Máret Ánne Sara stiller ut i Turbinhallen på Tate Modern

Fra Sverre Fehns paviljong på Veneziabiennalen 2022. Máret Ánne Sara Installation Shots. I forgrunnen: Máret Ánne Sara, Gutted – Gávogálši, 2022. I bakgrunnen: Máret Ánne Sara Ale suova sielu sáiget, 2022. Foto: Michael Miller / OCA © Michael Miller / OCA.  

Máret Ánne Sara lager et stedsspesifikt verk til et ikonisk rom forbeholdt verdens ledende samtidskunstnere.

Forsidebilde: Máret Ánne Sara. Foto: Marie Louise Somby / NTB TEMA

Máret Ánne Saras nye stedsspesifikke verk for Tate Moderns Turbine Hall vil være det tiende i rekken av oppdrag støttet av Hyundai Motor og blir å se fra 14. oktober 2025 til 6. april 2026. 

Karin Hindsbo, direktør for Tate Modern, uttrykte i går begeistring for valget av Máret Ánne Sara til det prestisjefylte oppdraget. I pressemeldingen sendt ut ifra Tate Modern den 4. mars heter det: 

– Máret Ánne Sara er en av flere profilerte samiske kunstnere som har fått bred internasjonal oppmerksomhet de siste årene for å synliggjøre utfordringene som Sápmi og det samiske folket står overfor. Ved å ta opp de store sosiale, økologiske og politiske spørsmålene i sitt samfunn, håper Sara ikke bare å øke interesse og bevissthet, men også å skape reell endring. Jeg er begeistret over at hun skal lage sitt første verk i Storbritannia her på Tate Modern, og jeg ser frem til å se hvordan hun vil forvandle Turbinhallen. Jeg er sikker på at det vil bli både utfordrende og fortryllende. (oversettelse fra engelsk av Redaksjonen)

Turbinhallen i Tate Modern har vært et utstillingssted i 25 år og det enorme rommet har huset stedsspesifikke utstillinger av noen av verdens fremste samtidskunstnere, herunder Louise Bourgeois, Anish Kapoor og Olafur Eliasson

– Dette er så stort at jeg egentlig ikke forstår hva jeg har lovet eller begitt meg ut på, sier Máret Ánne Sara til Dáiddadállu.

    Stikkord