Heinrich Gogarten

Heinrich Gogarten, Kvinner og barn i vinterlandskap,1880, olje på lerret.

Mange av oss har måttet være mer hjemme i koronatiden. Da har ting vi har på veggen hjemme kanskje fått en annen betydning enn før? Kunstavisen har vært i kontakt med en rekke mennesker som sa seg villige til å svare på noen spørsmål rundt dette.  

 

Espen Blinge, 56 år, markedsrådgiver. Glad i litteratur, teater, kunst og natur.

Hvilket kunstverk har betydd ekstra mye for deg i denne tida?
Et maleri av en ganske ukjent tysk kunstner, Heinrich Gogarten. Representant for den såkalte Düsseldorfskolen. Maleriet er olje på lerret, tittelen er Kvinner og barn i vinterlandskap. Det er malt i 1880. Mange av hans motiver en hentet fra det nordlige Tyskland.

Hvor er verket plassert hjemme hos deg?
Det henger over spisebordet i stuen flankert av et maleri av Astrid Johanne Johannessen på den ene siden og et skulpturalt motiv av Josef med Jesubarnet på den andre siden.

Husker du hvor du fikk det fra og hvor lenge du har hatt det?
Kjøpt for en billig penge på auksjon i Helsingborg for fire-fem år siden.  

Hvorfor har akkurat dette betydd ekstra mye for deg under koronapandemien?
Det er som å gå inn i en annen tid. En tid av ro. Jeg har ingen romantisk forestilling om at «ting var bedre» da, tvert imot, men forestillingen i mitt hode viser en tid hvor tempoet var skrudd ned, mennesker mer samlet i seg selv og den daglige dont skapte tilfredsstillelse. Jeg ser et rolig vinterlandskap med noen skikkelser – en har sanket inn ved (så i det ser jeg varme og omsorg). Mor og barn på vei hjemover. Bildet er fredfylt, det er ikke noe mas, det er ingen trusler. Det er fredelig.