Gabriele Münter og Wassily Kandinskys hjem i Murnau

Gabriele Münters maleri Gabriele Münter, Kandinsky und Erma Bossi am Tisch, 1912 (olje på lerret, 95,5 cm x 125,5 cm). Fotograf: Städtische Galerie im Lenbachhaus und Kunstbau München, Gabriele Münter Stiftung 1957 © VG Bild-Kunst, Bonn 2018 © Gabriele Münter/BONO 2020

Huset i Murnau, en bayersk landsby om lag ti mil syd for München, som Gabriele Münter og Wassily Kandinsky innredet i årene 1909 til 1914 ble en viktig base for Der Blaue Reiter-gruppen og utviklingen av abstrakt malerkunst og teori. Paret planla å leve der sammen for alltid, men skjebnen ville det annerledes.

Gabriele Münters hus i Murnau i Tyskland. Fotograf: Kjersti Sissener

Huskjøp 

De ekspresjonistiske malerne Gabriele Münter (1877-1962) og Wassily Kandinsky (1866-1944) hadde vært på stadig reisefot etter at de innledet forholdet i 1902, selv om Kandinsky var gift med en annen frem til 1911. I 1909 brukte Münter sin arv etter foreldrene til å kjøpe et nybygget, arkitekttegnet hus som lå alene i en bakke med utsikt mot Murnau, høye fjell og gammel eikeskog – med innsjøen Staffelsee i nærheten. Dette som et forsøk på å skape en stabil og felles base for Kandinsky og henne. Fra huset så kunstnerne landsbyens kirke med sitt høye, smale tårn omgitt av landsbyens lave hus og trange gater.

Wassily Kandinskys maleri Murnau mit Kirche I, 1910 (olje på papp, 64,7 x 50,2 cm). Fotograf: Stätische Galerie im Lenabachhaus und Kunstbau München, Gabriele Münter Stiftung 1957
Utsikt mot landsbyen og kirken fra Gabriele Münter-Haus. Foto: Kjersti Sissener

Hjemmet fikk tilnavnet ”Russerhuset” lokalt. Husets utvendige grunnmur var varm gul, fasaden hvit og grå og de mange vinduene med lemmer og vindskiene var turkis blå. Paret vektla design også i arbeidet med hagen. Blomsterbedene er utformet som en dekorativ komposisjon foran inngangsdøren. Fra disse omgivelsene hentet Münter og Kandinsky mange av sine motiver. 

Samlingssted

Nå begynte svært viktige år for Münter og Kandinsky. Paret samlet kunstnervenner til lange besøk. De malte og diskuterte teori og definerte kunstsyn. De var blant annet opptatt av primitiv kunst, folkekunst, abstrakt form og det åndelige. Maria og Franz Marc bodde i nabolandsbyen og sammen med Alexej von Jawlenski, Marianne von Werefkin, August Macke, Erma Bossi og komponisten Arnold Schönberg var de hyppige gjester. Der Blaue Reiter-gruppen ble dannet i 1911. Året etter presenterte gruppen sitt kunstteoretiske program i utgivelsen av Der Blaue Reiter-Almanach - med tekster av Kandinsky og Marc. Samme år utkom Kandinskys bok Uber das Geistige in der Kunst (Om det åndelige i kunsten). 

Fra gjesteværelset med seng malt av Münter, nattbord malt av Kandinsky og med glassmalerier av Münter og Heinrich Rambold på veggen i Gabriele Münter-Haus i Murnau som i dag eies og driftes av Gabriele Münter- und Johannes Eichner-Stiftung i München. Fotograf: Simone Gänsheimer, Ernst Jank, Städtische Galerie im Lenbachhaus und Kunstbau München. © VG Bild-Kunst, Bonn 2020 © Gabriele Münter/BONO 2020

Münter var en markant skikkelse i Münchens avantgardemiljø på begynnelsen av 1900-tallet, og hun og Kandinsky bidro til flere viktige avantgardeutstillinger før første verdenskrig, blant annet Der Blaue Reiter-utstillingene. Sammen med Kandinsky og vennen Alexej von Jawlenski var hun også med å stifte Neue Künstlervereinigung i München. 

Münter malte poetiske, stiliserte ekspresjonistiske landskaper, landsbypartier, selvportretter og venneportretter, interiører og stilleben. Definerte omriss og avgrensede, sterke fargefelt preger mange av komposisjonene.

Gabriele Münters maleri Gabriele Münter, Kandinsky und Erma Bossi am Tisch, 1912 (olje på lerret, 95,5 cm x 125,5 cm), Städtische Galerie im Lenbachhaus und Kunstbau München, Gabriele Münter Stiftung 1957 Fotograf: © VG Bild-Kunst, Bonn 2018 © Gabriele Münter/BONO 2020

Forholdet mellom malerkunst og musikk ble utforsket, og mange av Kandinskys malerier fikk musikalske titler, som Komposition og Improvisation. Fargenes virkning og innbyrdes balanse ble gransket. Han var opptatt av malerienes tilblivelsesprosess, som et resultat av en åndelig transendens, hvis idé var beslektet med teosofien og antroposofien. I 1910 malte han sine første helt abstrakte bilder.

Innredningen

Münter og Wassily innredet hjemmet sammen. Den lokale folkekunsten inspirerte til malerier på glass. Münter var spesielt inspirert av tysk folkekunst, Kandinsky av russisk. Münter broderte med fargede perler på mindre tekstiler etter Kandinkys mønstre. Motiver ble malt på kommoder, senger og stoler. Vegger fikk tapeter. Den samme paletten paret ofte brukte i malerier gjenkjennes i interiøret: her finnes koboltblått, dyp rød, sjokkrosa, skarp grønn, oransje, gult og sort. Egne og venners malerier ble hengt opp. På et rekkverk i en bratt trapp malte Kandinsky en formasjon av blå og røde ryttere på hester.

Kandinskys soveværelse med kommode dekorert av Gabriele Münter. På veggen henger Gabriele Münters Still Life with Yellow Bird, 1935, i Gabriele Münter-Haus i Murnau som i dag eies og driftes av Gabriele Münter- und Johannes Eichner-Stiftung i München. Foto: Simone Gänsheimer, Ernst Jank, Städtische Galerie im Lenbachhaus und Kunstbau München. © VG Bild-Kunst, Bonn 2020 © Gabriele Münter/BONO 2020

Første verdenskrig og separasjon

Vennen August Macke var en av de første som ble drept ved fronten i 1914. Første verdenskrig sendte russiske Kandinsky på flukt til Moskva mens Münter, som hadde tyske og amerikanske røtter, ble igjen i Murnau for å passe på hjemmet og kunstsamlingen. Lenge visste hun ikke hvor han var og hvordan han hadde det. 

De møttes i Stockholm julen 1915 for å planlegge en felles vandreutstilling som blant annet ble sendt til Blomqvist Kunsthandel i juni 1916. Blomqvist hadde allerede i 1914 vist en Blaue Reiter-utstilling. Samtlige 16 utstilte malerier av Kandinsky var daterte til Murnau-perioden. Alle katalognumrene, for eksempel Improvisation 4, 5,7, 11, 20 og det tre meter brede Komposition 6 hang i Blomqvists nybygde, store overlyssal sammen med 37 malerier av Münter. Utstillingen må ha vært et overveldende, fargesprakende syn. I dag er mange av maleriene i kjente museers samlinger. 

Gabriele Münters maleri Havnen i Larvik, antagelig 1916 (olje på lerret, 50,6 x 61,3 cm) som Sparebankstiftelsen DNB siden 2011 har deponert i Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design. © Gabriele Münter/BONO 2020

Brudd og andre verdenskrig

Kandinsky returnerte til Moskva i mars 1916, samme måned som Franz Marc ble drept i slaget ved Verdun. Gabriele Münter oppholdt seg i Skandinavia i 1915-20, mest i Stockholm og København. Sommeren 1916 reiste hun fra Sverige til Narvik, og derfra med dampbåt langs kysten til Trondheim og Kristiania. Sparebankstiftelsen DNB deponerer i dag et av hennes bilder som ble til på denne reisen, Havnen i Narvik, i Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design. 

Münter og Kandinsky møttes aldri igjen. Vinteren 1917 giftet han seg med den unge datteren til en russisk general etter et kort bekjentskap. Det var et sjokk for Gabriele Münter. Hun isolerte seg fullstendig fra kunstlivet og malte nesten ikke de følgende ti årene.

Hjemme i Murnau

I 1927 møtte Münter kunsthistorikeren Johannes Eichner (1886-1958) i Berlin. Han skrev om hennes malerier i tillegg til å forske om Kandinskys kunst. Hun bosatte seg permanent i huset i Murnau fra 1931, og Eichner flyttet inn fem år senere. Kandinsky var da bosatt i Frankrike. I 1937 ble mange av hans malerier konfiskert av det tyske naziregimet fra samlinger og vist som”Entartete Kunst”, degenerert kunst.  

Trapp og gelender malt av Wassily Kandinsky, ca. 1910, fra Gabriele Münter-Haus i Murnau som i dag eies og driftes av Gabriele Münter- und Johannes Eichner-Stiftung i München. Foto: Simone Gänsheimer, Ernst Jank, Städtische Galerie im Lenbachhaus und Kunstbau München

Under andre verdenskrig skjulte Münter kunstsamlingen som hun hadde hjemme i Murnau, bestående av egne verk samt Kandinsky og kollegers verk, fra nazistenes husransakelser og beslagleggelser bak en falsk vegg som ble bygget i kjelleren i huset. Museets guider forteller nå innlevende om dette modige redningsarbeidet. Eichner var en nær venn av kunsthistorikeren Hans Konrad Röthel (1909-1982) som i 1956 ble direktør for Lenbachhaus Museum i München.  Fra 1971 var han leder av Blue Rider Trust i Princeton, USA. Röthel var den første som fikk se samlingen som Münter hadde gjemt og berget.

Donasjon 

På sin 80-årsdag i 1957 donerte Münter sin kunstsamling til Lenbachaus Museum. Samlingen inkluderte nesten 1000 malerier av Blaue Reiter-kunstnere, hvorav 90 malerier av Kandinsky fra før 1914 og mange egne verk.

I 1961, året før hun døde, hadde Gabriele Münter en utstilling med tittelen ”Murnau to Stockholm 1908-1917” i Leonard Hutton Galleries i New York. Et utdrag av en biografi Hans Konrad Röthel hadde skrevet om henne ble sitert i katalogen. Her skrev han blant annet:

”Now 84 years old and the Doyenne of Fauve Painting, Gabriele Münter, since 1931, has rarely left her house in Murnau, where she lives in blithe serenity, surrounded by the things she loves, and where she still paints. Her bright eyes still have the joyousness and vitality of a child. Her hands are finely shaped, with slender fingers. /…/ Her chest holds a variety of treasures: pearl embroideries made on rainy days from designs of Kandinsky; her own musical compositions with the notes set down neatly in her fine handwriting.” (www.archive.org)

Gabriele Münter døde hjemme i Murnau, 53 år etter at hun hadde kjøpt huset. I testamentet opprettet hun en stiftelse, Gabriele Münter- und Johannes Eichner- Stiftung som hun overførte bygningen til med instruks om å gjenskape interiøret til årene da hun levde sammen med Kandinsky. Med museets åpning i 1998 ble betydningen av samlivet deres bekreftet og synliggjort for de besøkende. 

Besøk museet: Münter-Haus i Murnau. Kottmüllerallee 6. 82418 Murnau, Tyskland. 
Nettside: www.muenter-stiftung.de

Takk til: Gabriele Münter- und Johannes Eichner-Stiftung, München. Stiftelsen arbeider nå med et ”catalogue raissone”, en fullstendig oversikt med fotografier av Gabriele Münters ca 2200 malerier. I mange tilfeller er hvor malerier befinner seg ukjent. Alle opplysninger mottas med takk. Se informasjon og kontakt: www.muenter-stiftung.de.

Takk til: Lenbachhaus Museum, München

Aktuell utstilling: Unter freiem Himmel. Unterwegs mit Wassily Kandinsky und Gabriele Münter/Under the open sky.Travelling with Wassily Kandinsky and Gabriele Münter (verk fra årene 1902 til 1908) åpnet i Lenbachhaus, München den 13.10.2020 og varer til 6.6.2021