Ny lydkunst i Galleri F15

Gunhild Mathea Olaussen. Foto: Ingeborg Øien Thorsland © Galleri F 15
(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "https://connect.facebook.net/en_US/sdk.js#xfbml=1&version=v3.0"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'facebook-jssdk'));
Detalj fra lydinstallasjonen Interferens (2017). Glass, gips, fargepigment. Gjengitt med tillatelse av kunstneren © Gunhild Mathea Olaussen

Utstillingen Sounding Matter som fyller både 1. og 2. etasje åpnet 1. februar i år og står frem til 15. mars.  Den består av tre skulpturelle lydinstallasjoner: «Resonans», «Interferens» og «Sediment». Verkene undersøker, i følge pressemeldingen, forholdet mellom ‘oss og våre omgivelser’: «Med lyd, dramaturgiske strukturer og et minimalistisk visuelt formspråk, iscenesetter musiker og scenograf Gunhild Mathea Olaussen (f.1983) lydlandskaper med scenografien som bakteppe. I utstillingsrommet ledes betrakteren inn i en lyttende tilstand, og det oppstår sammenvevinger mellom rom, lyd, materialer, verk og kroppene i rommet. Publikum inviteres til å tre inn i en omsluttende opplevelse – som i et gesamtkunstverk, som forener musikk, scenografi og visuell kunst. Verkene kan på en og samme gang oppleves som utfordrende og tilgjengelige.»

Detalj fra lydinstallasjonen Resonans (2019). Kobber, sensoraktivert strengeinstrument. Gjengitt med tillatelse av kunstneren © Gunhild Mathea Olaussen
Detalj fra Sediment (2019). Gjengitt med tillatelse av kunstneren © Gunhild Mathea Olaussen

Kurator for Sounding Matter, Maria Havstam, forteller i en samtale med Kunstavisen at den siste større presentasjonen av lydkunst på Galleri F15 fant sted i 2005 («The Idea of North»). I 2014 viste Galleri F15 dessuten en større lydskulptur/installasjon av engelske Susan Phillips utendørs. Arbeidet med Sounding Matter har vært interessant, sier Havstam, og det at Gunhild Mathea Olaussen har kommet inn i billedkunstfeltet med en bakgrunn fra musikk og scenografi har gitt utstillingen et særegent nærvær. Olaussen har blant annet bragt inn sin erfaring fra å være midt i et lydbilde som fiolinist i et symfoniorkester. På samme måte kan vi som er i utstillingen erfare å være omsluttet av og å kjenne lyden fysisk. Som helhet mener Havstam at utstillingen er relevant i vår tid fordi den åpner opp for en lyttende konsentrasjon om «her og nå», samt at den gir oss anledning til å lytte aktivt inn i materialene, ut i rommet og innover i oss selv. Responsen på den aktuelle utstillingen av lydkunst har vært svært god og vi som arbeider ved Galleri F15 er glade for å kunne konstatere at Olaussens arbeider trekker til seg et bredere, yngre og mer tverrfaglig orientert publikum enn det vi vanligvis har her, avslutter Maria Havstam.

Fra utstillingen Sounding Matter, produsert av Galleri F15.

    Stikkord