Ny lydkunst i Galleri F15
Utstillingen Sounding Matter som fyller både 1. og 2. etasje åpnet 1. februar i år og står frem til 15. mars. Den består av tre skulpturelle lydinstallasjoner: «Resonans», «Interferens» og «Sediment». Verkene undersøker, i følge pressemeldingen, forholdet mellom ‘oss og våre omgivelser’: «Med lyd, dramaturgiske strukturer og et minimalistisk visuelt formspråk, iscenesetter musiker og scenograf Gunhild Mathea Olaussen (f.1983) lydlandskaper med scenografien som bakteppe. I utstillingsrommet ledes betrakteren inn i en lyttende tilstand, og det oppstår sammenvevinger mellom rom, lyd, materialer, verk og kroppene i rommet. Publikum inviteres til å tre inn i en omsluttende opplevelse – som i et gesamtkunstverk, som forener musikk, scenografi og visuell kunst. Verkene kan på en og samme gang oppleves som utfordrende og tilgjengelige.»
Kurator for Sounding Matter, Maria Havstam, forteller i en samtale med Kunstavisen at den siste større presentasjonen av lydkunst på Galleri F15 fant sted i 2005 («The Idea of North»). I 2014 viste Galleri F15 dessuten en større lydskulptur/installasjon av engelske Susan Phillips utendørs. Arbeidet med Sounding Matter har vært interessant, sier Havstam, og det at Gunhild Mathea Olaussen har kommet inn i billedkunstfeltet med en bakgrunn fra musikk og scenografi har gitt utstillingen et særegent nærvær. Olaussen har blant annet bragt inn sin erfaring fra å være midt i et lydbilde som fiolinist i et symfoniorkester. På samme måte kan vi som er i utstillingen erfare å være omsluttet av og å kjenne lyden fysisk. Som helhet mener Havstam at utstillingen er relevant i vår tid fordi den åpner opp for en lyttende konsentrasjon om «her og nå», samt at den gir oss anledning til å lytte aktivt inn i materialene, ut i rommet og innover i oss selv. Responsen på den aktuelle utstillingen av lydkunst har vært svært god og vi som arbeider ved Galleri F15 er glade for å kunne konstatere at Olaussens arbeider trekker til seg et bredere, yngre og mer tverrfaglig orientert publikum enn det vi vanligvis har her, avslutter Maria Havstam.