Norges første elektriske museumsbåt
Kulturminister Abid Raja døpte museumsbåten «Ole Bull» på Lysøen tirsdag 25. mai. KODEs miljøvennlige museumsbåt vil gå i skytteltrafikk til og fra museumsøya i hele sommer.
Villaen på Lysøen skal gjennom en renoveringsprosess de neste årene og vil være stengt for besøk i sommer. En tilstandsrapport i fjor avdekket store ødeleggelser på bygningen. Kulturministeren og regjeringen vedtok derfor tidlig i mai å finansiere rehabiliteringen av Ole Bulls villa på Lysøen. Under dåpen ble midlene formelt overrakt til KODEs direktør Petter Snare.
– Det er deilig å være tilbake på Lysøen. Er det behov for mer penger, stiller vi med mer, lovet kulturminister Abid Raja (i pressemeldingen fra KODE).
«Ole Bull» har plass til flere passasjerer om bord enn forgjengeren med samme navn. Med ny teknologi og miljøvennlig drift skal Norges første elektriske museumsbåt frakte passasjerer til fiolinisten og komponistens hjem i Lysefjorden. Båten vil lades med landstrøm når den ligger ved Buena kai.
– Vi er veldig stolte over den nye båten vår, og svært glade for at kulturministeren støtter oss, sa Petter Snare (i pressemeldingen fra KODE).
Som et pluss vil det bli gratis transport med båten for alle fra Buena kai til Lysøen frem til og med 15. september.
Museumsbåten Ole Bull
Båten er bygget av Måløy verft, i tett samarbeid med Easyform, Stadt Towing Tank og Sea Technology. Den er designet av Atle Ellefsen i DNV GL.
KODE fikk i 15 millioner kroner fra regjeringen i 2016 til bygging av båten. Den totale kostnaden for båten er 22 millioner kroner.
Båten måler 15 meter i lengde og 7 meter bredde.
Kapasiteten er på 48 passasjerer med et mannskap på 1-2 personer.