24 uforutsigbare timer i Bergen

Bildet er fra en gruppe-performance(improvisasjon) med medlemmer av Performance Art Bergen. Mini PAB OS, 2016
Første samarbeid mellom PAB og Kunstgarasjen, organisert av Mia Øquist. Foto: Bjarte Bjørkum

Til helgen arrangeres HOUR Bergen Internasjonale Performance Festival(BIPF) 2020. Her inviteres publikum til oppleve en eksperimentell live art-begivenhet der «alt» kan skje. 

Fredag kveld, utover natten og inn i neste dag entrer 24 norske, nordiske og internasjonale kunstnere – en og en hver hele time – et delt rom(Kunstgarasjen Bergen). Med ideen om tid som et essensielt element i performancekunst, har Pavana Reid utviklet konseptet til HOUR. BIPF er Organisert av Performance Art Bergen. Gjennom 24 timer følger publikum med på hvordan performance-kunstnerne interagerer og hvordan de deler tid, rom og materialer. Tolv kunstnere har blitt invitert og 12 kunstnere har blitt valgt ut gjennom Open Call til å delta på HOUR BIPF 2020.  Blant performancekunstnerne er internasjonalt anerkjente amerikanske Marilyn Arsem, skotske Alastair MacLennan, kanadiske Tanya Mars, engelske John Court, Indiske Sajan Mani. 

Og dessuten Chomphunut Phuttha fra Thailand og Andriy Helytovych fra Ukraina – begge interessante, nyetablerte performance- kunstnere. 

Til stede blant publikum er studenter fra Fakultet for kunst, musikk og design fra Universitetet i Bergen. De deltar på skriveverkstedet «Witness» Experimential Writing : text as a means to document performance. Studentene vil, som en del av dagsseminaret som følger gruppe-performancen, dele sine erfaringer fra performancen. Seminaret har fokus på tid og innledes av en lecture performance av Kurt Johannesen. 

«Ingen vet hva som kommer til å skje. Vi har ingen live-stream av performancen, alt skjer der og da i dèt rommet. Det skjer noe unikt når man er sammen i samme rom over så lang tid. Kunstnernes samhandling og hvordan de bruker materialene de har brakt med seg inn i rommet, hvordan de kommunisere, deler, markerer egne territorier og liknende, er preget av valg tatt i øyeblikket», forteller performancekunstner og kurator for helgens performancekunst-arrangement, Pavana Reid. 

Pavana Reid bruker performance som redskap i håndteringen av nyheter i dagens samfunn. Her fra performancen «Old News», STEMMER, Kode 1 Bergen, 2017. Foto: Kurt Johannessen