Kvalitetstid med familien

Olav Christopher Jenssen, Begleiter, 2024. Foto: Adrian Bugge / Galleri Riis

Olav Christopher Jenssen kommer ut av sykdom med et arbeidsintensivt blikk mot små og nære ting. 

OSLO
Galleri Riis
Olav Christopher Jenssen
Begleiter
Står til 2. november

Forrest og bakerst i Journal, Vol. 8, katalogen som følger nå syttiårige Olav Christopher Jenssens utstilling Begleiter på Galleri Riis, er en serie svarthvitt-fotografier. Motivene er barn og natur, ferieturer, sola i motlys – stemningsfulle, men likevel påfallende lite kunst-aktige. Journal er en serie utgivelser med Jenssens tegninger – dette er nummer åtte – som han har produsert gjennom årene, som en slags dagboknotater. De er mer eller mindre impulsive, mer eller mindre systematiske nedtegnelser som kan beskrives som en kombinasjon av intuitive drodlerier, metodiske mønstre og framstillinger av noe som ser ut som mikrobiologisk liv, celler, plantevekster og virus.

Olav Christopher Jenssen, Begleiter, 2024. Foto: Adrian Bugge / Galleri Riis

Motivene er ikke nye. Begleiter er Jenssen slik vi kjenner ham fra tiårs malerisk, skulpturell og tegnerisk produksjon. Åtti tegninger, signert med sted og dato i sirlig håndskrift, får følge av fem store oljemalerier og hele femti keramikkskulpturer oppstilt tett i tett, på gulv, sokler og i vinduskarmer. Skulpturene er organiske former et sted mellom figurasjon og abstraksjon, med reptilhud eller bløtvev-lignende overflater i delikate, skinnende glasurer, som hydrotermiske skorsteiner, stalagmitter og sjøanemoner. Riis er omgjort til et korallrev, et tettpakket eventyrlandskap, mellom Jenssens hender.

Olav Christopher Jenssen, Begleiter, 2024. Foto: Adrian Bugge / Galleri Riis

«Begleiter» er tysk for følgesvenn eller ledsager. Tegningene er stedvis hengt så lavt at man må bukke dypt for å studere dem, slik et barn – eller barnebarn – ville sett dem. Jenssen ble rammet av slag for et knapt år siden; samtlige arbeider i utstillingen er laget i etterkant, kan presseteksten fortelle. Det er likevel ingenting her som viser åpenbare tegn på sykdom.

Begleiter er tvert imot forbausende arbeidsintensiv, men ikke på noen måte frapperende eller bombastisk, slik enkelte presentasjoner av Jenssens storformat-malerier har kunnet være det. Snarere ser vi en aldrende kunstner som er vel tilfreds og hjemme i sitt uttrykk og sine nære omgivelser, med ønske om så mange følgesvenner så tett på livet som mulig.

    Stikkord