Sjølandskapets hemmelige indre

Det er utrolig hva øynene kan se og hjernen kan oppfatte, bare man får tid til å motta informasjon. Sven Påhlsson, Levelling II, 2021, videoverk, Høgskulen i Volda @Sven Påhlsson/ BONO 2021. Stillbilde fra Levelling II, Sven Påhlsson / KORO.

I hjertet av det nye mediebygget som ble åpnet i oktober på Høgskulen i Volda, har Sven Påhlsson (f. 1965) skapt et videoverk, Levelling II (2021). Som et virtuelt vindu på 2 x 3 meter, åpner det veggen mot sjølandskapet utenfor. Eller, rettere sagt, mot sjølandskapets hemmelige indre. Påhlsson kaller det et «vannverk».

Sven Påhlsson er også dykker og har gjort opptak av vann i storm og stille. Av 1000 opptak kan han kanskje ende opp med å anvende 20 i et verk. Opptakene bearbeider han på en videoskjerm, gjerne i slow-motion. En slik prosess kan ta måneder - ja, år. Som han selv sier, er det utrolig hva øynene kan se og hjernen kan oppfatte, bare man får tid til å motta informasjon.

Bevegelsene i vannet, som i hardt vær kan være svært røffe, oppfattes nesten meditativt når de blir fremstilt i svært sakte film. Luftboblene som dannes i stormsjø, kan fremstå som noe helt annet, kanskje som plastiske, ofte litt menneskelige former. Samtidig ser man med egne øyne all forsøplingen og all søppelet som flyter forbi, og man oppdager hvor forurenset sjøen er. Slik fremstår kunstfilmen nesten dystopisk. Avslutningen av Levelling II gir likevel et håp, med lyset fra solen som bryter gjennom overflaten av en sjø som har stilnet.

Påhlsson er opptatt av klimaendringer og forurensning, og har gjennom en rekke av sine videoverk satt søkelys på blant annet disse problemene. Som i kunstvideoene som ble vist på veggen av Vigelandsmuseet under nedstengningen av Oslo høsten 2020 (anmeldt av Arve Rød i Kunstavisen 12. nov. 2020). I Volda blir studentene i mediebygget daglig minnet om Påhlssons sterke miljøengasjement, og forhåpentligvis preger dette engasjementet  også studentenes videre arbeid.

    Stikkord