HVA SKJER – i januar? Forslag til utstillinger å se i Paris og London

Anne Vira Figenschou vil hver måned presentere utstillinger i noen utvalgte byer i Europa.

PARIS

Grand Palais

3 Avenue du Général Eisenhower, 75008 Paris

Toulouse-Lautrec. Résolument Modern
9. oktober 2019 – 27. januar 2020

Toulouse- Lautrec, Moulin Rouge, La Goulue (1871)
Henri de Toulouse-Lautrec, La Revue Blanche bi-mensuelle 1895, affiche, lithographie en quatre couleurs au crachis et au crayon avec grattoir 130 x 94 cm.
Paris, musée des Arts décoratifs © MAD, Paris / Jean Tholance

Henri de Toulouse-Lautrec (1864 –1901) er først og fremst kjent for sine skildringer av natt-livet blant dansere og prostituerte på Moulin Rouge i Paris. Der var han kritisk tilskuer, så vel som aktiv deltager. Han var forkrøplet, antagelig på grunn av en genetisk sykdom, og døde tidlig av alkoholisme og syfilis. Denne utstillingen med ca 200 verk fokuserer på å vise kunstneren som en del av det realistiske miljøet i Paris, som man ser i den viste brevvekslingen mellom Manet og Degas. Den viser videre hvordan han senere utviklet sin helt spesielle plakatstil influert av japonismen, fotografiet og impresjonismen. Lite kjent er det at han også laget bilder i bevegelse, nesten som en film.

 

El Greco
16. oktober – 10. februar 2020

GRECO (Domínikos Theotokópoulos), Saint Martin et le pauvre, 1597 – 1599 Huile sur toile 193,5 x 103 cm. Washington, National Gallery of Art © Washington, National Gallery of Art  

El Greco (1541 – 1614) er en av de mest berømte skikkelsene i den spanske renessansen. Han hadde sin kunstneriske utdannelse i Italia, men utviklet etterhvert en helt egen stil, avledet av den italienske renessansen, kalt manierisme. Han ble gjenoppdaget på slutten av 1800-tallet, og ble en inspirator for mye av avantgardekunsten. Utstillingen viser både kjente, religiøse malerier i en manieristisk stil, så vel som de mer naturtro, stille portrettene.

 

Centre Pompidou

Place Georges-Pompidou, 75004 Paris

Bacon: En toutes lettres
(Bacon: Bøker og maleri)

11. september 2019 – 20. januar 2020

Separatutstillingen, som består av 60 arbeider, er del av en serie som setter fokus på nyskapende kunstnere fra 1900-tallet. Tidligere i rekken har vært kunstnere som Marcel Duchamp og René Magritt. Francis Bacon (1909 – 1992) var irsk, men kom til London som ganske ung, kastet ut av sin fine familie på grunn av sin homofili. I en tid der det nonfigurative var det toneangivende kunstuttrykket, representerte Bacon en figurativ retning, basert på litteratur, filosofi og greske tragedier. Hans egne erfaringer, med en forbudt legning, ble også en viktig substans i kunsten hans. Bacon oppholdt seg mye i Paris, der han fant et intellektuelt miljø han følte seg hjemme i. Men det ble også et sted som rommet en av de største tragediene i hans liv, nemlig selvmordet til hans elsker gjennom åtte år, George Dyer. Det skjedde i forbindelse med åpningen av Bacons første retrospektive utstilling på Grand Palais i 1971. Det er denne hendelsen, samt sammenhengen mellom litteratur og Bacons verk, man fokuserer på i verk fra 1971 til 1992. Ikke som illustrasjoner, men snarere som stimulans eller essens i hans billedunivers. Ett eksempel er Triptyk inspirert av Orestien av Aischylos (1981), utlånt av Astrup Fearnley Museet i Oslo.

 

Christian Boltanski. Faire Son temps
13. november 2019 – 16. mars 2020 

Christian Boltanski (f.1944) er en av Frankrikes mest kjente samtidskunstnere. Med sin jødiske bakgrunn, har han ofte fokusert på temaer knyttet til Holocaust. Som fotograf, skulptør, maler og filmkunstner, er han kjent for å bryte grenser mellom livet og kunsten. Denne retrospektive utstillingen viser ca. 50 verk som tar utgangspunkt i hans egen historie, til meditasjoner rundt våre levde liv og til hva som blir igjen etter oss. Men som også stiller spørsmål angående kunstnerens rolle i vårt samfunn. Utstillingen er kuratert av Boltanski selv, og er laget som en 2000 kvadratmeter labyrint med iscenesettelser, der tilskueren blant annet blir utfordret til å undersøke grensene mellom tilstedeværelse og fravær.

Musée d´Orsay

62 Rue de Lille, 75007 Paris

Degas à l´Opéra
24. september 2019 – 19. januar 2020

Edgar Degas (1834 – 1917), en av de mest kjente impresjonistene, elsket sang og musikk, og tilbragte mye tid med å male på Pariseroperaen. Han malte alle deltagerne; dansere, musikere sangere, publikum – på scenen, bak scenen, i auditoriet. På mange måter kan utstillingen sees som et portrett av den berømte operaen. Her vises til og med en stor modell i tverrsnitt av byggverket. Denne lukkede verden gav også Degas anledning til å eksperimentere med det formale i bildene: Med nye og overraskende synsvinkler, med kontraster i lys og skygge, med dybde, med studier av bevegelse etc.

Musée de Louvre

75001 Paris

Leonardo da Vinci
24. oktober 2019 – 24. Februar 2020

I forbindelse med 500-års jubileum for Leonardo da Vincis (1452 – 1519) død, presenterer Louvre den største utstilling noensinne av kunstnerens arbeider. Mona Lisa henger fremdeles på sin vante plass, men ca. 160 verk kan sees i denne unike utstillingen som det har tatt 10 år å forberede. Museet har ikke gitt opp håpet å få låne verdens dyreste maleri til deler av utstillingen. Salvator Mundi ble solgt for $450.3 på Christie´s i 2017 til de Arabiske Emirater.  

Le Musée d´Art Moderne

11 Avenue du Président Wilson, 75116 Paris

Hans Hartung La fabrique du geste
11. oktober 2019 – 1. mars 2020

Hans Hartung (1904 – 1989) var opprinnelig tysk, men bosatt i Frankrike mye av sitt liv. Han var gift med den norske kunstneren Anna Eva Bergmann som fikk sin vel fortjente berømmelse i svært voksen alder. Den retrospektive utstillingen med over 300 verk fra seksti års arbeid, viser hvordan han brukte nye og overraskende teknikker i maleri, grafikk, keramiske arbeider og på et utvalg av malt sten. Han var en forgrunnsfigur innen abstraksjon, og var et forbilde for mange yngre malere, som for eksempel den kjente, franske maleren Pierre Soulages.

Musée Marmottan Monet

2, Rue Louis-Boilly, 75016 Paris

Mondrian Figuratif
12. september 2019 – 26. januar 2020

Som medlem av den hollandske, nonfigurative gruppen, De Stijl, er Piet Mondrian (1872 –1944) mest kjent for sine abstrakte malerier, gjerne variasjoner av rektangler i gult, rødt og blått. Her møter vi en mindre kjent, figurativ Mondrian. Her er landskap, portretter og blomsterbilder. Disse plukket han selv ut på 1920-tallet, til sin venn og en av sine største samlere, diamanthandleren Salomon Slijper, grunnleggeren av Gemeentemuseum i Haag, som disse 57 verkene er utlånt fra.

Musée Marmottan Monet har også, som navnet antyder, en stor samling av Claude Monet og Berthe Morrisot så vel som Delacroix, Manet, Degas, Caillebotte, Sisley, Gauguin med flere. Muséet, som opprinnelig var et jaktslott, ligger litt utenfor bykjernen, men er vel verdt et besøk!

LONDON

Royal Academy of Arts
Burlington House, Piccadilly, London, W1J 0BD

Lucien Freud: The Self-Portrait
27. oktober 2019 – 26. januar 2020

Lucien Freud, Self- Portrait (1993)
Lucian Freud, Painter Working, Reflection, (1993). Oil on canvas, 101.2 x 81.7 cm.  Private collection © The Lucian Freud Archive. 
Foto: Bridgeman Images. Exhibition organised by the Royal Academy of Arts, London in collaboration with the Museum of Fine Arts, Boston  

Lucien Freud (1922 – 2011) er en av de mest kjente portrettmalerne på 1900-tallet. Han var kjent for å slite ut sine modeller ved å la dem sitte for ham i uendelige økter. På den måten fikk han frem noe dypt psykologisk, som man ellers ville skjule. Hans fremstillinger er ikke alltid flatterende. Til tross for det ble han utvalgt til å portrettere Dronning Elizabeth i 2001. Denne utstillingen viser et like skarpt og ubønnhørlig blikk på ham selv i mer enn 50 selvportretter. Det første er fra 1939 og det siste i 1993. Portrettene viser hans utvikling fra den lineære, nesten litt gjennomsiktige malermåten i tidlige arbeider, til den maleriske stilen han er mest kjent for. Selvportrettene er også en studie i aldring. Det nådeløse blikket på den 71-årige kunstneren, bare iført et par uknyttete støvler, kan minne om Munchs ubarmhjertige selvportretter fra hans siste år på Ekely.

 

Eco-Visionaries
23. november 2019 – 23. februar 2020

En rekke kunstnere, arkitekter og designere viser i denne utstillingen effektene klimaforandringene og det moderne livet har på kloden vår. Gjennom filmer, installasjoner arkitektur modeller og fotografi undersøker denne utstillingen hvordan kunst, arkitektur og design reagerer på en verden i rask endring, forbi forestillinger om bærekraftig utvikling.

Domestic catastrophe No3: Laboratory Planet (2012)
HeHe, Domestic catastrophe Nº3: Laboratory Planet, 2012 (video still). HD video, 2:59. Courtesy of the artists, © HeHe

Picasso and Paper
25. januar – 13. april 2020

Femmes à leur toilette (1937-38)
Pablo Picasso, Femmes à leur toilette, Paris, winter 1937–38. Collage of cut-out wallpapers with gouache on paper pasted onto canvas, 299 x 448 cm Musée National Picasso-Paris. Pablo Picasso Gift in Lieu, 1979. MP176. Photo © RMN-Grand Palais (Musée national Picasso-Paris) / Adrien Didierjean © Succession Picasso/BONO
Foto: DACS 2019

Pablo Picasso (1881- 1973) forandret reglene for maleriet, og det gjaldt også for papir. Utstillingen med mer enn 300 verk av og på papir, gir en innsikt i hans arbeidsmetoder og nybrytende tankegang gjennom hele hans karriere. Utstillingen viser blant annet en nesten fem meter lang collage, Femmes à leur Toilette (1937– 38), samt skisseboken til hans mest kjente verk, Les Demoiselles d´Avignon (1907).

 

 

 

 

Tate Modern

Bankside, London SE1 9TG

Nam June Paik, TV Buddha (1974)
TV Buddha 1974. 18th century woodensculpture, closed-circuit television camera and JVC Videosphere cathode-ray tube television. Dimensions variable.
Stedelijk Museum, Amsterdam

Nam June Paik
17. oktober 2019 - 9. februar 2020

Utstillingen med over 200 arbeider av sør-koreanske Nam June Paik (født 1932) viser karrieren til en pioner innen videokunsten. Han har samarbeidet med en rekke avantgarde kunstnere, musikere og poeter, blant annet med John Cage og Joseph Beuys. Utstillingen er en fest av lyd og synsinntrykk, og er kommet til ved et samarbeide med San Fransisco Museum of Modern Art, Stedelijk Museum Amsterdam, The Museum of Contemporary Art, Chicago og National Gallery of Singapore.

 

Untitled (Hand-Shell) 1934
Untitled (Hand-Shell) 1934 Fotografi, gelatin silver print on paper 
401 x 289 mm, Centre Pompidou, Musée national d’art moderne, Paris 
Photo © Centre Pompidou, MNAM-CCI, Dist. RMN-Grand Palais / image Centre Pompidou, MNAM-CCI © ADAGP, Paris and DACS, London 2019. 

Dora Maar
20. november 2019 – 15. mars 2020

Dora Maar (1907 – 1997) er for mange først og fremst kjent for sitt forhold til Picasso, og for alle portrettene han laget av henne. Men hun hadde også sin helt egen karriere som kunstner. I en av hennes serier, dokumenterte hun Picassos arbeide med Guernica. På 1930-tallet ble hun kjent for sine utfordrende fotomontasjer i surrealistisk stil, mens hun senere i livet konsentrerte seg mer om maleri. Utstillingen viser bredden i hennes kunstnerskap – også i kontekst med hennes samtidige. 

 

 

Dóra Maurer
19. august 2019 – 5. juli 2020

Dóra Maurer (født 1937) er en ungarsk kunstner, var del av en uavhengig kunstnergruppe som befant seg på utsiden av det sosialistiske systemet i Ungarn. Hun anvender en rekke uttrykksmidler i sin kunst, som foto, maleri, performance, film, samt samarbeide med diverse musikere.

Dóra Maurer, Stage II (2016)
Dóra Maurer, Stage II (2016)

Tate Britain

Millbank, London SW1P 4RG

William Blake 
11. september 2019 – 2. februar 2020

William Blake, The House of Death (1795 – ca.1805)
William Blake (1757-1827), The House of Death 1795-c. 1805, Colour print, ink and watercolour on paper, 485 x 610 mm.
Tate Britain

Poeten og maleren William Blake (1757– ca.1805) ble ikke anerkjent i sin tid, men regnes i dag som en av de mest betydningsfulle engelske kunstnere. Han tilhører den britiske romantikken, som inneholder mye grufullt, og Blake står ikke tilbake for å vise død, sex og vold i sin billedverden. Hans verk er likevel basert på filosofi, men også på politikk og religion. Ofte som en kritisk kommentar til det bestående.

The National Gallery

Trafalgar Square, London WC2N 5DN

Leonardo: Experience a Masterpiece
9. november –12. januar 2020

Leonardo Da Vinci, The Virgin of the Rocks (ca.1508)
Leonardo Da Vinci, The Virgin of the Rocks (ca.1508), The National Gallery, London

Utstillingen fokuserer på ett verk: Leonardo Da Vincis (1452 – 1519) The Virgin of the Rocks, eiet av museet. I fire avgrensete rom blir man invitert til å utforske dette berømte verket på en ny måte. Man blir introdusert til Leonardos tanker og ideer da han malte bildet, gjennom røntgen får man se komposisjoner som gjemmer seg bak motivet og man blir gjort klar over den dramatiske effekten av lys- og skyggevirkninger. I et virtuelt kapell får man se maleriet i der det antagelig har hengt originalt, i San Francesco Maggiore i Milano. Det ble solgt av kirken til en engelskmann på slutten av 1700-tallet, hatt flere eiere og kjøpt av National Gallery i 1880.

 

 

 

 

 

Paul Gauguin, Kristus i Olivenlunden (1889)
Paul Gauguin, Kristus i Olivenlunden (1889) Norton Museum of Art

Gauguin Portraits
7. oktober 2019 – 26. Januar 2020

Paul Gauguin (1848 – 1903) ble aldri kjent i sin tid, men han var en viktig foregangsfigur i symbolismen. Hans bruk av store fargeflater – kalt syntetisk stil – hadde stor innflytelse på avantgarde kunstnerne som kom etter ham, for eksempel på Matisse og Picasso. Gauguin bodde mesteparten av sitt liv i Frankrike, men tilbragte sine siste år blant de innfødte på De Polynesiske øyer. Utstillingen av ca. 50 verk som spenner fra hans første år som maler, til de siste på Fransk Polynesia, er den første som fokuserer på Gauguins portretter. Ofte er samme person portrettert flere ganger, og man får en innsikt i hvor forskjellig han kunne tolke sin modell. Også selvportretter er inkludert, ofte som et slags «alter ego». Som når han innsetter sitt eget ansikt i Kristus i maleriet, Kristus i Olivenlunden (1889). Gauguin følte et slektskap med Jesus som ble forfulgt og isolert i påskeuken. 

Saatchi Gallery

Duke of York´s HQ, King´s Road, London SW3 4RY

Tutankhamun: Treasures of the golden Pharaoh
2. november 2019 – 3. mai 2020

Saatchi Gallery er mest kjent for moderne kunst, men denne gangen er galleriet tredje stopp på en turné av Tutankhamuns (ca 1342 – ca 1325 f.Kr.) skatter. Hans gravkammer ble åpnet i 1922, og mer enn 150 gjenstander ble funnet. De eies i dag av Grand Egyptian Museum som er under oppussing, og som derfor har sendt samlingen på reise til 10 muséer rundt i verden. 

 

Pallant House Gallery, Chichester

8-9 North Pallant, Chichester PO19 1TJ

Jann Haworth: Close Up
2. november 2019 – 23. februar 2020

Utstillingen i Pallant House, Chichester, en drøy times togreise fra London Victoria, viser denne gangen en oversikt over karrieren til amerikansk fødte Jann Haworth (f.1942). Hun kom som kunststudent til London i 1961. I trass mot de privilegerte mannlige studentene, som så på kvinnene som sexsymbol og mulige «koneemne», begynte hun å skape de helt originale myke skulpturene, laget av stoff. Ved det utfordret hun et kvinnesyn som brukte søm og stoff til broderier, quiltarbeider etc. Dette gjorde hun helt parallelt med Yayoi Kusama og Claes Oldenburg i New York. (Han med god hjelp av sin kone Patty Mucha!)  Utstillingen viser tidlige arbeider, så vel som senere arbeider i mer popstil. Hun laget blant annet coveret til Beatles´ Sgt. Pepper i 1967 sammen med sin daværende mann, Peter Blake.

anne.vira.figenschou@kunstavisen.no