Nytt samarbeid mellom Nasjonalmuseet og SNL

F.v. Erik Bolstad (Store norske leksikon), Dag Hensten (Nasjonalmuseet), Kjersti Kanestrøm Lie (Store norske leksikon) og Hildegunn Gullåsen (Nasjonalmuseet). Foto: Nasjonalmuseet / Annar Bjørgli
Med støtte fra Sparebankstiftelsen på 3,78 millioner kroner har Nasjonalmuseet og Store norske leksikon annonsert et nytt samarbeid om Norsk kunstnerleksikon.
Norsk kunstnerleksikon har siden den store satsningen på firebindsutgaven utgitt mellom 1982 og 1986 vært en av grunnkildene for kunsthistorisk og biografisk informasjon. Opprinnelig et prosjekt organisert mellom Nasjonalgalleriet, Universitetsforlaget og Riksantikvaren, Norsk kunstnerleksikon presenterer mer enn 3800 artikler om norske kunstnere, arkitekter og designere, helt tilbake fra renessansen og tidligmoderne tid. Dette utviklet seg til et omfattende digitaliseringsprosjekt som siktet å gjøre materialet tilgjengelig på nett.

Norsk kunstnerleksikon. Foto: Nasjonalmuseet / Annar Bjørgli
I 2007 begynte dette arbeidet som et samarbeid mellom Nasjonalmuseet og Store norske leksikon. I 2013 tiltok publiseringen på SNLs plattform med siste bind publisert i 2015. Ti år senere, og nesten førti år etter papirutgivelsen av det siste bindet, plukker man opp arbeidet igjen i form av treårig samarbeidsprosjekt:
– Vi gleder oss til å samarbeide med Store norske leksikon om å gjøre norsk kunsthistorie lett tilgjengelig for alle. I Norsk kunstnerleksikon finner man artikler om våre mest kjente kunstnere, men også kunstnere som det knapt finnes informasjon om andre steder, sier Hildegunn Gullåsen, seksjonsleder for Bibliotek og arkiv i Nasjonalmuseet.
– På 80-tallet var leksikonet en storsatsning hvor så godt som alle i det kunstfaglige miljøet var engasjert, og nå fortsetter vi dette arbeidet, legger Gullåsen til.
Fagartiklene skal nå oppdateres, fornyes og formidles med mål om nå nytt publikum. Men den nye satsningen innebærer også mye nyskrevet materialet, flere biografier av yngre kunstnere og kunstnere som ikke kom med i den originale utgivelsen. I tillegg vil det være et særlig fokus på å balansere nærværet av kvinnelige kunstnere, samt kunstnere med urfolks- og minoritetsbakgrunn.
Med sine 600 000 daglige brukere, og opp mot 3,4 millioner brukere i måneden, er det ingen digitale fagformidlingsressurser med større nedslagsfelt enn SNL. Med det nye samarbeidet sikter man seg inn mot forskere, det kunsthistoriske fagmiljøet, samt studenter, skoleelever og andre interessenter.
– Når prosjektet er gjennomført vil artiklene fra Norsk kunstnerleksikon gjøre SNL til det beste nettstedet for å lære om norsk kunsthistorie, sier sjefredaktør Erik Bolstad i SNL.