Veneziabiennalen 2026 lanserer kuratorisk konsept

Koyo Kouoh ©Marco Longari

Koyo Kouoh fotografert i Zeitz MOCAA, hvor hun var museumsdirektør og kurator fra 2019 til sin bortgang 10. mai 2025. Foto: Marco Longari

I en følelsesladd og alvorstung pressekonferanse tirsdag 27. mai, presenterte Veneziabiennalens kunstneriske team konseptet og tittelen for den 61. internasjonale kunstutstillingen: In Minor Keys

Det var kamerunsk-sveitsiske Koyo Kouoh som fikk det ærefulle kuratoroppdraget, men den 10. mai gikk hun brått bort i en alder av 57 år, kort tid etter å ha fått en kreftdiagnose.  

Presseansvarlig for biennalen, Maria Cristiana Costanzo, annonserte at Kouohs planer vil bli realisert så tett opp til hennes ønsker som mulig, med full støtte fra familien. Hun fortalte at Kouoh arbeidet intensivt til den siste tiden med utvikling av konseptet, utstillingsarkitekturen og utvelgelse av kunstnere.  

Konseptet bak In Minor Keys ble presentert av et kunstfaglig team håndplukket av kuratoren, bestående av rådgivere Gabe Beckhurst Feijoo, Marie Hélène Pereira og Rasha Salti, samt redaktør for katalogen Siddhartha Mitter.  

Kollektivt partitur i moll 
Presentasjon ble innledet med en instruks: «Ta en dyp pust inn, pust ut, senk skuldrene og lukk øynene.»  

In Minor Keys er navnet på det Kouoh har kalt det filosofiske rammeverket som skal guide kurateringen. Med referanse til musikk – særlig jazz – filosofi og poesi, spiller temaet på den emosjonelle effekten av mollskalaen. Det er den meditative styrken i de lavere frekvensene og et saktere tempo som skal fremheves, gjennom kunst som følger modeller av aktiv lytting og kollektivitet. 

– Utstillingen er forankret i en dyp tro på kunstnere som de viktigste tolkerne av den sosiale og psykiske tilstanden, og som katalysator for nye relasjoner og muligheter, sa Pereira under pressekonferansen.  

Kunstfaglig team Veneziabiennalen 2026

Det kunstfaglige teamet på tirsdagens pressekonferanse i Venezia. F.v: Siddhartha Mitter, Gabe Beckhurt Feijoo, Marie Hélène Pereira, Rasha Salti og Rory Tsapayi. Koyo Kouoh på skjermen i midten. Foto: La Biennale di Venezia

Det ble uttalt at utstillingen skal være mer sanselig enn didaktisk. Kunstverkene kommenterer ikke direkte på globale kriser, men søker heller en «radikal gjenoppkobling mellom kunst og samfunn.» 

Presentasjonen ble jevnlig ispedd sitater fra skrivende tenkere som James Baldwin, Édouard Glissant og Toni Morrison. Avslutningsvis leste Kouohs unge assistent Rory Tsapayi også opp vers skrevet av kuratoren i 2022: 

«We need to be with love again. We need to dance. We need to make and give food. We need to rest and restore. We need to breathe. We need the radicality of joy. The time has come.» 

En hyllest til Kouoh 
I tråd med konseptets poetiske dimensjoner, oppfordret biennaledirektør Pietrangelo Buttafuoco under pressekonferansen til å fortsette å lytte etter Kouohs «hvisking fra et annet sted». 

Kouoh studerte økonomi og ledelse i Zurich og kulturledelse i Frankrike, og jobbet med migrantkvinner som sosialarbeider før hun valgte kunsten som sin karriere. Som kurator og museumsdirektør interesserte Kouoh seg særlig for afrikanske perspektiver i kunsten. Hun ble internasjonalt hyllet for sin rause tilnærming til kuratering, sitt skarpe blikk på kunst og sin medmenneskelighet. I 2008 grunnla hun RAW Material Company, et senter for kunst, kunnskap og samfunn i Dakar i Senegal, og fra 2019 ledet hun Zeitz Museum of Contemporary Art Africa (Zeitz MOCAA) i Cape Town. Hun bodde og arbeidet mellom Cape Town, Dakar og Basel. Hun ble født 24. desember 1967 i Douala, Cameroun, og døde 10. mai 2025 i Basel.  

I et intervju med Financial Times, publisert 2. mai i år, snakket kuratoren om sitt syn på døden med utgangspunkt i sin arvede tro på parallelle liv og virkeligheter, forankret i svart kunnskapstradisjon.  

– Det finnes ikke noe «etter døden», «før døden» eller «under livet». Det har ikke så mye å si. Jeg tror på energier – levende eller døde – og i kosmisk styrke, sa hun til avisa. 

Den 61. internasjonale kunstutstillingen skal vises som planlagt fra 9. mai til 22. november 2026. Kunstnerlisten offentliggjøres 25. februar 2026. 

Årets utgave av arkitekturbiennalen er for tiden på utstilling i Venezia frem til 23. november 2025. I løpet av denne perioden vil også de internasjonale mønstringene for teater, dans og film og musikk finne sted. 

Koyo Kouohs kunstneriske team

Den 61. Internasjonale kunstutstillingen In Minor Keys er kuratert av Koyo Kouoh (1967–2025). Hennes kuratoriske planer skal gjennomføres av et kunstfaglig team som hun selv har valgt ut: 

Dr Gabe Beckhurt Feijoo er forsker og kurator, og underviser kunsthistorie ved University College London. Spesialisert innenfor performance, fotografi og tidsbasert kunst, med interesse for sosiale kontekster og skeive perspektiver. Base i London. 

Marie Hélène Pereira (f. 1986, Dakar) er kurator og kulturarbeider med interesse for migrasjon og identitetspolitikk. Jobber som seniorkurator ved Haus der Kulturen der Welt i Berlin, og har tidligere ledet RAW Material Company, som Koyo Kouoh grunnla i 2008.  

Rasha Salti (f. 1969, Toronto) er forsker, skribent, kurator og produsent for både kunst og film. Forfatter av boka Beirutopia (2024). Base i Beirut og Berlin.  

Siddhartha Mitter er ansvarlig redaktør for katalogen til den 61. internasjonale kunstutstillingen, Veneziabiennalen 2026. Mitter er frilansjournalist og kritiker som for tiden skriver jevnlig for New York Times, med særlig interesse for samtidskunst og samfunn. Base i New York. 

Rory Tsapayi (Zimbabwe/Irland), Koyo Kouohs assistent for Veneziabiennalen 2026. Forsker i Zeitz MOCAAs kuratorteam, stipendiat i visuell historie og teori ved Western Cape’s Centre for Humanities Research, hvor hen tar en mastergrad. Frilans kurator og skribent, med base i Cape Town. 

    Stikkord