«Leonard Rickhard: Mellom konstruksjon og sammenbrudd» på Astrup Fearnley Museet
Leonard Rickhard-utstillingen på Astrup Fearnley Museet er en mulighet til å oppleve den fulle bredden i et stort kunstnerskap i nyere norsk kunsthistorie.
Den 7. januar 2024 gikk Leonard Rickhard bort, 78 år gammel. Han rakk å gjøre utstillingen ferdig, og den er installert slik han og kurator Solveig Øvstebø planla den gjennom de siste tre årene.
Utstillingen presenterer en kunstnerisk produksjon gjennom et halvt århundre. Blant de seneste arbeidene som er inkludert i utstillingen er nye versjoner av «modellflybyggeren», et motiv Rickhard har arbeidet med i over 40 år, samt to monumentale malerier som han ferdigstilte spesielt for denne utstillingen, det ene, et stedsspesifikt maleri som er det største han noen gang laget.
Siden midten av 1970-tallet har Rickhard gjentatt mange av de samme motivene i maleriene sine. I tilstøtende utstillingsrom, går utstillingen i dybden på de mest kjente motivene; bilder som ofte peker på et underliggende psykologisk og politisk alvor.
Som det fortelles i en pressemelding fra museet er mange av maleriene en bearbeiding av minner; erindringer fra kunstnerens egen barndom like etter andre verdenskrig, uttrykt i bilder hvor det usagte og uuttalte ofte er mer dominerende enn det eksplisitt politiske.
Rickhard bodde og arbeidet i Arendal. Hans stemningsfulle landskap fra Sørlandet har en ganske annen karakter enn det gjengse sørlandsmaleriet, når industri møter natur, med en ladet steming, i en kompleks bildeverden.
Vi anbefaler å ta turen!
Fakta
Leonard Rickhard (1945–2024) bodde og arbeidet i Arendal. Han var utdannet ved Statens håndverks- og kunstindustriskole og Statens Kunstakademi (Oslo, 1966–1972). Tidligere separatutstillinger inkluderer blant andre Trondheim Kunstmuseum (2020), ARoS (2016), Bomuldsfabrikken Kunsthall (2012), Festspillutstillingen, Bergen Kunsthall (2009), Sørlandet Kunstmuseum (2005), Astrup Fearnley Museet (2001) og Lillehammer Kunstmuseum (1996).
Ukens utstilling velges ut av redaksjonen på Kunstavisens morgenmøte mandag hver uke. Tove Sivertsen er ansvarlig for utvalget av bilder og omtale.