Fire nye innkjøp som styrker Astrup Fearnley Museets samling

Kara Walker: «… calling to me from the angry surface of some grey and threatening sea», video © Kara Walker.

Den 5. februar åpner Astrup Fearnley Museet den hittil største retrospektive utstillingen med amerikanske Nicole Eisenman. Eisenman (f.1965). Hun er en sentral skikkelse innen amerikansk maleri og skulptur og er, blant annet, tilknyttet det velrennomerte galleriet Hauser & Wirth. Astrup Fearnley Museet har allerede sikret seg et av Eisenmans malerier, «Destiny Riding Her Bike», til samlingen. 

Nicole Eisenman: «Destiny Riding Her Bike», 2020, olje på lerret © Nicole Eisenman. Med tillatelse fra Kunstneren og Hauser & Wirth. Foto: Thomas Barratt.

Rett før jul ble det kjent at nevnte innkjøp til Astrup Fearnley Samlingen er ett av flere. Innkjøp er også gjort fra Joar Nango Festspillutstillingen 2020 i Bergen Kunsthall, en av fjorårets mest banebrytende utstillinger i Norge med samisk-norske Joar Nango (f. 1979). Nango er en kunstner som de senere årene har markert seg sterkt i norsk sammenheng, men også internasjonalt, blant annet med deltakelse på Documenta 14. Verket som er kjøpt inn har tittelen «The same rope that hung you will pull you up in the end». 

Joar Nango: «The same rope that hung you will pull you up in the end», 2020, skulpturelt objekt © Joar Nango/BONO. Foto: Thor Brødreskift 

Et helt nytt arbeid av en av Norges fremste fotokunstnere, Torbjørn Rødland (f. 1970), er også anskaffet: «Socks, Shoes and Tail». Astrup Fearnley Samlingen inneholder for øvrig allerede 10 verk av Rødland, innkjøpt i tidsrommet 2000-2018.

Det siste av de fire innkjøpene er et videoverk av amerikanske Kara Walker (f. 1969): «… calling to me from the angry surface of some grey and threatening sea» fra 2007 (bildet øverst på siden). I dette fortelles en historie om slavehandel og overgrep ved hjelp av cut-outs og silhuetter. Kara Walker er innkjøpt av en rekke store samlinger verden rundt og et innkjøp av Kara Walkers videoverk styrker definitivt Astrup Fearnley Samlingen.

Torbjørn Rødland: «Socks, Shoes and Tail», 2020, fotografi © Torbjørn Rødland/BONO.

Stikkord