Du opplever corona-krisen i New York på nært hold. Hvordan påvirker dette livet og arbeidet?
Det er surrealistisk, og sikkert på mange måter likt som overalt ellers. Jeg vil si at det likevel er noen forskjeller som stikker seg ut for meg. Er det noe som er vakkert med New York er det mangfoldet av mennesker og kulturer. Er det noe som gjør ekstra vondt så er det de ekstreme forskjellene mellom de som har og de som ikke har. Helsesystemet her funker ikke i det hele tatt med mindre du er rik og/eller har en god jobb med fast ansettelse som gir deg privat helseforsikring. Du har gode og dårlige skoler, gode og dårlige levekår. Det finnes ikke offentlig tilbud for psykisk syke, og de fleste ender hjemløse eller i fengsel. Ytterpunktene i samfunnet lever side ved side, og ofte er det de som har minst som fasiliterer livsstilen til de som har mest. Dette blir helt prekært i en pandemi-kontekst. Hvem har råd til å være hjemme og hvem har det ikke? For hvem har disse essensielle jobbene som må ut på jobb hver dag? Ikke uventet, men likevel hjerteskjærende er det en veldig skjevt fordelt prosentandel av de med afroamerikansk og latinamerikansk bakgrunn som dør av covid-19. Og det er mange som dør her. Jeg klarer ikke stenge av og ikke føle på den urettferdigheten, og det påvirker meg en hel del. Jeg har det siste året tenkt på hvordan å kunne utvide kunstnerskapet mitt til også å inneholde sosiale prosjekter med mennesker som ikke har tilgang til den hvite kuben, og dette er blant annet påvirket av tiden her.
Har dere videre planer med Pauseromsplakater? Fortsetter prosjektet?
Nå er vi i gang med del 2, og kan inkludere flere kunstnere og sende ut til hundre pauserom til. Det hadde selvsagt vært veldig flott å utvide, og vi kommer til å gi det et forsøk.
Kunstneren Marie Buskov (f. 1980, www.mariebuskov.com) fikk oppgaven å søke om midler fra Fritt Ord, hvilket hun lykkes med! Jeg kontakter henne for å høre mer om prosessen.
Det var du som kontaktet og søkte midler fra Fritt Ord. Hvordan forløp prosessen?
Jeg ble invitert til å lage en plakat til prosjektet en av de første dagene etter at man virkelig forsto omfanget av krisen – eller, man var vel egentlig litt i konstant unntakstilstand, holdt seg hjemme og oppdaterte nyheter hvert femte minutt. Å kunne bidra, og samarbeide med andre selv om vi ikke kunne møtes, føltes spesielt meningsfylt. Alle de deltakende kunstnerne i pilotprosjektet kommuniserte via en gruppe på instagram, og det var en veldig entusiastisk stemning. Lotte Konow Lund tipset om at Fritt Ord hadde satt av en større pott til prosjekter som følge av koronakrisen. Men søknadsfristen var først 31. mars, og vi hadde veldig lyst til å få plakatene ut så fort som mulig. Jeg foreslo derfor å ringe Fritt Ord for å høre om mulighetene, og skrev en søknad om støtte.