fbpx Saftige smakebiter fra Nasjonalmuseets kommende utstillingsprogram

Saftige smakebiter fra Nasjonalmuseets kommende utstillingsprogram

Åpner 11. juni 2022. Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design. Foto: Iwan Baan.

Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design åpnet i dag dørene for pressen. En tydelig stolt direktør, Karin Hindsbo og avdelingsdirektør for samling, Stina Högkvist la frem sitt utstillingsprogram fra åpningen 11. juni, 2022 til 2025 i et, frem til i dag, ubrukt Auditorium.

Nasjonalmuseets program for årene som kommer inkluderer en rekke soloutstillinger med internasjonale kunstnere i elitesjiktet. Herunder den britiske kunstneren Grayson Perry, amerikanske Carrol Dunham, franske Louise Bourgeois – alle i 2023, og senere, solopresentasjoner av, blant annet, amerikanske Mark Rothko og meksikanske Frida Kahlo.

Museet vil også gjøre retrospektive presentasjoner av nordiske nålevende kunstnere, og sette sammen utstillinger som går på tvers av kunstformer og tidsepoker.  I tillegg kommer de tematiske utstillingene som har intensjon om å ta pulsen på samtiden.

Mark Rothko, Untitled, 1969 © 2005 Kate Rothko Prizel and Christopher Rothko Foto National Gallery of Art, Washington  

Andre fristelser fra den rikholdige menyen – pressen fikk en rask gjennomgang av hele 31 utstillinger på under en time – er en større utstilling med Anna-Eva Bergman høsten 2023 i Lyshallen og en annen samme sted og samme år, med Harriet Backer. Hindsbo kunne i den forbindelse opplyse om at Nasjonalmuseet sammen med KODE skal lansere Harriet Backer i Paris og Stockholm.

På Nasjonalmuseet venter også utstillinger med Thorvald Hellesen, Else Hagen, Britta Marakatt-Labba, A K Dolven, designutstillinger og utstillingen «Skakke folkedrakter», som åpner selveste 17. mai, 2023. Andre utstillingstitler som fløy hastig gjennom auditoriet var Gothic Modern, Skeiv Islamsk kunst, Wenche Selmer, Drager og laft. Arkitektur rundt 1900.

Et eget rom i Nasjonalmuseet er viet Fredriksen Family Collection. I følge Stina Högkvist, som er en av flere ansvarlige kuratorer for dette rommet, får man her se banebrytende, internasjonale kunstverk fra de siste 90 årene.

Det nye Nasjonalmuseets samlingsutstilling vil, i følge presseskrivet som ble lagt i de turkise bærenettene med Nasjonalmuseets logo, vise de store linjene i norsk billedkunst-, design- og kunsthåndverkhistorie, sammen med sentrale utenlandske verk i samlingen. Utstillingen strekker seg over hele 87 rom og 3000 år, fra antikken og frem til i dag.

Mens fremmøtte journalister fikk en energisk omvisning i utvalgte, imponerende utstillingssaler med Nasjonalmuseets Ole-Martin Fadnes, senior kommunikasjonsrådgiver, ble det også tid til å gjøre seg opp noen tanker om det skisserte utstillingsprogrammet. Kunsthistoriker og medredaktør i Kunstavisen, Hilde Mørch, hadde dette å bemerke:

Det er spesielt gledelig at modernismen med sine mange retninger og uttrykk får så stor plass i utstillingsprogrammet. Det var på tide og en etterlengtet satsning. Blant de mange fremtidige utstillingene, vil jeg trekke frem Piranesi og det moderne, som åpner allerede til høsten og skal vise Giovanni Battista Piranesis (1720-1778) påvirkning på moderne fotografi, film, maleri, litteratur og arkitektur. Videre mønstringene med store kunstnernavn som Harriet Backer (1845-1932), Anna-Eva Bergman (1909-1975), Thorvald Hellesen (1888-1937), Else Hagen (1914-2010), Britta Marakatt-Labba (f. 1951) og A K Dolven (f. 1953) - samt franske Louise Bourgeois (1911-2010), meksikanske Frida Kahlo (1907-1954) og den amerikanske kunstneren Mark Rothko (1903-1970).

Det er en blanding av internasjonale storheter og nasjonale mer eller mindre kjente kunstnerskap som fortjener oppmerksomhet - og som burde ha internasjonalt potensiale. Ikke minst den store satsningen på Harriet Backer, der utlandet og nye generasjoner i Norge nok vil få opp øynene for betydningen av hennes kunstnerskap. Anna-Eva Bergman og Thorvald Hellesen var begge norske, men levde store deler av livet i internasjonale miljøer utenlands og gjorde seg nok mer bemerket ute enn hjemme.

Foto forside: Tove Sivertsen, © Tove Sivertsen / Kunstavisen

Stikkord