Feirer kinokunsten med skulpturelle priser

Multimediekunstner Barbro Raen Thomassen har utformet prisene som ble delt ut på kunstfilmfestivalen MIRAGE i helgen. Foto: Dannevig Photo. 

9 -13. oktober var det duket for den internasjonale kunstfilmfestivalen MIRAGE. Med sitt gjennomgående kunstneriske fokus, har festivalen i år samarbeidet med multimediekunstner Barbro Raen Thomassen om utformingen av fire priser. 

Festivalen MIRAGE har siden 2021 feiret kinokunsten gjennom et sosialt og faglig program med fokus på kunstfilm. 

Årets utgave ble åpnet med en konferanse onsdag 9. oktober på den nylig nedstengte Frogner kino, som ble gjenåpnet for anledningen. Her deltok kultur- og næringsbyråden Anita Leirvik North og et bredt spekter av bransjerepresentanter. Utgangspunktet var Oslo kommunes rapport fra 2016, «Filmhovedstaden Oslo», med sine mål å gjøre hovedstaden til en sentral aktør innen film- og TV-produksjon både nasjonalt og internasjonalt. Konferansen åpnet for dialog rundt hvilke steg som må tas for å videre løfte Oslo som filmhovedstad og gi byen en sterkere internasjonal posisjon. 

Bredt program 
Årets program fant sted på Vega Scene, Frogner Kino og Ingensteds i Oslo, og inkluderte hele 29 filmvisninger, panelsamtaler, kunstutstillinger og konserter. I tillegg besto festivalen av ulike arrangementer, som for eksempel Assata Poetry Club, oppsetningen av STUMFILM – et teaterstykke av Ine Wilmann, Sara Li Stensrud, Rebekka Nilsson og Silje Kise – og en filmvisning av utvalgte klassiske italienske filmer, kuratert og nylig restaurert av Cineteca Milano, den eldste kinoen i Milano. Kinoen ble grunnlagt i hemmelighet under fascistdiktaturet i 1935.

Visuelt inspirert av årets film 
Hvert år utnevner MIRAGE Årets film, som blir utgangspunktet for festivalens visuelle identitet. De kunstneriske og filmatiske kvalitetene inspirerer plakater, flygeblader, nettside og i det hele tatt festivalens generelle fargepalett. Årets film 2024 var Sermon to the Birds av den aserbajdsjanske filmskaperen Hilal Baydarov, og beskrives av MIRAGE som en «filmatisk audiovisuell opplevelse, satt i skjønnheten av de aserbajdsjanske fjellene».

Stillbilde fra Hilal Baydarovs film Sermon to the Birds, 2023. Courtesey Hilal Baydarovs.

Prisutdeling til fire filmer 
Under festivalen deles det ut fire priser i kategoriene regi, kinematografi, redigering og lyddesign. Årets priser er skulpturer av multimediekunstner Barbro Raen Thomassen, i form av frø fra ulike ugress i det finkornede og gjennomskinnelige mineralet alabast. 

I et intervju publisert på festivalens nettside, understreker Raen Thomassen den symbolske verdien til ugress som planter vi vanligvis ønsker å bli kvitt, men som når studert nærmere, avslører sin skjønnhet. At skulpturene ligner frø bærer også en symbolsk verdi som kunstneren knytter til festivalens kulturelle bidrag. 

– Betydningen av frø og deres potensial er eksistensiell og absolutt. Uten planter og deres frø vil menneskeheten rett og slett ikke overleve. Den vil heller ikke overleve uten kunst og kultur, som MIRAGE er en fremragende eksponent for, sier kunstneren.

Prisen for beste regi gikk til den anerkjente italienske regissøren Roberto Minervini og filmen The Damned. Rik Chaubet vant pris for beste redigering i Soundtrack to a Coup d’Etat, regissert av Johan Grimonprez. Attila Faravelli, Jochen Jezussek og Simon Fisher Turner vant beste lyddesign for A Fidai Film, regissert av Kamal Aljafari og Yannig Willmann, og Stefan Sick vant beste kinematografi for filmen The Landscape and the Fury, regissert av Nicole Vögele. Sistnevnte har for øvrig også vunnet den prestisjetunge Doc Alliance-prisen og Vision du Reel Grand Prix.  

Stillbilde fra Roberto Minervinis film The Damned, 2024. Courtesey Films du Losange. 

    Stikkord