En ny form for kunstbok

Oppslag fra boken Sleeping State of Being Creatures of Night and Day, av Sara Skorgan Teigen, Journal, 2022.

Sara Skorgan Teigens nye fotobok Sleeping State of Being. Creatures of Night and Day – den andre i en serie av reproduserte skissebøker – ble lansert på bokmessen til CHART lørdag 27. august, og på Vigelandmuseet i Oslo 4. september. Vår anmelder har sett nærmere på den ferske utgivelsen.

BOK
Sara Skorgan Teigen

Sleeping State of Being
Creatures of Night and Day
Journal, 2022

Boken er en etterlengtet oppfølger til Teigens forrige, Fractal State of Being som vant en rekke priser da den kom i 2014. Med begge utgivelsene viser hun oss en ny form for kunstbok. 

Forside av Sara Skorgan Teigen: Sleeping State of Being. Creatures of Night and Day, Journal 2022. 

Den aktuelle boken er en replika av hennes tidligere utgitte «moleskine» skissebok. På coveret har Teigen tegnet en rekke stiger rundt et innpreget bilde av henne selv i en slags dialog – eller stirrekonkurranse – med en sort slange. Mens den første boken, ble det sagt, var en undersøkelse av hvordan en følelse kunne se ut, undersøker Teigen nå forskjellige nivåer av bevissthet.

Oppslag fra boken Sleeping State of Being Creatures of Night and Day, av Sara Skorgan Teigen, Journal, 2022.

Meditasjonsmotstand                                                                                                        
Kan hende går vi alle i 2022 rundt i en konstant sovende tilstand, etter to lange år med pandemi. Ikke at denne nye fotoboken til Teigen har noe som helst med viruset å gjøre. Men, den er en eksistensiell jakt på alt som kan gi mening i livet, en jakt Teigen deler med mange i vår tid. Hun fikk ideen til boken fra meditasjon. Eller rettere sagt, fra at hun ikke fikk til å meditere. Teigen kunne ikke forstå hvorfor alle rundt henne klarte det, mens hun aldri lykkes. Teigen ville finne ut av hvordan meditasjonsprosessen kunne se ut, og fant opp en øvelse for det. Teigen bestemte seg for å tegne streker i sin skissebok, og gjentok tålmodig en og en strek. Det ble jobbet hardt for å være til stede i hver eneste strek, og ikke tenke på noe annet. Hver gang tankene løp avgårde, tegnet Teigen en liten stjerne og noterte ned hva hun hadde tenkt på. Dette at hodet ikke klarte la være å tenke på andre ting, gjorde henne ytterligere nysgjerrig på hvordan bevisstheten er strukturert. I den aktuelle boken fokuseres det særlig på begrepet søvn, fra ordinær søvn med drømmer, til gamle mystiske ideer om at mennesket; om at det også når det er våkent, er i en form for sovende tilstand.

Oppslag fra boken Sleeping State of Being  Creatures of Night and Day, av Sara Skorgan Teigen, Journal, 2022.

En visuell dagbok
I boken ser vi en kvinne, kunstneren selv, vandre rundt i ulike abstrakte landskap, oppbygget av tegnede mønstre, fotocollager, tekster og broderte elementer. Den utforskende karakteren (kvinnen) kjemper mot sine skumle drømmer med sverd i hånden, eller hun kryper rundt i den skandinaviske skjærgården. Hun klatrer over fjell-lignende strukturer og nedskrevne drømmer.

Elementene av natur er sentrale
Teigen kaller selv tegningene i boken for tankekart – fysiske manifestasjoner av sine tanker. Og, som hun selv sier ansporende: de er ment å fungere som refleksjoner over verden vi lever i.  Fotografiene og tegningene har elementer av natur i seg og fragmentene av natur fremstår som sentrale – uten at dette forklares eksplisitt. I noen av bildene sover den kvinnelige hovedpersonen, og i det første oppslaget ligger mange små utklippsversjoner av kvinnefiguren trygt omsluttet i en stor dyne som brer seg over to sider. I andre fotografier er hun våken og snakker med slanger eller kjemper med sverd. Med tekstfragmenter, tegninger og bilder, tilsynelatende limt inn på sidene med tape, tilbys en ny, og samtidig utrolig velkjent opplevelse igjennom fortellingen. De pregede bildene forsterker vår lengsel etter å berøre fotografiene, å holde dem fysisk. Boken fungerer nærmest som en privat visuell dagbok. Teigen kaller Sleeping State of Being Creatures of Night and Day for sitt atelier, et utsagn som gir mening: boken inviterer leseren til å delta i hennes arbeidsprosess. Dette grepet vil med stor sannsynlighet tiltale et bredt publikum.

 

Bemerkning: Anmelder utgir fotobøker på samme forlag som Sara Skorgan Teigen, men er på ingen måte involvert i produksjonen av denne boken.

Stikkord