Pesta drar

Mange av oss har måttet være mer hjemme i koronatiden. Da har ting vi har på veggen hjemme kanskje fått en annen betydning enn før? Kunstavisen har vært i kontakt med en rekke mennesker som sa seg villige til å svare på noen spørsmål rundt dette.

Guro Slettemark, 55 år, generalsekretær i Transparency International Norge.

Hvilket kunstverk har betydd ekstra mye for deg i denne tida?
Pesta drar av Theodor Kittelsen.

Hvor er verket plassert hjemme hos deg?
Dette er ikke et verk jeg har på veggen, til det er det nok altfor dystert.

Husker du hvor du fikk det fra og hvor lenge du har hatt det?
Jeg kom over det i forbindelse med sms-utveksling med en venn, hvor vi stadig har måttet avlyse å treffes på grunn av nedstengningen her i Oslo, og håpet som ble uttrykt var at «kanskje selveste Pesta må roe seg litt frem mot sommeren».

Hvorfor har akkurat dette betydd ekstra mye for deg under koronapandemien?
At Pesta drar er overførbart til pandemien vi er inne i, og er slik et uttrykk for et kollektivt ønske. Vi ønsker jo bare at dette skal forsvinne. Pesta drar har også noe utrolig ensomt over seg, og leder tankene over på de mange som opplever stor ensomhet under pandemien. Jeg har alltid hatt en slags medlidenhet med Pesta, og historien om hennes tilblivelse i Kittelsens kunstunivers er ganske fascinerende.