Seks nye glasskulpturer til Kistefos

Whistleblower består av seks glasskulpturer laget av den internasjonalt anerkjente kunstneren Kader Attia. Hver glasskulptur er nøye plassert i skogen på Kistefos av kunstneren selv. © Kader Attia / BONO 2024 Foto: Vegard Kleven.

Den 21. august ble den seksdelte skulpturen Whistleblower avduket på Kistefos. Verket er det 54. arbeidet i museets skulpturpark. Bak skulpturen står den internasjonalt anerkjente, algerisk-franske kunstneren Kader Attia.

Verket består av seks glasskulpturer utplassert i skogen sør for The Twist av kunstneren selv. Attias kunstneriske praksis kjennetegnes av en tverrfaglig og tverrkulturell tilnærming, der tematikk som identitet, undertrykkelse, og reparasjon kommenteres og utforskes. Hvordan kunst kan brukes som verktøy til å reparere både sosiale, kulturelle og miljømessige sår, er en gjennomgående tematikk i hans kunstnerskap. I Kistefos’ egen pressemelding beskrives Whistleblower som en refleksjon over spenningen mellom naturelementer og menneskeskapte objekter, og er ment å understreke det presserende behovet for systemendring for å bevare vårt naturlige miljø. 

The Whistleblower består av seks glasskulpturer utplassert av kunstneren selv, i skogen sør for The Twist. © Kader Attia / BONO 2024 Foto: Vegard Kleven.

En oppfordring til samtale 
I likhet med når man spiller på flasker, vil en subtil plystrende lyd kunne høres når vinden treffer glasskulpturene. Til Kunstavisen beskriver Kader Attia denne lyden som en oppfordring til samtale mellom mennesker og natur. 
- Jeg har alltid trodd at naturkrefter eksisterer rundt oss og advarer oss om vår dårlige oppførsel, selv om vi ikke lytter til budskapet deres. Vinden som blåser på toppen av flaskene produserer en fengslende plystrelyd (...) Denne poetiske tilstedeværelsen er en oppfordring til samtale mellom mennesket og naturen, for å styrke vår bevisste forbindelse til miljøet vi ble født inn i, nemlig miljøet på jorden.  

I likhet med når man spiller på flasker, vil en subtil plystrende lyd skapes når vinden treffer skulpturene. © Kader Attia / BONO 2024 Foto: Vegard Kleven.

Miljøets vokter 
Tittelen Whistleblower viser både til det fysiske fenomenet som oppstår når vinden treffer skulpturene, og det moralske imperativet om å beskytte planeten vår. Whistleblower er ikke bare et fysisk objekt, men en tverrsanselig opplevelse laget for å involvere seeren både som individ og del av et fellesskap, uttaler kunstneren selv, gjengitt i Kistefos’ pressemelding. «Skulpturen bruker både visuelle og lydlige stimuli for å skissere en alternativ tilnærming til det å være miljøets vokter, en som forbinder oss nært med naturen, våre kjære og fremtidige generasjoner», understreker Attia.  

 

13.10.24 stenger Kistefos for sesongen, men skulpturparken er alltid tilgjengelig for publikum, også utenom ordinær åpningstid og sesong.  

Om kunstneren

Kader Attia (f. 1970, Frankrike) vokste opp i Paris og Algerie, og den mangefasetterte oppveksten hans i ulike kulturelle landskap, der han også tilbrakte tid i Kongo og Sør-Amerika, har hatt en grunnleggende påvirkning på arbeidet hans. Attia studerte ved École Supérieure des Arts Appliqués Duperré og École Nationale Supérieure des Arts Décoratifs i Paris, og dessuten ved Escola Massana, Centre d’Art i Disseny i Barcelona.

Attias kunstneriske praksis kjennetegnes av en tverrkulturell og tverrfaglig tilnærming, der han utforsker hvordan samfunn oppfatter sine egne historier, særlig i en kontekst av nød, undertrykkelse, vold og tap. Forskningen hans har ledet ham til å videreutvikle begrepet “reparasjon”, som han utforsker både filosofisk og symbolsk i sitt arbeid. Reparasjon, som er rotfestet i den kontinuerlige prosessen med å bøte og restaurere, er konstant i både naturen og menneskeheten, og forbinder individet med bredere sosiale, kulturelle og historiske prosesser.

I 2016 grunnla Attia La Colonie i Paris, et rom viet til å fremme tverrkulturell og tverrfaglig dialog, særlig omkring dekolonisering og sosial reparasjon. Attias dedikasjon til disse temaene har bidratt til at han har fått mange æresbevisninger, inkludert Joan Miró-prisen (2017), Yanghyun-prisen (2017) og Prix Marcel Duchamp (2016).

Attias arbeid har blitt stilt ut i stort omfang på prestisjefylte arenaer verden over, inkludert soloutstillinger som Descente au Paradis at MOCO, Montpellier (2024) og Kader Attia, J’Accuse ved Berlinische Galerie, Berlin (2024). Arbeidet hans er også del av toneangivende samlinger som Centre Georges Pompidou i Paris, Tate Gallery i London og Museum of Modern Art i New York. 

 

Informasjon fra Kistefos sin nettside.

    Stikkord