Tromsø domkirke
Da jeg tidligere i sommer vandret gjennom Tromsø sentrum, ble jeg slått av hvor høyreist og flott domkirken er. Den er tegnet av arkitekt Christian Heinrich Grosch i hans karakteristiske blanding av nygotikk og sveitserstil. Den sto ferdig i 1861, og er den eneste domkirken i landet formgitt i tre. Den er en laftet langkirke med vesttårn og mangekantet kor, og er preget av et rytmisk og balansert formspråk. Jeg har sett den utallige ganger i bøker og på skjerm uten virkelig å få øye på dens kvaliteter. En lang stund sto jeg og så på kirken mens jeg grublet på den romantiske arkitekturens dårlige rykte. Da jeg studerte kunsthistorie for tjue år siden husker jeg at det var vanlig å bruke «romantikk» nærmest som et skjellsord. Selv om vi i dag har byttet ut det nedsettende begrepet «stilforvirring» med det mer nøytrale «historisme», bære romantikken fortsatt sitt stigma. Jeg satte meg ned i den lille parken foran kirken og tenkte at det kanskje var på tide å si noen pauli ord til romantikken og Christian Heinrich Grosch sitt forsvar. Nå er for så vidt ikke Grosch noen glemt eller underkjent arkitekt. Tvert imot beskrives han gjerne som den som ga form til det nye Norge; Bare i hovedstaden har han blant annet tegnet viktige bygg som Børsen, Norges bank, Kirkeristen og Universitetet på Karl Johan. I tillegg har han skapt hele 79 kirker fra Kristiansand i sør til Tromsø i Nord.
Og når vi ser på Tromsø domkirke er det en ting som i hvert fall blir tydelig: den er ingen kopi av en gotisk katedral, den later over hode ikke som om den er middelaldersk; Grosch har her skapt en forenkling, modernisering og folkeliggjøring av gotikkens formprinsipper.
Som i de fleste romantiske kirkebygg opprettholdes den symmetriske midtstillingen i konstruksjonen, og formspråket er preget av en rytmisk variasjon mellom rektangel-og trekantmotiver som gir en opplevelse av helhet og sammenheng. De høye, smale vinduene som ender i et trekantformet roseornament, inspirert av den engelske, dekorative gotikken, slipper mye lys inn i det vakre kirkerommet. Både i eksteriøret og interiøret danner utskjæringer et ornamentalt kniplingsverk, som minner om ærverdige glassverandaer i samtidens sveitserstil. Selvsagt trakk Christian Heinrich Grosch brede veksler på historien, men Tromsø domkirke er et strålende eksempel på at stilen har sine visjonære og nyskapende sider. Kirken ligger midt i byen og er åpen på dagtid!