Jasper Siverts utstilling «True Economy», på K4 galleri

Verket Hedda, Emma, Ole, Anna, Isak, 2024 skifter tittel og jakke fra dag til dag. Foto: Jasper Siverts

I Jasper Siverts utstilling True Economy på K4 galleri i Oslo vises verk som spiller på «black-boxen», «white-cuben» og det luftige vindusgalleriet. En pseudo-film danner det fjerde rommet, som kan ses som et camera obskura.

Det første man møter er verket 8 hours, en tekst foliert på vinduet ved inngangsdøren. Det dreier seg om Siverts samarbeid med kunstner Mary Hasavari. Siverts ba Hasavari skrive historien om da hun hadde utstilling i de samme lokalene for to år siden og ble låst inne på toalettet/ kottet uten ventilasjon – og satt fast der i hele åtte timer. Med utgangspunkt i eksisterende materiale, gjenskaper Siverts både objekter og hendelser, og med bakgrunn som danser bruker han koreografi, bevegelse og «live-actions» for å skape forestillinger om kollektivitet og samhold.

Et bidrag av tidligere utstiller på K4 galleri, Mary Hasavari, 8 Hours, 2024, vinyltekst montert på vindu. Foto: Jasper Siverts

Det som kanskje er å betrakte som utstillingens hovedverk er en live-installasjon. Hedda, Emma, Ole, Anna, Isak, (2024), skifter tittel og jakke fra dag til dag. Hvor rart det enn kan høres ut. Verket aktiveres gjennom en koreografi av hverdagslige og små bevegelser av en utøver i galleriets åpningstid. Verket gir meg assosiasjoner til scenekunstens analoge magi, der bare et lite sort klede kan fjerne en arm. Siverts sier selv: «Verket er for meg det ultimate subjektet på begjærsiden, et begjær som kun er kjødelig, når man kun ser den ene kroppsdelen, og det perfekte subjektet for gallerirommet, som for meg på mange måter er et gjennomkommersialisert og kommodifisert rituale, som hovedsakelig handler om fetisjering av objekter, og så deres etterfølgende sirkulasjon gjennom markedet – et senkapitalistisk schizofrent subjekt som ikke har noe ansikt, men som gir fra seg og tar til seg nye identiteter like enkelt.»

Jasper Siverts, Objekt A, 2024, diverse mynter i fedorahatt.

På gulvet ved siden av verket Hedda, Emma, Ole, Anna, Isak, ligger en hatt lik en gatemusikants hatt med penger i, Object A. Sammen med verket Uten tittel (subjunktiv), 2024, en innrammet tegning montert på en transportkasse i kryssfiner og Spotlights I-II, 2024, to teaterlyskastere, utgjør de kulissene og verkene i Siverts hybridrom.

Installasjonsfoto, Jasper Siverts, True Economy.

«Verkene er tydelig kuliss-inspirert, tydelig skulpturelle, noe som åpner opp for en reforhandling av reglene og den sosiale kontrollen i gallerirommet. Dette skaper en slags merkelig stemning, folk vet ikke hvordan de skal te seg, noen går rundt og noen går rett ut igjen veldig raskt, mens noen blir sittende å se på lenge.» forteller Siverts om reaksjonene på utstillingen og forteller at billedkunsten gir ham en frihet som han savnet i dansen: «Jeg prøver å kombinere de to så godt jeg kan».

Vi anbefaler å ta turen!

Ukens utstilling velges ut av redaksjonen på Kunstavisens morgenmøte mandag hver uke. Tove Sivertsen er ansvarlig for utvalget av bilder og omtale. 

FAKTA

Jasper Siverts (f. 2000) gikk ut med en BA fra Kunsthøgskolen i Oslo, 2022.

Stikkord