for å holde oss
oppe, for å gi oss, eller lyset
en siste verdighet
men vi strekker oss ut, og vi fortsetter
lager kors med grenene
våre
så hellig som vi klarer, er vi velvillige ofre.
Skal vi overleve denne gangen
for det har blitt varmere om kveldene
det har blitt varmere enn før
de sier det er noe som forandrer seg
noe nærmere har solen har begynt å smelte
har begynt å trekke seg innover
og kanskje havet er her allerede
de har sagt det er noe som dør.
Men vi er rammet inn av en absolutt grense
mellom verden og verden
finnes en dypstruktur,
et spor å følge
vi er som frosset inn i stenen;
ikke bakgrunn, eller forgrunn, men som en ting er himmelen.
En helleristning, en hel horisont.
Eller en historie.
Farger kan fortelle som sprekker i dette fjellet. Etasje på etasje, ruin på ruin,
Vi ennå oppreiste ligner på hverandre;
vi følger vertikale mønstre fra jorden
gjennom horisonten
og ankrer fast et sted på himmelen
å være former som reiser seg
igjen.
Igjen og igjen, skal vi reise oss.
For utenfor rammen finnes et annet lys. Et lys som er verdt det.
Også dét kan strekke seg dit.
Som virkelig blomstring.
Rammen omkring oss er tilfeldig. Verket er tilfeldig. Vi kan alltid
fortsette. Fra grense til noe grenseløst
Knus denne rammen som er verk eller verden. Vi er ikke et Mondrian-bilde.
Fordi det finnes en vilje her:
Bare bli natur, uendelig.
I alle linjene kan vi være ett, fullstendig kretsløp
Ett, fullstendig bilde.
Slik kan vi være både verk og ikke-verk
Slik kan vi være verden.