Amour inconscient

Reproduksjon av Victor Schramms (1865-1929) maleri Amor inconscient.

Mange av oss har måttet være mer hjemme i koronatiden. Da har ting vi har på veggen hjemme kanskje fått en annen betydning enn før? Kunstavisen har vært i kontakt med en rekke mennesker som sa seg villige til å svare på noen spørsmål rundt dette.

Mette Walberg, 62 år, smittevernoverlege i Vestre Viken.

Hvilket kunstverk har betydd ekstra mye for deg i denne tida?
Bildet Amour inconscient av Victor Schramm (1865 – 1929) er en reproduksjon som min mamma fikk av sin mamma. Bildet hang i mammas barndomshjem i København. Jeg vet ikke hvor mormor og morfar fikk det fra eller når. Det har en nydelig mahogny ramme. Mamma fikk det av mormor i forbindelse med at mamma hjalp mormor å flytte til pleiehjem i 1987, hvor hun døde få dager etterpå.


Hvor har du verket plassert hjemme hos deg?
I spisestuen. Jeg ser det daglig når jeg trenger å hvile blikket på noe trygt her på mitt hjemmekontor hvor jeg bakser meg gjennom overdoser av informasjon om smitte og tilhørende sjanglende tiltak. Bildet minner meg om min kjære mormor og min kjære mamma og om all tryggheten de ga meg.

Husker du hvor du fikk det fra og hvor lenge du har hatt det?
Jeg fikk det etter mamma da hun var død, det har nydelig dedikasjon fra mormor til mamma.

Hvorfor har akkurat dette betydd ekstra mye for deg under koronapandemien?
Fordi det oser av trygghet og av gode minner. Omsorg. Det enkle. Jeg behøver dette i denne vår omskiftelige tid. Og jeg ønsker å gi nettopp trygghet videre til mine.