Forslag til utstillinger i Zürich og Basel

Anne Vira Figenschou vil hver måned presentere utstillinger i noen utvalgte byer i Europa.

ZÜRICH

 

KUNSTHAUS ZÜRICH

Heimplatz 1, 8001 Zürich

The New Photography
Upheaval and new beginnings 1970-1990
Står til 9. februar 2020

På 1970 og -80-tallet skjedde det en forandring i bruken av, og synet på fotografi – fra nærmest å være et verktøy for journalister etc. til å bli et selvstendig kunstuttrykk. De nye galleriene og forleggerne ble de første som presenterte det «nye» fotografiet, som etter hvert også ble inkludert i museene. Utstillingen viser fotografier fra museets samling fra denne tiden, samt innlånte verk.

Olafur Eliasson
Symbiotic Seeing
17. januar – 22. mars 2020
Olafur Eliasson Symbiotic seeing, 2020 Laser (cyan, gelb), Nebelmaschine, Lüftungsanlage, Roboterarm, CelloMasse variabel. Sound in Zusammenarbeit mit Hildur GudnardottirInstallationsansicht: Kunsthaus Zürich, 2020 Foto: Franca CandrianCourtesy of the artist; neugerriemschneider, Berlin;Tanya Bonakdar Gallery, New York / Los Angeles © 2020 Olafur Eliasson

Islandske Olafur Eliasson er en av vår tids mest betydningsfulle kunstnere. Han ble i 2019 valgt som klimaambassadør for FN. Ofte lager han stedsspesifikke installasjoner, som da han laget en «sol» i turbinhallen til Tate Modern. En installasjon som trakk horder av publikum, som la seg ned på ryggen i den store hallen i timevis og så på denne «solen». I Zürich er fokuset på menneskeskapte klimaforandringer, og utstillingen søker å vise hvordan hver og en av oss er del av en større sammenheng, med det ansvar som følger med. Som alle hans utstillinger, appeller denne til hele sanseapparatet.

The Poetry of Line
Masterpieces of Italian drawing 
31. januar – 26. april 2020

Utstillingen viser blyanttegninger og skisser fra italiensk renessanse og barokk. Kunstnere som Correggio, Guercino og Carlo Maratti er representert, og utstillingen viser Raphaels studie til en av freskene i Vatikanpalasset.

Ottilia Giacometti
7. februar – 3. mai 2020

Ottilia var Alberto Giacomettis (1901 – 1966) ukjente søster som døde allerede som 33-åring. Utstillingen viser ca. 60 malerier, tegninger og skulpturer, med henne som modell.  Verkene er skapt av hennes far, Giovanni, samt av hennes bror, Alberto, som er den kunstneren man kjenner best til. De andre brødrene, Diego og Bruno, var forøvrig også kjære modeller for Alberto Giacometti.

Smoke and Mirrors
The roaring twenties

24. april - 19. juli 2020

Smoke and Mirrors, The roaring twenties fokuserer ikke på kunstretningene som oppstod parallelt på 1910/1920-tallet, som eksempelvis Dada, Bauhaus eller Surrealisme. Utstillingen viser enkeltkunstnere, og gjennom dem synliggjøres det store spennet i kunstuttrykk som gjorde seg gjeldene i det 10-året. Den viser bredden i uttrykksformer, fra maleri, skulptur og tegning, til fotografi, film og collage, og fokuserer på byer som Berlin, Paris, Wien og Zürich. Kunstnere som Josephine Baker, Paul Klee, Man Ray, Thomas Ruff, Jeanne Mammen, László Moholy-Nagy, Piet Mondrian, Alexandra Navratil, Man Ray, Lotte Reiniger, Hans Richter, Mies van der Rohe, Christian Schad, Xanti Schawinsky, Margarete Schütte-Lihotzky, My Ullmann og flere andre, er med.

 

KUNSTHALLE ZÜRICH

Limmatstrasse 270, 8005 Zürich

Marianne Simnett
LAB RATS
14. desember 2019 – 9. februar 2020

Marianne Simnett (f.1986) presenterer kun to videoer på denne utstillingen: Blood in Milk (2018) og Faint with Light (2016). Til gjengjeld er de så sterke at folk har besvimt mens de ser på. Den 73 minutter lange Blood in Milk er en blanding av eventyr, musikal, dokumentar og mareritt. Den handler om sykdom og medisinske inngrep, spilt og fortalt av kirurger, vitenskapsmenn, barn og insekter. Marianne Simnett søker med verket å utfordre våre forestillinger om og oppfatning av kropp, med et ønske om å bryte vanlige mønstre og oppførsel. Det andre verket er inspirert av historien til hennes jødiske bestefar, som overlevde en masseutryddelse under annen verdenskrig, fordi han besvimte mens han stod i skuddlinjen for å bli drept.

Gilbert & George
THE GREAT EXHIBITION, 1971 – 2016
22. februar – 10. mai 2020
Gilbert & George, City Drop. Courtesy Gilbert & George  

De som ikke fikk med seg den store Gilbert & George retrospektive utstillingen på Astrup-Fearnley museet i høst, får nå en ny mulighet på Kunsthalle Zürich. Gilbert & George´s verk omfatter alle livets komplekse og motsetningsfylte sider. De tar opp temaer som redsel, håp, rase, religion og sex.  De to er i det store og hele objekter for sin egen kunst, og de bryter hele tiden grenser for hva et kunstverk kan være, både i innhold og materialbruk. Kunsten deres har ofte sjokkert publikum, men selv ønsker de det motsatte: «We want our art to bring out the bigot from inside the liberal and conversely to bring out the liberal from inside the bigot.” (Gilbert & George, 1996) 

 

MUSEUM RIETBERG

Gablerstrasse 15, 8002 Zürich

Gitagovinda
India´s Great Love story
24. oktober 2019 – 16. februar 2020
Vishnu as Matsya Avatara. Folio from the second Guler Gitagovinda series of 1775. Master of the first generation after Manaku and Nainsukh of Guler. India, Pahari-region, Guler. Gift Collection Horst Metzger, Museum Rietberg

Gitagovinda er en kjærlighetssang, skapt av en indisk komponist fra 1100-tallet, og omhandler kjærlighetshistorien mellom Krishna og hyrdinnen Radha. Utstillingen viser illustrasjoner til denne kjærlighetshistorien - malt i India på slutten av 1700-tallet. Parallelt vises museets egne miniatyrer og verk fra andre samlinger som også belyser den poetiske historien.

Congo as Fiction
Art Worlds Between past and present
22. November 2019 – 15. mars 2020
Papotage. Steve Bandoma, 2016. Acryl, Tinte und Collage auf Papier, 180 x 120 cm © MAGNIN-A

Utstillingen spenner mellom gamle objekter og fotografier bragt hjem av den tyske etnologen Hans Himmelheber fra hans reiser i Kongo i 1938/39, og nye verk av kongolesiske samtidskunstnere som Sammy Baloji, Michèle Magema, Monsengo Shula og Sinzo Aanza. Kongo er kjent for sin levende samtidskunstscene og utstillingen viser hvordan den kongolesiske kunsten setter et kritisk blikk både på ettervirkninger av koloniseringen og av den kristne evangeliseringen, samt på verdenshandelen.

 

BASEL

KUNSTHALLE BASEL

Steinenberg 7, CH – 4051 Basel

Camille Blatrix
Standby Mice Station
17. jan –15. mars 2020

Skulpturene til den unge, franske kunstneren, Camille Blatrix (født 1984) er inspirert av masseproduserte objekter, som han blander med tradisjonelt kunsthåndverk. Skulpturene etterligner ofte hverdagslige former, som skjuler deres egentlige betydning. Kunstneren har stilt ut blant annet på Palais de Tokyo, Paris og på Hessel Museum of Art, deltatt på Frieze i London, og valgt ut for å samarbeide med et kunstprosjekt for BMW i 2018.

 

KUNSTMUSEUM BASEL/GEGENWART

St. Alban-Rheinweg 60, 4010 Basel

Museet åpnet I 1980 under navnet Museum für Gegenwartskunst, og var et av verdens første museer som fokuserte kun på samtidskunst. Museet viser kunst fra egen samling og fra Emanuel Hoffmann Foundation. Samlingen spenner fra klassiske modernister som Robert Delaunay, Paul Klee og Max Ernst, til Joseph Beuys og Bruce Naumann og til dagsaktuelle kunstnere som Jeff Wall og Steve Mc Queen. Samlingen blir stadig utviklet med nyinnkjøp.

 

MUSEUM TINGUELY

Paul Sacher-Anlage 2, 4002 Basel

Amuse-bouche. The Taste of Art
19. februar – 17. mai 2020

Er smaken av kunst søtt, surt, bittert eller salt? Hvilken rolle spiller smakssansen vår i møte med kunst og som et kunstnerisk materiale? Tinguely museet viser en gruppeutstilling med kunstnere som adresserer smakssansen som en mulighet til estetisk persepsjon. Medvirkende er blant andre Andy Warhol, Shimabuku, Emeka Ogboh, Tom Wesselmann og Elizabeth Willing. Utstillingen er del av en serie som fokuserer på hvordan sansene våre knyttes an til kunsten. 

Museet som er designet av Mario Botta, har forøvrig en permanent utstilling av den kjente sveitsiske kunstneren Jean Tinguely (1925–1991)

 

FONDATION BEYELER

Baselstrasse 101, 4125 Riehen 

EDWARD HOPPER
26. januar – 17. mai 2020
Edward Hopper. Second Story Sunlight, 1960 Opl
102.1 x 127.3 cm
Whitney Museum of American Art, New York; Purchase, with funds from the Friends of the Whitney Museum of American Art., Inv. N.: 60.54. © Heirs of Josephine Hopper / 2019, ProLitteris, Zürich
Foto: © 2019. Digital image Whitney Museum of American Art / Licensed by Scala

Edvard Hopper (1882-1967) er en av USAs viktigste 1900-talls kunstnere. Hopper ble født i New York, og en rekke av hans bilder er inspirert av fødebyen, og fylt med ensomheten som ofte følger med det å leve i en storby. Utstillingen fokuserer på de uendelige dybdene i amerikanske landskap og bylandskap, som speil på sjelens dybde.

GOYA
17. mai – 16. August 2020
Francisco de Goya, Hexensabbat (el Aquellarre), 1797/98.  Opl 43 × 30 cm, Fundación Lázaro Galdiano, Madrid

Francisco de Goya (1746-1828) var en av de siste, spanske hoffmalerne, og regnes som en pioner innen den moderne kunsten. Han var portrettmaler, samt at han skapte en helt egen kunst som blandet fantasi og virkelighet - der engler og demoner, drømmer og mareritt blandes i en egen mystisk billedverden. Utstillinger viser ca. 70 malerier, samt et utvalg av tegninger og trykk, utlånt av store europeiske og amerikanske museer, så vel som private utlånere

Utstillingen er et samarbeide med Museo Nacional del Prado.

 

Portraits and Figures. From Berthe Morisot to Elizabeth Peyton
27. september 2020 – 31. januar 2021
Berthe Morrisot, Jeune femme au divan, 1885. Opl 61 x 50.2 cm
Tate, London; Bequeathed by the Hon. Mrs A.E. Pleydell-Bouverie
through the Friends of the Tate Gallery 1968,  Photo ©Tate

Jeg må også nevne denne spennende utstillingen som vil komme til høsten og stå over nyttår. Den vil fokusere på 9 kvinnelige kunstnere, som alle har hatt viktige posisjoner i utviklingen av den moderne kunsten fra 1870 opp til i dag. Felles for de alle er at de har lagt vekt på å skildre individet: Med portretter – i ordets videste forstand – og selvportretter. Fra Berthe Morrisot og Mary Cassatt på 1870-80-tallet som gjorde seg bemerket i det mannsdominerte kunstfeltet i Paris, de tyske kunstnerne, Paula Modersohn-Becker og Lotte Laserstein som var aktive på 1920-tallet, Frida Kahlo som arbeidet i Mexico i etterkant av revolusjonen, amerikanske Alice Neel som jobbet på Cuba, senere på Manhattan, den syd-afrikanske Marlene Dumas som vokste opp i Cape Town med apartheid, og senere flyttet til Amsterdam, New York baserte Cindy Sherman, og endelig Elizabeth Peyton, som har reist frem og tilbake mellom New York og Europa siden 90-tallet. 

Utstillingen fokuserer på kunstnerens blikk – hvordan tidsånden og kunstnernes personlige historier påvirker portrettene og selvportrettene. Ved å stille dem sammen, kan man følge hvordan dette blikket forandrer seg fra 1870 opp til vår tid. 

REHBERGER-WEG 24 STOPS - FONDATION BEYELER BIS VITRA CAMPUS
18. januar til 31. desember 2020

Mellom Fondation Beyeler i Sveits og Vitra Campus i Tyskland, på en 5 kilometers strekning, har kunstneren Mathias Rehberger laget 24 kunststopp, som man kan dvele ved underveis. Meningen er å formidle historien til, og fortellinger om, omgivelsene og innbyggerne så vel som å få folk til å vandre og nyte naturen underveis.  Ved enden av «Rehberger Weg» ligger Vitra design museum, tegnet av Frank Gehry, og Vitra Campus, tegnet av Herzog & DeMeuron, som er verdt å besøke både på grunn av sine samlinger, såvel som sin arkitektur. (Charles-Eames-Strasse 2, 79576 Weil am Rhein)

 

SPIELZEUG WELTEN MUSEUM BASEL

Steinenvorstadt 1, 4051 Basel

Hvis man reiser med barn, kan dette museet være en hyggelig avkobling: Til sammen 6000 dukker, dukkehus, karuseller og leker er utstilt - og verdens største samling av teddybjørner. Og sikkert en stor butikk der man kan fylle kofferten! 

anne.vira.figenschou@kunstavisen.no