Nye MUNCH åpner dørene
Fredag 22. oktober åpner nye MUNCH for publikum – i første omgang for besøkende som har sikret seg gratisbilletter til åpningshelgen. På formiddagen i dag var det imidlertid duket for pressekonferanser, først for norsk, så utenlandsk presse.
Pressekonferansen ble innledet i Festsalen i museets 2. etasje med en filmvisning på storskjerm; en film som så litt bakover før fokuset hoppet over på museets fasiliteter, målgrupper, utstillinger og arrangementer. Direktør Stein Olav Henriksen, avdelingsdirektør Utstilling og samling, Jon Ove Steihaug, avdelingsdirektør Kommunikasjon og marked, Gitte Skilbred, byrådsleder Raymond Johansen og kulturbyråd Omar Samy Gamal presenterte overgangen fra Munchmuseet til MUNCH, som til tross for navnebytte fortsetter å ha betegnelsen Munchmuseet – etter MUNCH. Stein Olav Henriksen, Raymond Johansen og Omar Samy Gamal vektla at dette skal bli et museum som gjør ære på arven etter norgeshistoriens største kunstner og som kommer til å gi generasjoner av Oslo-folk store opplevelser, og ikke minst til et stort internasjonalt publikum. Jon-Ove Steihaug presenterte åpningsutstillingene, både samlingsutstillinger og temporære utstillinger.
MUNCH skal tilby Munchs kunst i tett samspill med samtidskunst og andre kjente kunstnere fra kunsthistorien. Gjennom et omfattende arrangementsprogram vil de tilby besøkende opplevelser innen performance, litteratur, musikk, film og dans. Det ble presisert at MUNCH ikke er et eliteprosjekt, men en levende arena med nye talenter og et rikt tilbud for barn og ungdom. Estudio Herreros arkitekter, Juan Herreros og Jens Richter, var til stede på første benk, men uten at de ble presentert eller selv kom til orde.
Nye MUNCH er et vertikalt museum – 58 meter høyt med 13 etasjer og 11 utstillingssaler. Den perforerte aluminiumsfasaden gjør bygget godt synlig og gjenkjennelig fra alle kanter.
Åpningsutstillingene innbefatter Edvard Munch: Alt er liv i 3. etasje, samlingsutstillingene Edvard Munch: Uendelig i 4. etasje Edvard Munch: Monumental i 6. etasje, Edvard Munch: Inntil og Edvard Munch: Skygger i 7. etasje. Videre de temporære utstillingene Tracey Emin / Edvard Munch: Sjelens ensomhet i 9. og 10. etasje og samlingsutstillingen Edvard Munch: Stenersen i 11. etasje.
Neste år byr MUNCH på en rekke nye utstillinger, blant annet Satyricon & Munch, der det norske black metal-bandet Satyricon møter Edvard Munchs kunst og I villskapens øye, der oppmerksomheten rettes mot surrealismens forhold til noen av symbolismens mest sentrale kunstnere, som Paul Gauguin, August Strindberg, Edvard Munch og Auguste Rodin.
Pressekonferansen ble avsluttet med en spørsmålsrunde.
Første spørsmål fra salen kom fra kunst- og arkitekturkritiker i NRK, Mona Pahle Bjerke.
- Hvor ble det av Stenersen-samlingen og navnet Stenersen – skulle ikke det egentlig vært en del av navnet på det nye museet?
Direktør ved Munchmuseet, Stein Olav Henriksen, understreket i sitt svar at det nye museet definitivt skulle være et museum både for Stenersen-samlingen og Edvard Munch. Henriksen henviste i den forbindelse til utstillingen Stenersen i byggets 11. etasje, men ga ingen inngående forklaring på hvorfor Stenersens navn er utelatt i museets nye navn.
Et annet betimelig spørsmål kom fra kunst og arkitekturkritiker i Dagsavisen, Lars Elton.
- Hvorfor har dere ikke nevnt noe om arkitekturen og arkitekten på denne pressekonferansen?
Til dette ble det svart at spørsmål om arkitekturen og spørsmål til arkitekten var satt til den internasjonale pressekonferansen litt senere på dagen. Det ble for øvrig understreket at alle journalister var gitt muligheten til å intervjue arkitekten 1-1 i etterkant av den norske pressekonferansen.
Fra svenske Dagens Nyheter ble det igjen tatt tak i navnet:
- Hvorfor heter det bare MUNCH nå? Hvorfor er ordet museum utelatt i navnet?
Til dette sa Stein Olav Henriksen at navnet var blitt til i samarbeid med det engelske selskapet North Design. Henriksen påpekte at museet offisielt fremdeles heter Munch-museet, men at fjerningen av museum i navnet hadde å gjøre med en undersøkelse blant ungdom der det gikk frem at folk under 30 år ikke ser på museum som en del av sin egen identitet. Videre ble pressen også forklart at selve navnet MUNCH (red. i betydningen logo) hadde noe med det visuelle å gjøre.
Journalisten fra Dagens Nyheter lurte også på om problemene med klimaanlegget nå var løst, men fikk til svar at dette er noe museet må løse.
Til slutt kom et spørsmål fra UNIFORUM:
- Er det ikke bittert at dere ikke har hovedversjonen av Skrik her i huset når dere ellers har alt annet av Munch?
Avdelingsdirektør utstilling og samling, Jon Ove Steihaug, kunne forklare at det finnes flere versjoner av Skrik, og at MUNCH ønsker å vise sine tre versjoner på sitt eget vis; et av gangen. Steihaug understreket avslutningsvis at alle museets tre versjoner er like viktige.