Intervju med e-Commerce manager Monica Høyer på KEM -Kunnskapen om kunstmaterialer er dalende

I forkant av den kommende konferansen med kunstnere som målgruppe: Living in a Material World: Insights for Artists. E-Commerce manager Monica Høyer. Foto: KEM

Kunstnernes Eget Materialutsalg (KEM), andelslaget etablert av og for kunstnere i 1974, inviterer i midten av september til en heldags fagkonferanse for kunstnere på Vulkan Arena i Oslo. Konferansen er en markering av KEMs 50-årsjubileum, men først og fremst springer den ut av et ønske om å heve kompetansen rundt kunstmaterialer, sier Monica Høyer.

Monica Høyer er ikke kun ansvarlig for KEMs egen blogg, de fem siste årene har hun også jobbet med å bygge opp e-handelen og, ikke minst, laget en ny nettside for andelslaget. Høyer er selvlært med hensyn til UX-design, markedsføring og den dyptekniske forståelsen av og interessen for materialer henter hun fra sin utdannelse innen klesdesign. Etter å ha mottatt en mail med informasjon om en kommende unik konferanse for kunstnere i Oslo og et tilbud om å bli nærmere presentert for denne, møtte jeg Høyer til en kaffe på Kaffebrenneriet i Stortingsgaten i Oslo.

Hva er bakgrunnen for den kommende konferansen Living in a Material World: Insights for Artists?
Det begynte med at vi under en idémyldring knyttet til KEMs 50-årsjubileum var enige om at vi ønsket å gjøre en helt spesiell markering. Gjennom våre samtaler med leverandører og andre de siste årene har vi forstått at mange kunstnere og kunstinstitusjoner mangler materialkunnskap, altså en forståelse av hva materialer er, hvilke egenskaper de har, betydningen av å velge riktige medier, verktøy og materialer etc.etc. Den kunnskapen er rett og slett på vei ut – også ved utdanningsinstitusjoner for kunst. Det blir, generelt formulert, lagt mer og mer vekt på konsepter og teknikker, men ikke så mye på hvilke materialer man bruker. Det er sterkt beklagelig. Hos KEM besvarer vi svært mange spørsmål fra kunstnere over telefon og over disk, men også gjennom bloggen vi har bygget opp de siste årene. Under vår nevnte idémyldring sirklet vi rundt det sentrale spørsmålet: hva kan KEM gjøre for å hente kunnskapen inn igjen? Svaret var å arrangere vår egen konferanse for kunstnere her i Oslo.

Hvilken eierstruktur har dere i KEM og hva slags nettverk inngår dere i?
Vi er et andelslag som eies av ca. 7000 andelshavere – kunstnere fra hele Norge.  Vi har et styre som sammen med daglig leder, Grethe Fernandes da Silva, administrerer virksomheten.

KEM inngår i en rekke nettverk, nasjonalt og internasjonalt, og har tett kontakt med et stort antall kunstnere, gallerier, museer, kunstskoler og konservatorer. Vesentlig i det norske kunstfeltet, selvsagt. 

Et bilde fra produksjonen av Old Holland oljemaling. 

Hvordan har dere satt sammen programmet for konferansen?
Ettersom det er første gang det lages en kunstkonferanse for kunstnere i Oslo, har vi laget en generell plan, men ut ifra de teknikkene vi ser er mest populære blant dagens kunstnere. Det blir informative foredrag om bruk av akryl, olje og pigmentlære. For å nevne noe. Vi har også stands med våre leverandører og det vil bli gitt mulighet til å snakke med ekspertisen på stands ute i fellesområdene. 

Fra Nasjonalmuseet har vi fått med oss en konservator, Laura Homer, som skal holde et foredrag om fernissering. Vi har registrert at vårt eget blogginnlegg om fernissering har blitt mye lest over tid og mener at det er viktig å styrke kunnskapen om denne prosessen.

Fra Portugal har fått inn José Vieira, administrerende direktør (CEO) og medeier av Viarco, som skal forelese om kreativ tegning og forskjellige måter å bruke grafitt på. I alt har vi invitert ti foredragsholdere og det blir selvsagt en del fargelære om ulike materialer og teknikker. Ekstra stas er det at vi har fått med oss Bent Erik Myrvoll som jobber med å utvinne egne pigmenter her i Norge. Myrvoll skal snakke om hvordan vi kan utvinne egne pigmenter fra naturen. 

Konferansen kunne forøvrig vart i ukesvis, fordi det er så mange interessante temaer å belyse. Vi håper likevel å ha vært innom de mest sentrale temaene i løpet av dagen. 

Håndlaget penselproduksjon hos da Vinci. Her ses en penselmaker som nennsomt binder sammen busten.

Hva er din rolle i KEM og i konferansesammenhengen? 
Sammen med daglig leder i KEM, Grethe Fernandes da Silva, fungerer jeg som prosjektleder for eventet. Men til vanlig jobber jeg som e-Commerce manger, hvor jeg er ansvarlig for e-handel, den digitale markedsføringen og profilen til KEM. Vi er et veldig fint team som jobber sammen hele veien – også om den aktuelle konferansen. Som ansvarlig for bloggen, er jeg – før jeg legger ut artikler – nøye på å konferere med folk som er spesialister innen sitt felt. Jeg har lært veldig mye underveis. 

Du har et slags redaktøransvar?
Ja, på en måte, jeg er ansvarlig for digital kommunikasjon. Tidligere drev KEM magasinet Sirkel og det var to av våre tidligere ansatte som jobbet med dette. Magasinet inneholdt faglige artikler om materialer, kunsthistorie etc. Det ble gitt ut hvert kvartal og sendt til alle som abonnerte på det.  Så kom jeg inn i KEM for å bygge opp hele nettsiden og kort fortalt har jeg satt opp en mer brukervennlig nettside og SoMe – plattformer som styrker KEM sin merkevare. Uten estetisk kompetanse ville jeg ikke hatt muligheten til å bygge opp den spesialiserte nettsiden for KEM slik jeg har gjort. Jeg brukte et helt år på å lage den nåværende produkt- og kategoristrukturen så den er integrert med ERP-systemet. Vi har ca. 40 000 produktlinjer i vårt register som, for eksempel, er varianthåndtert for en enklere kjøpsprosess på nett. Jeg er veldig opptatt av ordentlige representasjoner av produkter og farger - uavhengig av hvilken skjerm du ser på. Jeg har også jobbet mye med den enkelte leverandør for å få dem til å ta ordentlige bilder og å presentere sine produkter på en skikkelig måte. Vi har forøvrig også en fotograf som jobber hos oss og vi vektlegger gode produktfremstillinger. 

Dette er et bilde fra produsenten Old Holland. I bildet ses både pigmenter og historiske verktøy.

Hvordan har responsen på konferansen vært så langt?
Fantastisk bra. Vi har solgt godt over 100 billetter allerede!  Vi håper selvfølgelig at flere melder seg på og vil prøve å øke kapasiteten etter etterspørsel selv om det begrenser seg noe med lokalet! 

Konferansen er på engelsk. Noen spesiell grunn til det?
Konferansen holdes på engelsk fordi flere av foredragsholderne / foreleserne kommer fra våre leverandører i Europa. Dette sikrer at alle kan kommunisere effektivt og at informasjonen når ut til hele deltakergruppen.

Vurderer dere allerede en oppfølger til konferansen?
Dersom dette blir en suksess, tror jeg absolutt at det er en sjanse for det, men kanskje i en noe mindre målestokk. Det er jo også et kostnadsspørsmål. Først og fremst er vi glade for å kunne bidra til en nødvendig kompetanseheving. 

Lapis Lazuli er verdens mest eksklusive pigment. Det er en metamorf bergart som rives til pigmentet.

Forelesere ved konferansen:

  • Laura Homer, konservator ved Nasjonalmuseet, vil diskutere detaljene i fernisseringsteknikker.
  • Machteld Aardse fra Lascaux vil gi innsikt i akrylmaling og medier.
  • Hermann Meyer fra da Vinci vil utforske hvorfor penselen er malerens viktigste verktøy.
  • José Vieira fra Viarco vil snakke om fri og eksperimentell tegning som et grunnlag for å forbedre ferdigheter og oppdage nye teknikker.
  • Thomas Huyvaert fra Claessens vil dekke temaet lerret og dets betydning i kunstnerisk praksis.
  • David Kremer vil forklare den fascinerende verden av pigmenter, fra tradisjonelle til moderne.
  • Bent Erik Myrvoll, kjent for å lage sine egne pigmenter, vil dele sin unike prosess og innsikter.
  • David Stuart og Sander Bouman fra Permaset vil dykke ned i kunsten å silketrykke.
  • Michael Craine fra Cranfield vil diskutere trykksverte og fargenes vitenskap.
  • Paul Balk gir innsikt i tradisjonell oljemaling og bruk av ulike medier.

E-commerse Monica Høyer og daglig leder i KEM Grethe Fernandes da Silva. Foto: KEM

    Stikkord