Konseptkunstnerisk jukeboks

Kaare Ruud, E sku gjett eilt e æg å har om dæ betydde at e fortsatt såg opp te dæ, 2019-2025. Foto: Tor Simen Ulstein
Business doing pleasure with you spiller kjente låter fra idekunstens spilleliste. Kaare Ruud lar readymadens strenge formalestetikk flyte gjennom en åpen kran av privatmytologi og minner.
OSLO
Femtensesse
Kaare Ruud
Business doing pleasure with you
Står til 1. november
Samtidig som Oslos galleriverden har flyttet tyngdepunkt over mot vestkanten og Frogner, har det vesle Femtensesse gått motsatt vei og innkvartert seg i et idyllisk funkislokale, en tidligere melkebutikk blant eplehager og sedate boligblokker på Sinsen. Omgivelsene forsterker slik opplevelsen av noe forgangent og litt sentimentalt i Kaare Ruuds arrangement av interiørelementer i utstillingen Business doing pleasure with you.
Ruud går barndommen etter i sømmene med det kalkulerte og elegante oppsettet av objekter fra hjemmesfæren. Inventarbeholdningen er som følger: Sju respatexbord har fått stålbeina forlenget så de står som giraffer i rommet, mer enn høye nok til at vi kan vandre under buken på dem. Tre kommodeskuffer er fylt av plysjkledde små eiendeler – fotorammer, smykkeesker, nøkkelknipper og legoklosser – liggende hulter til bulter. Elleve sett med urvisere er snekret inn i veggen slik at bare de spinkle viserne er synlige, og nede på det flislagte gulvet står to «hjul», laget av svarte sko tredd inn i hverandre.

Kaare Ruud, Clockwork, 2025. Foto: Tor Simen Ulstein
Business doing pleasure with you følger et tilsynelatende postkonseptuelt formular. Readymades og assisted readymades – masseproduserte gjenstander som er kunstnerisk bearbeida og fikla med – setter opp en scenografi for en fortelling om nostalgi og savn, og om barnets blikk slik det ser verden fra under bordene. Gjenstandene i skuffene er rester fra Ruuds barndomshjem; et ganske privat anslag som bryter med den strenge, analytiske formen utstillingen i det ytre gir signaler om. Clockwork, de sobre, prosaiske klokkene oppunder taket, gir assosiasjoner til ur-konseptualisten Joseph Kosuths triadeverker fra 1960-årene der blant annet klokker spiller en framtredende rolle. I Ruuds regi får urviserne et mindre stringent, mer emo utslag: To ganger i døgnet går viserne sammen til å danne skriften STAY. Kanskje er det et ønske om å stoppe tiden, og slik kunne eie det ellers evig tapte.
Business doing pleasure with you spiller kjente toner fra idekunstens spilleliste, der readymadenes strenge formalestetikk flyter gjennom en åpen kran av privatmytologi og minner. Resultatet blir både fiffig og sentimentalt, en slags konseptkunstnerisk karaoke der det personlige materialet både forstyrrer og gir liv til den ellers stramme formen.