Hannah Ryggen-vev tilbake på Trondheim Katedralskole

Kunstkonsulenter Thea Wagner og Ketil Nergaard. Foto: Kristin Heggdal, Trøndelag fylkeskommune.

– Hannah Ryggens Jeg risser ditt navn, Lauritz Sand er en viktig påminnelse om verdien av politisk engasjement, sivilt mot og menneskerettigheter. Det betyr mye for oss at det endelig har kommet tilbake til Katta, sier rektor Hilde Hov, i forbindelse med at billedveven er tilbake på Trondheim Katedralskole etter en periode med utbygging og renovering.

Det 150 x 272 cm-store verket fra 1946 har i over 30 år vært deponert hos Nordenfjeldske kunstindustrimuseum, men returnerer nå til skolen i et spesiallaget monter som beskytter det mot fukt og lys. Verket ble gitt i gave av Ryggen i 1969, som takk for at hun fikk bruke et rom i Hardorffbygget ved Katedralskolen som atelier. Verket presenteres nå permanent med gjennom et samarbeid mellom Stiftelsen Trondheim Katedralskole og Trøndelag fylkeskommune. Prosjektet støttes av Sparebankstiftelsen SMN og Torstein Erbos gavefond.

Rektor ved Trondheim Katedralskole, Hilde Hov. Foto: Kristin Heggdal, Trøndelag fylkeskommune.

Men Ryggens verk komplementeres også av nye innkjøp til skolens betydelige kunstsamling. – Vi har valgt ny kunst som kommuniserer med de eldre arbeidene – gjennom farger, komposisjon og tematikk. Mange av verkene har også tilknytning til Trondheim og Trøndelag, sier kunstkonsulent Thea Wagner.

Ryggens vev tematiserer skjebnen til den trønderske motstandsmannen Lauritz Sand, som i 1941 ble fengslet og satt på Grini, hvor han gjennomgikk omfattende tortur. Lidelsene påført Sand skal vitterlig ha vært så omfattende at han er beskrevet som ««Norges mest torturerte person». Sand selv figurerer ikke i arbeidet, men navnet blir stående som en representant for den motstandshistorien som Trøndelag og Katedralskolen selv var del av. – Det var flere ansatte på Katedralskolen som ble torturert under krigen, og noen døde i fangeleir fordi de nektet å gjøre som okkupasjonsmakta ba dem om, sier Hov.

Ryggen var åpenbart berørt av motstandskampen, som hun ønsket å markere med et monumentalt minnesarbeid. I et dagboksnotat skriver hun: «Jag tog ut mitt hjärta og lot det flöda över for disse norske menn: Lauritz Sand, Sverre Löberg, Emil Lövlien.»

– Dette sitatet viser hvordan Ryggen ønsket å hedre motstandsmennene gjennom sitt kunstneriske uttrykk, sier Morten Olsen Haugen, som er seniorrådgiver og kunstforvalter i Trøndelag fylkeskommune.

    Stikkord