En koronavennlig kunstopplevelse i mørketiden

 "Bending Water" av Sven Påhlsson på Vigelandmuseets fasade. Foto: Meera M. Kaur

I  en tid hvor vi går inn i en ny lockdown-periode i Oslo, er det enda viktigere enn før å utvikle og styrke nye digitale og koronavennlige visningssteder. Museumsleder Jarle Strømodden ved Vigelandmuseet ønsker selv å skape unike kunstopplevelser, og samtidig vise at museet som institusjon kan være samfunnsaktuell i koronaens tid.  

I en tid hvor vi går inn i en ny lockdown-periode i Oslo, er det enda viktigere enn før å utvikle og styrke nye digitale og koronavennlige visningssteder. Museumsleder Jarle Strømodden ved Vigelandmuseet ønsker selv å skape unike kunstopplevelser, og samtidig vise at museet som institusjon kan være samfunnsaktuell i koronaens tid.

"Lay Out" av Sven Påhlsson på Vigelandmuseets fasade. Foto: Meera M. Kaur

Filmene i kunstprosjektet Floating tar opp klimaendringer, migrasjon, overvåkning og fremmedgjøring. Det er mulig å sette av en kveld for å se på filmvisningene, men lokaliteten legger også til rette for at forbipasserende eller turgåere kan snuble over dette lysende prosjektet på en ellers så kald og mørk kveld.

Med det aktuelle kunstprosjektet ønsker Vigelandmuseet å demonstrere hvordan museet ikke er en lukket institusjon, men åpent og tilgjengelig selv i en tid med nedstengning, isolasjon og avstand.

Nå gjenstår det å se om det blir mulig å gjennomføre de siste visningene i den gjenværende uka. Vigelandmuseet er forhåpentligvis et sted som det i uke 46 lar seg gjøre å stoppe opp ved og ta seg en kunstpause på en parkbenk.

Stikkord