Ukraina og deltakelsen på Veneziabiennalen

Rett over påske, den 23. april, åpner Veneziabiennalen for 59. gang. Biennalen med tittelen The Milk of Dreams, kuratert av italienske Cecilia Alemani, til daglig leder for kunstprogrammet til High Line, New York, åpner et år senere enn planlagt på grunn av den verdensomspennende pandemien – en omstendighet som nå kommer helt i skyggen av Russlands invasjon av Ukraina.

Ukrainas bidrag til Veneziabiennalen, Pavlo Makovs kinetiske skulptur Fountain of Exhaustion, er, etter det Kunstavisen kjenner til, under installering og vil antakelig trekke til seg mye oppmerksomhet, antakeligvis også på grunn av omstendighetene. Alemani, som i disse dager sluttfører den to år lange arbeidsprosessen som i all hovedsak har foregått via Zoom, forteller i en podcastsamtale med Artnets nyhetsredaktør, Andrew Goldstein, at de ukrainske kuratorene og kunstneren selv har kommet seg til Venezia, at de er trygge, at de får mye støtte og at de blir hjulpet med alle nødvendige praktikaliteter. Offisielt er Alemani ikke, slik hun selv presiserer i podcasten The Art Angle, involvert i de enkelte nasjonale paviljongene, men hun forteller at hun selvsagt bistår så langt hun kan med å hjelpe til. Alemani gir også uttrykk for at Veneziabiennalen 2022 antar form av en slags scene for internasjonalt diplomati, i det minste i den forstand at utstillingen også utgjør en plattform for samtaler, diskusjoner og debatt langt utover kunsten som sådan.

På spørsmålet om Alemani har tilpasset The Milk of Dreams i forhold til det som skjer i Ukraina, svarer hun at det hele er veldig ferskt, men at de samarbeider med de involverte i den ukrainske paviljongen og andre ukrainske institusjoner for å skape et prosjekt eller et sted for solidaritet. Alemani påpeker, blant annet, avslutningsvis i nevnte podcast, at biennalens styrke er at den, slik det viser seg i gjennomgangen av arkivene, kan absorbere tidens traumer, men også åpne opp for fremtiden. På siden til Veneziabiennalen kan man innunder La Biennale di Venezia on the situation in Ukraine lese følgende:

La Biennale di Venezia, a place where all peoples meet in art and culture, stands by all those who are suffering as a result of the Russian attack on Ukraine.
We invoke peace and firmly reject all forms of warfare and violence, confirming that La Biennale remains a place of dialogue between institutions, artists and citizens of every country, language, ethnicity and religion.
We express the hope that international diplomacy will find the strength to pursue a shared peaceful solution in the shortest time possible.

Kunstavisen gir sin fulle tilslutning til dette håpet.

    Stikkord