Kunstner nektes adgang inn i Y-blokka

Katja Høst: Y- blokka, 2019 © Katja Høst
Katja Høst: Y- blokka, 2019 © Katja Høst

Den anerkjente fotokunstneren Katja Høst har frem til nå ikke ønsket å gå ut med at Statsbygg i hele tre år, gang på gang, har nektet henne å komme inn i Y-blokka for å sluttføre sitt fotoprosjekt Y-blokka. Høst har siden 2016 arbeidet med å dokumentere Erling Viksjøs ikoniske bygg i Oslo sentrum og mangler kun innvendig dokumentasjon for å sluttføre prosjektet. Men, nei. Det negative svaret fra Statsbygg lyder likt hver gang: det handler om sikkerhet. Uansett hvem Høst har tatt kontakt med i Statsbygg får hun alltid svar fra en og samme person: Statsbyggs egen kommunikasjonsleder. Statsbygg har åpenbart lagt sin kommunikasjonslinje som ikke fravikes. Høst er gjort kjent med at bygget ikke er åpnet for allmennheten, noe hun ikke har problemer med å forstå. Men, ettersom Høst trenger å fotografere innvendig for å utføre eget yrke skulle man tro at saken stilte seg annerledes. Statsbygg bestilte på et tidspunkt selv dokumentasjon av Y-blokka fra Norsk institutt for kulturminneforskning (NIKU) og i den forbindelse foreslo Høst at hun kunne legge sitt arbeid til samme dag. NIKU stilte seg i utgangspunktet positive til dette, men i dialogen med Statsbygg ble Høst avvist igjen. Statsbygg ser ut for å ha tatt en beslutning og vurderer ikke lenger Høsts forespørsler. 

I det kommende året skal det anerkjente kunstbokforlaget Orfeus Publishing utgi Katja Høsts fotobok Y-blokka, og også forlagets redaktør, Inger Schjoldager, har vært i kontakt med Statsbygg og bedt om tilgang i bygget for Høst. Nytt i saken er at Y-blokka nå er tom, men beslutningen fra Statsbygg står likevel fast. Det siste svaret på mail fra Statsbygg er at ønsket er notert, etterfulgt av et smilefjes. 

En første versjon av kunst prosjektet Y-blokka, 24 postkort presentert i postkort stativ på ca 30 ulike steder i offentlig rom, ble lansert som del av osloBIENNALEN høsten 2019. Neste del av prosjektet er nå en bokutgivelse med et mer omfattende bildemateriale samt flere tekster med ulik innfallsvinkel til Y-blokka. Bokprosjektet er støttet av Fritt Ord, Vederlagsfondet og Bergesenstiftelsen. 

Katja Høst: Y- blokka, 2019 © Katja Høst

Katja Høst er selv for bevaring av Y-blokka og deltar ca annenhver uke i den fredelige sitteaksjonen i trappen til venstre for hovedinngangen. Kunstavisen spurte Høst om hvorfor hun er så opptatt av å løfte frem Erling Viksjøs bygg i sitt aktuelle kunstprosjekt. 

– For meg symboliserer Y-blokka ambisjonene om å bygge den norske velferdsstaten, og det er pinlig at det i rivningsbeslutningen ikke tas hensyn til hvilke historiske verdier, drømmer og tankegods som ligger nedfelt i bygget. Et annet viktig element er at Y-blokka overlevde terroraksjonen den 22. juli, noe som må ses på som en fantastisk triumf. Rivningsbeslutningen i etterkant vitner rett og slett om kulturell inkompetanse, der både manglende forståelse for historiske verdier så vel som symbolkraften i regjeringskvartalet som åsted for terroraksjonen gjør seg gjeldene. Jeg har gjennom årene fotografert mange bygg som står i den sosialdemokratiske arven, slik som den Norske Opera og Ballett i Folketeaterbygningen og Marienlyst skole, begge typiske nasjonsbyggingsprosjekter. Jeg opplever at vi lever i en tid der mye av det solidariske tankegodset sosialdemokratiet er fundert på er under hardt press og for meg er Y-blokka et symbol på det vi absolutt må ta vare på.  Mitt kunstbokprosjekt Y-blokka er forankret i denne holdningen, avslutter Katja Høst.

Stikkord