Et språk for bevegelse

The Chamber Dance Group’s first ensemble dancing ‘Peacocks’ by Noa Eshkol, performed at Ohel Hall, 1954-1956. Copyright The Noa Eshkol Foundation for Movement Notation, Holon, Israel. Photo: T. Brenner

Med den retrospektive utstillingen Rules, Theory & Passion i Oslo Kunstforening, får vi nå et innblikk i Eshkols forskning på bevegelsens språk, supplert med fargerike tekstilarbeider.

 

Oslo Kunstforening
Noa Eshkol: Rules, Theory & Passion
Kurator: Marianne Hultman og Helena Scragg
Programkurator: Lizzie Oved Scheja
Utstillingen er produsert av Oslo Kunstforening, Norrköpings konstmuseum og Judisk kultur i Sverige, og skal vises i Norrköping Kunstmuseum 26.3.-2.10.2022. Oslo Kunstforening samarbeider Ultimafestivalen.
Står til 7. november

Forholdet mellom kartet og terrenget, eller teori og praksis, er en eldgammel nøtt. Noa Eshkols (1924-2007) lidenskap for dans førte henne inn i en teoriutvikling som innebar å klassifisere kroppens bevegelser gjennom et eget skriftspråk, en bevegelsesnotasjon.

Golan Heights, 1990s, resirkulert stoff
Courtesy the Noa Eshkol Foundation for Movement Notation, Holon, Israel and neugerriemschneider, Berlin
Foto: Oslo Kunstforening, Julie Hrnčířová

A Beautiful mind

Danseren, koreografen og teoretikeren Noa Eshkol grunnla i 1954 «The Chamber Dance Quartet» utenfor Tel Aviv i Israel. Sammen med sin elev Avraham Wachman skapte hun et tegnsystem – et notasjonssystem – som skulle fange kroppens bevegelser i sin nøyaktighet. Utstillingen på Oslo Kunstforening presenterer tegninger, notater og noteark som ble brukt i utarbeidelsen av dette banebrytende notasjonssystemet. Å vandre rundt vitrineskap med gamle notatbøker fulle av skriblerier, mens geometriske figurer, symboler og tall tegnet på noe som ligner matpapir henger på veggen, gir følelsen av å tre inn i hodet på en halvgal professor. Eshkols dedikasjon er beundringsverdig, men også litt skremmende – det er et tynt skille mellom genialitet og galskap.     

Mens de matematiske tegningene og formlene forteller om hodets arbeid, blir kroppen og følelsene representert ved veggmonterte lappetepper som livner opp gallerirommene. Selv mente Eshkol at tekstilarbeidet vokste ut fra ren lidenskap, uten regler eller teori. Tekstilverkenes ekspresjonistiske egenskaper balanserer utstillingens ellers cerebrale uttrykk, likevel blir jeg ikke så altfor begeistret. Et lite google-søk viser at det finnes langt mer spenstige og visuelt slående tekstilarbeider av Eshkol enn de som er montert i Oslo Kunstforening.

Venstre: A Small Kolo (Folk Dance), 1978, resirkulert stoff.
Courtesy the Noa Eshkol Foundation for Movement Notation, Holon, Israel and neugerriemschneider, Berlin.
Høyre: Amphi (Lohamei Hagetaot), 2020, en 37 min. lang videoperformance basert
på en dans skapt av Noa Eshkol for minnesseremonien «Decade» fra 1953.
Filmet i amfiteatret ved The GhettoFighters' Museum, Israel
Foto: Oslo Kunstforening, Julie Hrnčířová

Menneskeskapte bevegelser

Utstillingen inkluderer også noen verk av samtidskunstnere, som har latt seg inspirere av Eshkol. I Omer Kriegers videoperformance Amphi (2020) ser vi fem personer, alle i rosa klær, snu seg rundt mens de gjør gester med hånden. Personene i Yael Bartanas videoverk The Undertaker (2019) beveger seg på samme kult-aktige måte. Bevegelsene, eller dansetrinnene, er i begge videoer mer mekanisk enn organisk. De virker ikke å oppstå av seg selv, men heller ut fra en planlagt iscenesettelse.

Siden Bartanas video er fysisk plassert i det ytterste av utstillingens tre gallerirom, hører vi hele tiden underlige og dramatiske lyder strømme derifra. Det er ikke før vi har gått rundt og sett alt annet i utstillingen at vi får svar på hvor lyden kommer fra, noe som holder betrakteren nysgjerrig. Kurateringen er altså god – også med tanke på vekslingen mellom tekstilverk og forskningspapir, mellom det sanselige og det analytiske.

Et utvalg som dokumenterer forskningen og resultatene av Noa Eshkols tid som gjesteprofessor ved University of Illinois, Urbana-Champaign.  Fotografier, tekster, datagenerert grafikk og skjematiske utskrifter basert på Eshkols komposisjonskombinasjoner. [i]

Bak forskningen

Beveggrunnen for Noa Eshkols utrettelige forskning på bevegelser, og hvordan de best kan festes ned på arket, forblir et lite mysterium. Forsøkte hun å nå inn til dansens essens? Kanskje var drivkraften rent praktisk, med et mål om å lettere kunne instruere dansere i mer komplekse koreografier, med mer presise knagger for hukommelse. Det ligger nok ingen esoterisk visdom i disse tegningene, men de vitner om menneskets iherdige forsøk på å kaste lys over verden, og forstå hvordan ting henger sammen. Behovet for å kartlegge er ikke annet enn et behov for oversikt, at man vet hva driver med og at man derfor kan forutsi, planlegge og koreografere sitt liv.

 

[i] The abstraction of body parts - seen as a structure of lines. Body in movement, 1950s, blekk og fargestift på pergament (innrammet)
Noah Eshkol ved University of Illinois, Urbana, Illinois, 1968-1969 
Fotograf: ukjent

Tre fotografier som viser Noa Eshkol som øver på dansen «Dom Tavta Ha'Alma BaPhelech» i studioet hennes i Holon, 1950-1952. Fotograf: Herbert Brün

Noa Eshkols utforskning av ornamental abstraksjon gjennom kombinasjoner og relasjoner mellom fremgang (trinn) og resulterende gulvmønstre i forskjellige komposisjonsserier. Datamaskinutskriften gir et innblikk i arbeidsprosessen med å programmere menneskelig bevegelse i datamaskinen og den resulterende skjematiske presentasjonen av gulvmønsteret bevegelsene skaper. 

Datamaskinplott av stikkfigurer, 1968-1969
«En veldig god representasjon av hele kroppen er en samling stenger. Denne representasjonen er grunnlaget for STKMAN-notasjonen og brukes også av 
EW-notasjonsskjemaet der lemmer ofte består av stenger.»

 

(Vedlegg IIB, BCL, 1970)
Noa Eshkol et al.
BCL Report 10.0, 1970
Biological Computer Laboratory, Department of Electrical Engineering, 
University of Illinois, Urbana Illinois 

Alt materiale: Courtesy The Noa Eshkol Foundation for Movement Notation, Holon
Foto: Oslo Kunstforening, Julie Hrnčířová

 

Avram Wachman: Rotatory Movement
Illustration for the First Book from the Estate of Avraham Wachman
Courtesy The Noa Eshkol Foundation for Movement Notation, Holon  

Bilde på forsiden: Utsnitt av Avram Wachman: Rotatory Movement
Illustration for the First Book from the Estate of Avraham Wachman
Courtesy The Noa Eshkol Foundation for Movement Notation, Holon

Stikkord