Hjemme hos kunsten

«Hjemme hos kunsten» er et bokprosjekt der den velrennomerte kunstneren Signe Marie Andersen oppsøker hjem der hennes solgte verk befinner seg. Signe Marie Andersen har via Galleri Riis i Oslo solgt kunst til både private og offentlige kjøpere siden hun hadde sin utstilling «No Fishing» der i 1997. Kunstavisen har fått lov til å bli med på tre av hjemmebesøkene, og har laget en miniserie om Signes besøk hjemme hos kunstkjøperne. Kunstavisen har sett det som en gylden sjanse til å presentere kunstsamlere på en intim og kanskje litt overraskende måte.  

Kunstsamlerne Andersen besøker med Kunstavisen på slep, er frisør Trond Martinsen og hans datter, Ive Marie Martinsen, ekteparet Sigrid Sørbø Johnsen og Erik Johnsen, som begge er psykiatere, og ikke minst, en av Norges betydeligste kunstnere, Jan Groth og hans venninne, Anne Birgitte Paulsen. De vidt forskjellige kunstsamlerne er bosatt i henholdsvis Lørenskog, Bergen og Oslo. 

 

 

 

Signe Marie Andersen har skrevet ned noen tanker rundt prosjektet «Hjemme hos kunsten» som vi har fått tillatelse til å publisere:  

«Det blir litt som barn som flytter hjemme i fra ... Det er jo mine skapte verk, mine produksjoner. Jeg skaper dem, forholder meg til dem både fysisk og psykisk i noen år, stiller dem ut på hvite vegger i et galleri. Så begynner de på en ny historie i sine hjem uten at jeg følger dem. De får nye eiere, de får nytt miljø, de får faktisk et hjem, de blir kanskje del av en familie. De blir puttet nye historier inn i, assosiert ved og tolket på nytt. Etter hvert gror de inn i alt dette sammen med menneskene sine og blir en del av en helhet. Og så dør menneskene og hva skjer med verket da? Det vet jeg ikke, jeg er vel død jeg også da kanskje. 

De gangene jeg har kommet inn i et hjem der bildene mine henger, så føler jeg ofte en merkelig blanding av gjensynsglede, stolthet og avstand, tør liksom ikke å gå helt nær. 

Verket har blitt selvstendig, jeg har ikke noe makt over det lenger. Det er både fint og rart, men mest fint. 

I dette prosjektet skal jeg altså oppsøke de hjemmene der bildene mine nå henger, jeg har lyst til å besøke alle, men får se an et utvalg etter hvert, kanskje. Jeg vi fotografere bildet i sitt nye miljø, og så vil jeg fotografere bildet «familie» eller eier sammen med bildet.»

Kunstavisen takker alle som har bidratt til produksjonen av «Hjemme hos kunsten».

mona.gjessing@@kunstavisen.no